• Anonym

Hur gå till väga för att bli barnmodell?

Jag väljer att lägga detta inlägg anonymt eftersom jag inte vill ha påhopp på mig som person.

Det är nämligen som så att min snart fyraåriga dotter är exeptionellt vacker, inte bara för oss som föräldrar, utan även av omgivningen. Hon trollbinder människor med sitt utseende, pedagoger, läkare, vänner och främlingar. Vi har fler barn och de är lika vackra i våra (familjens) ögon, men fyraåringen har något speciellt helt enkelt.

Hon gillar att stå i centrum, att uppträda och klä ut sig, så tanken slog oss att vi kanske skulle ge det ett försök, modellandet alltså, men hur gör man? Vilka agenturer är bra, skickar man bara in bilder på barnet, i vilken ände börjar man som förälder?

• Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?
  • Angelicca
    Anonym skrev 2010-08-10 18:55:43 följande:
    1000 kr, inte mer?
    man tjänar inte grova pengar på att vara barnmodell...
  • Anonym (money)
    Anonym skrev 2010-08-10 18:55:43 följande:
    1000 kr, inte mer?
    Så det är pengarna som lockar? eller nu kanske inte lockar
  • Anonym
    Anonym (money) skrev 2010-08-10 21:16:38 följande:
    Så det är pengarna som lockar? eller nu kanske inte lockar
    Visst är pengarna en del av det, men en mycket liten del, nästintill oviktig.
  • mittenavapril

Googla på barnmodell så får du massor var träffar och sidor du kan registrera dottern på.

• IsadoraW

Verkar som det oftast handlar om att någon känner någon som jobbar i branschen. Barnens kusin var modell för Kappahl, då hade svägerskan gett bilder på sina söner till en kompis som kände fotografen som letade efter barn till kampanjen. Har också varit med om att det kommit fram några tjejer på ett fik som fotat dottern och tog våra uppgifter och då letade de efter ett barn till en Liberokampanj. Det blev dock inget av det. Men man borde väl kunna prova med någon agentur i alla fall? Eller har inte barnmodeller agenturer? Min tös är också en skönhet, i alla fall tycker jag och pappan det !

• Julia08

Ja, 1000 kr stämmer! De sk statistavgifterna ligger mellan 500-1000 inom reklam, film och tv! Modelljobb för tidningar ger ingen ersättning alls utan går under sk TFP avtal! Ett samarbete mellan modell och fotograf! Fotografen står dock för resa, upphälle, stylist och ljussättare. Modellen får bilderna gratis i för marknadsföringssyfte. Även fotografen!

• Anonym (tvillingmamma)

jag måste fråga. Har ett par superbra foton (  tagen hos fotograf) där mina barn (  tvillingar) har ett känt klädmärke på sig. Det är verkligen kul, annorlunda bilder och loggon syns på en del kort.
    En del syns bara baken med jeansen liksom spegelvänt med varsin tvilling, de posar verkligen!
    Jag har lekt med tanken att skicka dem till Pop och fråga om intresse finns at tköpa bilderna, tror du det finns någon chans att de nappar?

• Anonym (barnmodellen)

Hej TS!

Vill dela med mig a min erfarenhet. Man får inte i sverige säga att man är vacker, men jag gör ett undantagSkrattande, jag var ett "vackert" barn som du pratar om att ditt barn är. Jag posade redan som 4åring i mammas kjolar och visste vad jag skulle bli! Modell såklart ... mamma, mot sinj vilja, anmälde mig efter tjaaaat så jag kunde bli fotas. det var till Mikas den gången, bra agentur!
    Jag har sen dess arbetat som modell och visst har jag vart barn! jag har lekt o stojjat i träden med alla andra barn men sen fått göra det jag älskade, att stå framför kameran. jag har inte missat en sekund av mitt barnliv för detta. 
    Viktigt bara att du kollar upp att det är en seriös agentur.

jag vill råda dig att skicka in bilder till mikas eller de andra stora som finns i Stockholm. Bor du inte där, så finns de andra mindre agenturer ute i landet. Tycker din sotter tt detta är kul, så låt henne försöka vet ja Skadar inte så länge du berättar för henne vad det går ut på mm. genom mina föräldrar har jag alltid fått sunda värderingar o stått med båda fötterna på jorden och bara fått goda erfarenheter utav detta. Finns säkerrt en massa hemska fall, typ de kärringar man ser i usa som drar runt sina stackars barn på shower, men det är ju inte det vi pratar om här.

Lycka till med din söta lilla!Skrattande

• Anonym (Anna)

stockholmsgruppen (modell)
    statist.se (allt!)

Min son trillade av en slump att göra statistgrejer..
    Nu två år senare. har han varit statist i några få reklamfilmer, gått på modellvisning, varit med på modellbilder.
    Arvode allt från 500 kr till 3800 kr.

