Anonym (bix) skrev 2010-08-08 19:52:09 följande:
Å, tack för att du skrev! Precis, precis så känner jag också! Det ÄR inte samma sak, det är två skilda saker och behovet av båda finns i allra högsta grad!
Hur är det i övrigt för dig? Jag har så stort behov av att få känna igen mig i någon annan, att få veta att jag inte är ensam....
Jag kan bli kär i både män och kvinnor, det har jag alltid kunnat. Kanske tom lättare i kvinnor eftersom jag överlag känner mig mer "hemma" med dem. Men sex har fram till för några år sedan haft mest koppling till män. Ren sex är heterosex i första hand. Men det där sensuella, spänningen i luften, fantasierna om ordlös närhet och samförstånd....det handlar mest om kvinnor. Och för mig är det aldrig vilken kvinna som helst, tänder inte på kvinnokroppar sådär hur som helst, men jag blir lätt förälskad och då är det DEN kvinnan jag dras till, även sexuellt.
I mitt förhållande med en man kan jag ofta sakna att få möjlighet att vara nära en kvinna jag har känslor för (för det har jag ofta även om det inte alltid är samma kvinna).
Jag kan för övrigt vara förälskad/intresserad av en man och en kvinna samtidigt, men svårligen två av samma kön samtidigt - vilket ytterligare stärker min bild av att det för mig är två skilda saker.
Känner du eller någon annan igen sig?
Jag kan bli kär i både män och kvinnor, men för mig är det lättare att bli kär i män eftersom det livet representerar en annan slags enkelhet. Det kanske låter konstigt, men det är enklare att ge efter för känslor när det gäller män. Blir jag kär i en kvinna måste jag först fundera igenom om det verkligen är värt det, om jag vill leva det livet och allt vad det innebär. Fast... det där går också i perioder. När jag känner mig mer hetero än homo så är ju heterolivet det enklaste valet, men när jag känner mig mer homo än hetero så känner jag ju mig bekväm med homolivet också. Jag tillhör dessutom båda "kulturerna" när det kommer till vänkretsar vilket innebär att jag söker mig till olika vänner beroende på hur jag identifierar mig för tillfället.
När det gäller sex så tänder jag nog ganska lika, fast här är det också enklare att ta till män. Jag tänder sällan på folk som jag bara ser utan det måste till en personlighet så ja, det gäller enskilda människor och inte män eller kvinnor i allmänhet.
Det blir lite rörigt det här. Har nog aldrig reflekterat över om jag kan vara förälskad i två av samma kön på en gång, men när jag funderar på det så tror jag inte det. Däremot kan jag dras till både en man och en kvinna under samma period. Lustigt, har aldrig tänkt på det förut.
För mig är det helt klart inte samma sak att vara med en man och en kvinna och jag tycker det här är det stora problemet med att vara bisexuell (i alla fall för mig). Gräset är inte grönare på andra sidan, men på ena sidan finns det hallonbuskar och på andra sidan äppelträd. Kan vara enormt förvirrande ibland.