• Anonym (Ajajajaj!)

Jag har jätteont, akut!

Jag har fruktansvärt ont i buken (livmodern?) och det strålar ner mot vaginan.. Jag kan inte sitta för att det gör så fruktansvärt ont och trycker neråt..

Jag är inte gravid, inte vad jag vet iallafall, har nyligen haft mens också..

Men det enda jag kan jämföra med är förlossningen, för värkarna kändes såhär. Men jag kan inte åka in till sjukhuset heller för barnvakten är utomlands, därför frågar jag här.

Någon som har någon aning om vad som skulle kunna vara fel?

• Svar på tråden Jag har jätteont, akut!
  • Anonym (usk)

Var sitter smärtan? Hur smärtsamt är det?

• Anonym (usk)

Utomkvedshavandeskap!
    De första veckorna känns ett utomkvedshavandeskap som en vanlig graviditet. Man kan till exempel få spänningar i brösten och må illa, eller så märker man ingenting alls.
    Lite senare, oftast i vecka fem eller sex, brukar man få blödningar och ont i magen, ofta långt ner eller i ena sidan. Om äggledaren brister kan man få en större blödning som stannar i bukhålan. Då kan man bli mycket sjuk.Om man får plötsliga smärtor i magen och det finns en möjlighet att man är gravid ska man kontakta en mödravårdscentral eller akutmottagning

• Anonym (usk)

Symtom på äggledarinflammation

Akut äggledarinflammation

Vid akut äggledarinflammation kan sjukdomsbilden variera från en allvarlig retning i bukhinnan till i det närmaste symtomfrihet. Man får smärtor i nedre delen av buken och kan också få flytningar och besvär från urinröret. Man kan även känna smärta vid samlag. Feber, ofta över 38 grader, och rubbningar i menstruationen kan förekomma.

Kronisk äggledarinflammation

En kronisk inflammation ger mer obestämda symtom, som en lätt molande värk i nedre delen av buken och ibland smärta i korsryggen.

Magbesvär kan ha många orsaker

Det kan finnas flera anledningar till att man får ont i magen och det är inte alltid det går att komma fram till vad som orsakat besvären. Det kan finnas enkla orsaker där besvären går över utan behandling, men det kan också finnas mycket allvarliga orsaker till magsmärtor. Plötsliga smärtor i magen kan förutom äggledarinflammation bero på exempelvis utomkvedshavandeskap (gör en graviditetstest), blindtarmsinflammation, förstoppning eller rikligt med gaser. Magont kan också bero på stress.

• Anonym (usk)

Njurbäckeninflammation!Symtomen kan vara framträdande, men är ibland mindre tydliga, I typiska fall börjar insjuknandet som en blåskatarr med svårigheter att kissa, sedan får man ofta även hög feber, frossbrytningar, en känsla av att vara riktigt sjuk och ha ont eller ömhet i ryggen eller utmed sidorna.

• LHUF

Åh vad skönt att svärmor åker in med dig.. Och känn dig inte dum, har man ont skall man kolla upp det.

Hoppas det går bra och att vi får höra i morgon vad som var fel.

Lycka till

Tilde 080319
  • Anonym (Ajajajaj!)
    Anonym (usk) skrev 2010-08-04 21:34:51 följande:

Symtom på äggledarinflammation

Akut äggledarinflammation

Vid akut äggledarinflammation kan sjukdomsbilden variera från en allvarlig retning i bukhinnan till i det närmaste symtomfrihet. Man får smärtor i nedre delen av buken och kan också få flytningar och besvär från urinröret. Man kan även känna smärta vid samlag. Feber, ofta över 38 grader, och rubbningar i menstruationen kan förekomma.

Kronisk äggledarinflammation

En kronisk inflammation ger mer obestämda symtom, som en lätt molande värk i nedre delen av buken och ibland smärta i korsryggen.

Magbesvär kan ha många orsaker

Det kan finnas flera anledningar till att man får ont i magen och det är inte alltid det går att komma fram till vad som orsakat besvären. Det kan finnas enkla orsaker där besvären går över utan behandling, men det kan också finnas mycket allvarliga orsaker till magsmärtor. Plötsliga smärtor i magen kan förutom äggledarinflammation bero på exempelvis utomkvedshavandeskap (gör en graviditetstest), blindtarmsinflammation, förstoppning eller rikligt med gaser. Magont kan också bero på stress.

Jag har jättemycket flytningar o har haft det nu ett tag i samband med den molande värken.. Men nu är vi iallafall påväg in snart.
  • Anonym (usk)
    Anonym (Ajajajaj!) skrev 2010-08-04 21:40:10 följande:
    Jag har jättemycket flytningar o har haft det nu ett tag i samband med den molande värken.. Men nu är vi iallafall påväg in snart.
    Mkt flytningar & molande värk låter som gravid eller ägglossning!

men kan vara en könssjukdom med
  • Anonym (usk)

Livmoderinfektion eller äggledarinfektion

Flytningarna kan bli rikligare, illaluktande och mer tjockflytande. Ofta förekommer magont och feber. Livmoderinfektion kan uppstå i samband med att man sätter in spiral eller efter missfall, abort eller förlossning. Äggledarinfektion kan orsakas av klamydia- eller gonorréinfektion. Livmoder- eller äggledarinfektion behandlas med antibiotika.

• Anonym (usk)

Man ska ju söka vård på Vårdcental eller Gynmottagning om du får ont i magen samtidigt med flytning

• Anonym (Ajajajaj!)
    Anonym (usk) skrev 2010-08-04 21:41:57 följande:
    Mkt flytningar & molande värk låter som gravid eller ägglossning!

men kan vara en könssjukdom med
    Nja, ägglossning är det inte.. Då får jag ont i ryggen (kan ju dock ändras?). Den molande värkan har jag dessutom haft i typ två månader, så jadu, jag vet inte.

Gravid? Nej, jag hade mens för en vecka sen.. Eller mensen kom tidigare än vanligt och varade kortare, var lite brunaktig, men jag tänkte inte mer på det liksom..

Hm.
Svar på tråden Jag har jätteont, akut!