• Anonym (Amm)

Men måste påpeka tror inte några är ute efter den perfekta modellen utan en person, eller i detta fall ett barn, som har något speciellt. Något som just detta företag vill ha för just denna plåtning!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Amm) skrev 2010-08-10 23:36:26 följande:
    Men måste påpeka tror inte några är ute efter den perfekta modellen utan en person, eller i detta fall ett barn, som har något speciellt. Något som just detta företag vill ha för just denna plåtning!
    Blev helt fel, jag skrev inlägget :)
  • Atikin65

Hej, utan att vara taskigt måste jag säger att du , Julia 08, verka vara otroligt felinformerat för att själv har jobbat som modell.
    Eller så har du stött på några riktiga skojare, eftersom alla dina påstående är helt fel:)
    Statistavroden kan vara väldigt olika och ligger på lägst 999:- men för en roll i en reklamfilm ligger avrodet snarare mellan 3000-5000 kronor.
    Självklart är även tidningsjobb betlada, det finns en viss skillnad mellan redaktionell och reklambilder, men även här kan ett barn får runt 3000 kronor.
    TFP avtal som du nämnde är oftast ett sätt för modellen/fotografen att får bilder till sin portfolio, men detta sättet används av oftast av wannabe modeller som inte bli antagen till en agentur.Samma sak med modellkatalogen, oftast ett sätt att synas för de som inte kommer me i en vanlig agntur och de som är beredd att betalar för att synas.Att bara kunna förmedlar ett barn på 3 åren säger nog en del om den "agenturen" ;)

• Atikin65

Det finns naturligvis en stor efterfråga efter barnmodeller, rätt tydlig om man tittar omkring och tänka på hur många barn som sys dagligen i olika reklamsammanhang.Däremot finns det även en uppsjö av barnmodeller, så alla barn har ju inte får jobb hela tiden.

Att det är bekantas bekanta som används är ett myt, eftersom det krävs lite av ett barnmodell för att funkar framför en kamera. Så även de barn som finns med i en agentur blir oftast först kallad till en casting/profilmning/fitting.

Att vända sig till de större företagen (tex HM) och fråga om det finns något intresse är ett big nono, de kommer bara rekommendera dig att söker till en agentur.Det finns nog inte ett enda barnklädesföretag av rang som inte gå igenom en agentur.

Så mitt tips för de som är intresserade, ansök till en modellagentur;) Så sköter de jobbbiten åt dig, de förmedlar bara seriösa jobb till registrerade företag och garantera  bra arbetsförhållande för barnen

• sextiotalist

Nu tror jag inte det är just vackra  barn de är ute efter, utan barn som strålar personlighet och kan agera framför kameran (och tycker det är roligt). Ett vackert barn/vuxen är ganska ofta tråkiga modeller om de inte har en bra personlighet som lyser igenom bilden.

Men om er dotter är en bra modell så tycker jag att ni skall göra det om hon tycker det är kul och spara hennes pengar tills hon blir vuxen.
    Det får aldrig bli ett arbete för henne, i varje fall innan hon är i tonåren, utan bara en kul grej och inget annat.

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2010-08-12 11:14:36 följande:
    Nu tror jag inte det är just vackra  barn de är ute efter, utan barn som strålar personlighet och kan agera framför kameran (och tycker det är roligt). Ett vackert barn/vuxen är ganska ofta tråkiga modeller om de inte har en bra personlighet som lyser igenom bilden.

Men om er dotter är en bra modell så tycker jag att ni skall göra det om hon tycker det är kul och spara hennes pengar tills hon blir vuxen.
    Det får aldrig bli ett arbete för henne, i varje fall innan hon är i tonåren, utan bara en kul grej och inget annat.
    Glömde, jag har känner lite folk som arbetar inom branchen och de som fotograferar säger att personligheten är viktig.
  • Anonym

Vill bara säga att om hon tycker det är roligt, så absolut varför inte!

Men också, passa er. Snälla.

Började modella när jag bar 8 år, kom när jag var 13 år upp till de stora modellagenturerna där jag blev erbjuden allt från amfetamin för att gå ned i vikt till champagne.
    Är uppvuxen i en liten ort där en stor vikt i samhället läggs på ett behandlingshem för unga tonåringar.
    När de här erbjudandena kom tackade jag nej, då jag sett så mycket förstörelse hos tjejerna på behandlingshemmet.
    Insjuknande därefter i anorexi för första gången då jag tyckte jag var för stor. Därför de erbjöd mig amfetamin, och därför jag slutade.
    Men om jag gick ned själv i vikt. så kanske..

Blev inlagd på sjukhus.

Började sen med amatörmodellande. och Snälla snälla.
    Passa er.
    De är duktiga på att lura er på pengar, för dåliga bilder som sprids överallt.

I den världen finns ingen respekt jämt mot människan i huvudtaget. Så som förälder måste man vara vaksam, saker händer när man kollar bort i en sekund.

Katalogmodeller, som man kan se hos Ellos etc. har inte lika stora krav på storlekar, speciellt utseende osv.
    och har oftast mycket trevligare  arbetsmiljöer.

Sen finns det ju alltid jobb som statist :) 

• anyXX
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2010-08-10 23:20:14 följande:
    jag måste fråga. Har ett par superbra foton (  tagen hos fotograf) där mina barn (  tvillingar) har ett känt klädmärke på sig. Det är verkligen kul, annorlunda bilder och loggon syns på en del kort.
    En del syns bara baken med jeansen liksom spegelvänt med varsin tvilling, de posar verkligen!
    Jag har lekt med tanken att skicka dem till Pop och fråga om intresse finns at tköpa bilderna, tror du det finns någon chans att de nappar?
    Det kan du ju inte göra! Det är ju fotografen som har upphovsrätten till bilderna och isåfall har rätt att sälja dem... med ert samtycke då antar jag, men du kan inte sälja bilder som någon annan tagit.
    Iris 080308 & Nils 100319
  • filippinerna

Skicka bilder till en agentur så hör de av sig om någon av deras kunder är intresserad. Vi skickade bilder till Noll till hundra när vår dotter var 2 mån och sedan hörde de av sig när hon var 9 mån och hon blev då fotad för stickbeskrivningar. Sedan dess har hon fotats en gång till, och nu verkar det bli ett jobb igen denna gång för Elloskatalogen vilket är spännande efter som den delas ut i miljonupplaga. Pengar har vi inte en tanke på, vi tycker det är roligt och också vår dotter.

Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?