• Anonym (Ajajajaj!)

Jag har jätteont, akut!

Jag har fruktansvärt ont i buken (livmodern?) och det strålar ner mot vaginan.. Jag kan inte sitta för att det gör så fruktansvärt ont och trycker neråt..

Jag är inte gravid, inte vad jag vet iallafall, har nyligen haft mens också..

Men det enda jag kan jämföra med är förlossningen, för värkarna kändes såhär. Men jag kan inte åka in till sjukhuset heller för barnvakten är utomlands, därför frågar jag här.

Någon som har någon aning om vad som skulle kunna vara fel?

• Svar på tråden Jag har jätteont, akut!
  • Jezamine
    JA77 skrev 2010-08-05 10:18:15 följande:
    Jag säger detsamma. Icke utbildad personal också, man baxnar av alla spekulationer och råd; "ambulans om du inte kan ta dig till sjukhuset på annat sätt" - är ambulans en taxi?

Jag gissade på sprucken cysta direkt då jag läste TS. "Kul" att jag hade rätt. Men jag jobar ju också som sjuksköterska i akutsjukvården. Snälla medlemmar; sluta att spekulera i folks diagnoser. Det kan verkligen bli helt fel.
    TS bad om råd.Oavset om vi var "vanliga outbildade människor"!
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Jag säger detsamma. Icke utbildad personal också, man baxnar av alla spekulationer och råd; "ambulans om du inte kan ta dig till sjukhuset på annat sätt" - är ambulans en taxi?

Jag gissade på sprucken cysta direkt då jag läste TS. "Kul" att jag hade rätt. Men jag jobar ju också som sjuksköterska i akutsjukvården. Snälla medlemmar; sluta att spekulera i folks diagnoser. Det kan verkligen bli helt fel.
    Vill man ha korrekta svar skall man vända sig  direkt till sjukvården.Inte via FLs forum.
    Avstängd tills vidare
  • Tettan

En sak att spekulera, en annan att genom egna erfarenheter förstå att det KAN vara något allvarligt...

(jag antog också cysta, då jag har varit med om en vriden sådan, och den opererade dagen efter pga mina smärtor..)

Och ambulans föreslog väl någon för att TS inte hade någon som kunde skjutsa... Kanske inte så smart, men ändå.
  • JA77
    Jezamine skrev 2010-08-05 10:45:35 följande:
    Vill man ha korrekta svar skall man vända sig  direkt till sjukvården.Inte via FLs forum.
    Det är ju det jag menar. Inte ens jag som är sjukvårdsutbildad svarade TS då jag omöjligtvis kan ställa de frågor jag behöver för att bilda mig en uppfattning. Så mycket smidígare att vända sig till sjukvårdsrådgivningen direkt istället - även om de skickar in allt till akuten...
  • Anonym (Vilma)

Vad bra att du fick hjälp TS
    Men det ÄR sant, bättre ringa sjukvårdsupplysning än fråga på FL. Fast intressant ändå till slut att se allt folk skriver.
    Nu sitter jag i alla fall och är tacksam över att jag varken haft cystor eller njurbäckeninflammation. Däremot har jag väl haft allt annat känns det som ibland.
    Krya på dig TS. Tur att det inte var ett utomkveds som  sprack. Har man barn måste man vara rädd/ta hand om sig själv också.

• Jezamine
    JA77 skrev 2010-08-05 10:54:15 följande:
    Det är ju det jag menar. Inte ens jag som är sjukvårdsutbildad svarade TS då jag omöjligtvis kan ställa de frågor jag behöver för att bilda mig en uppfattning. Så mycket smidígare att vända sig till sjukvårdsrådgivningen direkt istället - även om de skickar in allt till akuten...
    Varfrö klandrar du då de som svarade och framhöll dig själv i detta inlägg?

Avstängd tills vidare
  • Anonym

jazemine du verkar så bitter i alla trådar!

TS bra att du åkte in och fick den hjälp du behövde!

• Probably the best    in the

Akut buk kan ju vara allt från lite svullna körtlar och UVI till aorta anerysm.....men jag är alltid lika förvånad över hur folk tycker att ett tillstånd måste vara superakut om någon har ork att sitta framför datorn och skriva......
  • JA77
    Jezamine skrev 2010-08-05 10:58:33 följande:
    Varfrö klandrar du då de som svarade och framhöll dig själv i detta inlägg?

Jag var ironisk, Jezamine. Tycker du inte att det är ett lustigt sammanträffande att en sjukvårdsutbildad hittade rätt diagnos på en gång, jämfört med lekmän som gissade på en himla massa annat?
  • Probably the best    in the

Men självklart var det bra att TS åkte in och fick hjälp mot sin smärta och en diagnos!
    Det är alla konstiga förslag och åsikter jag reagerar emot...

Svar på tråden Jag har jätteont, akut!