• Le petite moi

God billig kycklinggryta?

Ska ha föräldraträff hemma hos mig på fredag, tänkte laga en kycklinggryta med ris + grönsallad till.

Hittar inget bra recept någonstanns på kycklinggryta. Vore kul med tips

• Svar på tråden God billig kycklinggryta?
  • oOoKärlekoOo
    MBert skrev 2010-08-03 14:50:33 följande:
    Nu har jag räknat färdigt.
    Jag har gått till frysen och hämtat upp kycklingfileer som jag provvägt (ska det bli rätt så...) De väger ca 250 g/st så 4 st blir ett kg. Purjolök handlade jag idag så det var bara att kolla kvittot (och mäta = 40 cm lång).
    När det gäller champinjoner så beror det ju på vad man väljer, burk, fryst eller färska, och i så fall vilken burk. Jag räknade på ett snitt (en burk ica hela champinjoner på nätlivs). Sockerärter är Findus frysta.
    Creme Fraichen tog jag också ett slags snitt av det jag hittade, en smaksatt med vitlök (var det som fanns på hemmalivs). Den med cognac och kantarell var så dyr tyckte jag!
    Vatten - kommunalt, rörlig avgift för vatten och spill.
    Mushroomsoy beror ju på hur stor flaska man köper hem. Detta är räknat på en liten flaska.
    Jag har dock inte lagt in energiförbrukning, men det handlar om några 10-öringar.

Får se hur det blir att klistra in detta (som nu är i prydliga kolumner...)

1,0 kg 4 kycklingfileer                                105 kr

177 g 20 cm (en halv) purjolök                  2,81 kr

280 g 15 champinjoner                              19,40 kr

200 g 1 ask sockerärter                             28,60 kr

4 dl 4 dl creme fraiche, smaksatt                27,50 kr

500 g 0,5 dl vatten                                     0,01 kr

15 g 1 msk mushroomsoy                          1,54 kr

Summa: 184,86 kr

Ojdå, här har det minsann inte höftats...inte ens vattnen undgick en vägning och mätning:) Men klart kul läsning!

Sockerärter kostar då INTE 28.60 hos mig, och ett kilo kycklingfile kostar 69 kronor i min affär;)

Men tack för kul läsning som sagt...
  • Ms M

Kycklingfile skärs i bitar som steks. Släng i gullök, champinjoner, paprika och majs. Krydda o sen en tetra krossade tomater och sen en matlagningsgrädde och en skvätt sweet chili om man vill det. Jättegott till ris eller bandspaghetti.

• Momalicious
    MBert skrev 2010-08-03 15:34:49 följande:
    Det bror ju självklart på vad man väljer. De flesta vill väl ha svensk kyckling efter debatt om salmonella mm. Jag tog det priset jag hittade på hemmalivs.se, men ser att www.natlivs.se har det på extrapris för 79 kr/kg (normalpris 110 kr/kg).
    Vill man äta rå kyckling (där risken för salmonella finns) så bör man nog undvika kyckling helt. 
    Så länge det är tillagat ordentligt så dör ju bakterierna. 
    Jag, och alla jag känner, bryr sig inte om var kycklingen kommer ifrån, så länge den är god. 
    Tycker man det är så viktigt med svensk kyckling kan man lika gärna köpa hos en ekologisk slaktare, typ samma kilopris och bättre kyckling.
    MBert skrev 2010-08-03 15:37:07 följande:
    Vad är det för kycklingfile du hittar för 40 kr/kg? Den billigaste jag hittar på nätet är Euroshopper för ca 65 kr/kg och Euroshopper är ju inte svensk kvalitetskyckling precis...
     Nätbutiker är i alla fall bra mycket dyrare än där jag bor. 
  • Leone i Västerås
    FruSen skrev 2010-08-03 21:35:10 följande:
    ??
    I veckan??
    Vi brukar köpa dess alådor, de är ju toppen! Har en oöppnad i frysen nu, men om COOP har öfr 99 denna vecka är det ju bara att hamstra!!
    Ja, stod med i "bladet" som kom i måndags. Det var medlemspris ska jag väl skriva också, så det inte blir några missförstånd.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • alezay

Fransk kyckling gryta
    1 paket bacon
    2 gula lökar
    1 kyckling styckad
    6-10 dl vatten
    2 burkar krossad tomat
    3 dl grädde ( matlagning går bra)
    salt peppar och timjan

Fräs bacon utan fett tillsätt lök och kyckling...häll i vatten och resten av ingredienserna..koka ihop i ca 1 timma
    kan göras dagen innan.

