• Anonym

Hur gå till väga för att bli barnmodell?

Jag väljer att lägga detta inlägg anonymt eftersom jag inte vill ha påhopp på mig som person.

Det är nämligen som så att min snart fyraåriga dotter är exeptionellt vacker, inte bara för oss som föräldrar, utan även av omgivningen. Hon trollbinder människor med sitt utseende, pedagoger, läkare, vänner och främlingar. Vi har fler barn och de är lika vackra i våra (familjens) ögon, men fyraåringen har något speciellt helt enkelt.

Hon gillar att stå i centrum, att uppträda och klä ut sig, så tanken slog oss att vi kanske skulle ge det ett försök, modellandet alltså, men hur gör man? Vilka agenturer är bra, skickar man bara in bilder på barnet, i vilken ände börjar man som förälder?

• Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?
  • Grena83

Börja med att låta henne få vara ett barnGlad finns mängder med andra sätt att uppmuntra hennes intresse av att uppträda, utan att utsätta henne för modellvärldens press.
     Detta är ju dock bara min personliga åsikt och ni väljer ju såklart vad ni anser är bäst för ert barn.

Står för mina åsikter, därför är jag inte anonym
  • Anonym
    Grena83 skrev 2010-08-10 18:14:35 följande:

Börja med att låta henne få vara ett barnGlad finns mängder med andra sätt att uppmuntra hennes intresse av att uppträda, utan att utsätta henne för modellvärldens press.
     Detta är ju dock bara min personliga åsikt och ni väljer ju såklart vad ni anser är bäst för ert barn.

Vi låter henne vara ett barn, med allt vad det innebär. Glad
  • Mallory

Kan du inte söka lite på nätet? Jag menar måste ju finnas nånstans på google

De finns ju ungar som visar upp hm kläder o annat så de finns ju en marknad helt klart...
    kanske ringa någon där, kolla hemsidor osv....

• viseversa

Okej så bara för att man har ett vackert barn så ska man slänga ut henne/honom till allmänheten? Jag har också två vackra barn. Men min äldsta ser ut som en liten älva. Får en massa kommentarer från främlingar. "Oh she is so betutiful,vad söööt hon är, är" mm mm.

Men jag blir snarare lite irriterad på det hela då jag anser att hon är så mycket mer än bara sin vackra nuna. Inte tänker jag utnyttja hennes utseende som om hon vore något objekt. Det är ett val hon själv får ta när hon är tillräckligt gammal för det. Vill att hon ska vara barn så länge det bara går utan att behöva tänka på att hon är söt.

• Mallory
    viseversa skrev 2010-08-10 18:23:40 följande:
    Okej så bara för att man har ett vackert barn så ska man slänga ut henne/honom till allmänheten? Jag har också två vackra barn. Men min äldsta ser ut som en liten älva. Får en massa kommentarer från främlingar. "Oh she is so betutiful,vad söööt hon är, är" mm mm.

Men jag blir snarare lite irriterad på det hela då jag anser att hon är så mycket mer än bara sin vackra nuna. Inte tänker jag utnyttja hennes utseende som om hon vore något objekt. Det är ett val hon själv får ta när hon är tillräckligt gammal för det. Vill att hon ska vara barn så länge det bara går utan att behöva tänka på att hon är söt.
    Ja men det är ju ditt val, du uppfostrar dina barn så som du vill, och det gör ts med...inget mer med det.
  • Anonym
    Mallory skrev 2010-08-10 18:18:46 följande:
    Kan du inte söka lite på nätet? Jag menar måste ju finnas nånstans på google

De finns ju ungar som visar upp hm kläder o annat så de finns ju en marknad helt klart...
    kanske ringa någon där, kolla hemsidor osv....
    Visst kan jag det, men jag tänkte att här på FL hade någon erfarenhet förhoppningsvis.Glad

Nej, bara för att du har ett vackert barn behöver du inte slänga ut henne till allmänheten, var har du fått det intrycket ifrån? Varför så upprörd?

Man kan faktiskt vara vacker på både insida och utsida, och det är alla mina barn, något jag informerar dem om dagligen.
  • Anonym (Mila)
    Mallory skrev 2010-08-10 18:25:22 följande:
    Ja men det är ju ditt val, du uppfostrar dina barn så som du vill, och det gör ts med...inget mer med det.
    Oj så vart tog yttrandefriheten vägen? Folk har väl rätt att säga sin åsikt ellerhur?? Och jag får uppfattningen om att ts tycker att bara för att hon har en vacker unge så ska hon visas upp som ett djur i bur utan att ha en egen talan. 

En 4 åring är inte stor nog att själv inse vad det innebär. Utan det är BARA föräldrarnas fåfänga att få visa upp sitt barn som spelar in i det hela.

Men visst modellbranchen för barn i Sverige är ju ganska harmlös egentligen. Inget sminkande eller annat larv. Utan bara naturliga,fina ungar rakt igenom.

Men var ska man dra gränsen då? Är det okej att spela på barns skönhet redan som 4 åringar.? Och sen förvänta sig att dom inte ska tänka på sitt utseende utan "bara vara barn"

Tycker redan att barn växer upp för fort som det är. Hon kommer säkert var vacker även när hon är äldre. Och då har hon rätten att SJÄLV bestämma om hon vill synas på reklampelare över hela landet. Eller om hon häldre väljer att tacka nej. Hon har då ett EGET val.
  • viseversa
    Anonym skrev 2010-08-10 18:31:50 följande:
    Visst kan jag det, men jag tänkte att här på FL hade någon erfarenhet förhoppningsvis.Glad

Nej, bara för att du har ett vackert barn behöver du inte slänga ut henne till allmänheten, var har du fått det intrycket ifrån? Varför så upprörd?

Man kan faktiskt vara vacker på både insida och utsida, och det är alla mina barn, något jag informerar dem om dagligen.
    Okej men vad säger du till dina andra barn då när dom frågar varför inte dom får bli fotade och vara med på reklam pelare? Eller får en massa gratis prylar(som man ofta får om man är barnmodell)  

"Jo ni är vackra i mammas och pappas ögon. Men "Sanna" har det lilla extra och är vackrare för alla andra. Sorry men sånt är livet."

Hur förklarar ni en sån sak? En liten undran bara. för jag tror den frågan kommer dyka upp. Mina ungar skulle iallafall fråga det om bara en av dom fick dessa uppdrag. 
Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?