• Kinya

En sås med creme fraiche och dijonsenap är gott till kyckling. Vi brukar tärna filéer och steka dem och hälla på såsen. Man kan också ha i morötter och andra goda och billiga grönsaker. Ris eller pasta passar bra att ha till.

• mimmi14

Ica maxi har kronfågelns 1 kg påse till extrapris kostar 49.90 kortpris denna veckan.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • Mjesec

Håller precis på att göra en god :)

ca5port
    2 kycklingfiléer
    1 gul lök
    1 röd paprika
    2 msk tomatpuré
    1 kalvbuljongtärning
    ca 6dl vatten
    1.5 dl cremefrasihe
    2-3 msk mjöl (+ vatten för reding)

Bryn kyckling och lök tillsätt allt utom creme fraishen och mjölet, låt koka ca 30 min (låt gärna små puttra en längre tid för smakernas skull, men går egentligen lika bra ändå), tillsätt mjölet och red av, tillsätt cremefraishe - klart ^^ Servera med ris till :)

• MBert
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2010-08-04 00:35:32 följande:
    Ojdå, här har det minsann inte höftats...inte ens vattnen undgick en vägning och mätning:) Men klart kul läsning!

Sockerärter kostar då INTE 28.60 hos mig, och ett kilo kycklingfile kostar 69 kronor i min affär;)

Men tack för kul läsning som sagt...
    Grejen är ju att alla lämnar en massa "billiga" recept men ingen räknar på vad det kostar! Jag har inte sett någon annan som räknat ut vad det kostar i någon tråd om billiga maträtter.
    Har man t.ex. koll på att creme fraiche är dyrare än vispgrädde, och att mellangrädde och matlagningsgrädde är betydligt dyrare (och dessutom innehåller tillsatser) än vispgrädde? Varför köpa en matlagningsgrädde 15% för 50-60 kr/l när kaffegrädde 12% kostar hälften. t.ex.?

Måhända hittar man som sagt ingredienserna billigare (just denna vecka råkar det vara extrapris på kyckling) men jag hade inte tid att köra ut och kolla butikspriser just då jag satt vid datorn och skulle räkna på det, och tog då det jag hittade på nätet, vilket inte är helt uppåt väggarna då det gäller ordinarie priser i en medelstor svensk stad.

Ingen som uppskattade en kostnadskalkyl?
  • Linda Famillia

strimla o stek kycklingfilen
    strimla paprika i alla dess färger
    kanske strimla lite morötter också
    lök
    vitlök
    släng på en cremefraich o dryga ut med vatten o buljong
    samt lite andra kryddor du gillar, red av.

skitbilligt. gott, enkelt.

(släng i paprikan o morötterna mot slutet så dom fortfarande är krispiga)

o cabo verde... saudade
  • Kinya
    Kinya skrev 2010-08-04 12:51:27 följande:
    En sås med creme fraiche och dijonsenap är gott till kyckling. Vi brukar tärna filéer och steka dem och hälla på såsen. Man kan också ha i morötter och andra goda och billiga grönsaker. Ris eller pasta passar bra att ha till.
    Ok, här kommer en kostnadskalkyl på mitt recept. Priserna hittade på en onlinematbutik:

800 g kycklingfilé = 118,40:-
    5 dl creme fraiche = 22,50:-
    0,5 kg morötter = 7 :-

Totalt = 147,90 :-

Sen tillkommer ris (32,90kr/kg) eller pasta (18,50kr/kg).

800 g kycklingfilé räcker till ungefär 5 pers och kostnaden per person blir då under 30 kr (ris/pasta ej inräknat). Det tycker jag är rätt billigt faktiskt...
  • Leone i Västerås

Ja, jag skriver väl ut en cirkakostnad för mitt recept också:

4-6 portioner.

1 kilo kycklingfilé     ca 75:-  (ett ca-snittpris mellan extraris och ord.pris) 
    1-2 purjolökar   ca 15:-
    ca 350 gram färska champinjoner  ca 15:-
    (en ganska stor röd paprika om man gillar det)  ca 5:-
    3 paket bacon    ca 40:-
    ca 2 dl vitt vin     ca 15:-
    3 dl vispgrädde (el matlagningsgrädde el mjölk & redning)  ca 13:-
    Riven ost.   ca 15:-

Så totalt ca 193:-  vilket ger en portionskostnad på 39:- om man räknar på 5 portioner, plus ev tillbehör såsom ex ris,

Inte särskilt dyrt tycker jag.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden God billig kycklinggryta?