• Anonym

Hur gå till väga för att bli barnmodell?

Jag väljer att lägga detta inlägg anonymt eftersom jag inte vill ha påhopp på mig som person.

Det är nämligen som så att min snart fyraåriga dotter är exeptionellt vacker, inte bara för oss som föräldrar, utan även av omgivningen. Hon trollbinder människor med sitt utseende, pedagoger, läkare, vänner och främlingar. Vi har fler barn och de är lika vackra i våra (familjens) ögon, men fyraåringen har något speciellt helt enkelt.

Hon gillar att stå i centrum, att uppträda och klä ut sig, så tanken slog oss att vi kanske skulle ge det ett försök, modellandet alltså, men hur gör man? Vilka agenturer är bra, skickar man bara in bilder på barnet, i vilken ände börjar man som förälder?

• Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?
  • Anonym
    Anonym (Mila) skrev 2010-08-10 18:34:08 följande:
    Oj så vart tog yttrandefriheten vägen? Folk har väl rätt att säga sin åsikt ellerhur?? Och jag får uppfattningen om att ts tycker att bara för att hon har en vacker unge så ska hon visas upp som ett djur i bur utan att ha en egen talan. 

En 4 åring är inte stor nog att själv inse vad det innebär. Utan det är BARA föräldrarnas fåfänga att få visa upp sitt barn som spelar in i det hela.

Men visst modellbranchen för barn i Sverige är ju ganska harmlös egentligen. Inget sminkande eller annat larv. Utan bara naturliga,fina ungar rakt igenom.

Men var ska man dra gränsen då? Är det okej att spela på barns skönhet redan som 4 åringar.? Och sen förvänta sig att dom inte ska tänka på sitt utseende utan "bara vara barn"

Tycker redan att barn växer upp för fort som det är. Hon kommer säkert var vacker även när hon är äldre. Och då har hon rätten att SJÄLV bestämma om hon vill synas på reklampelare över hela landet. Eller om hon häldre väljer att tacka nej. Hon har då ett EGET val.
    Jag respekterar din åsikt och förstår dig, modellandet utanför Sveriges gränser ser väldigt annorlunda ut, och det är inget vi är intresserade av. Vi vet inte ens om vi är intresserade av detta för vår dotter, vi vet inte ens om någon agentur vill ha henne, hur ett arbetspass ser ut och om det är något för henne och oss som familj.
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (Mila) skrev 2010-08-10 18:34:08 följande:
    Oj så vart tog yttrandefriheten vägen? Folk har väl rätt att säga sin åsikt ellerhur?? Och jag får uppfattningen om att ts tycker att bara för att hon har en vacker unge så ska hon visas upp som ett djur i bur utan att ha en egen talan. 

En 4 åring är inte stor nog att själv inse vad det innebär. Utan det är BARA föräldrarnas fåfänga att få visa upp sitt barn som spelar in i det hela.

Men visst modellbranchen för barn i Sverige är ju ganska harmlös egentligen. Inget sminkande eller annat larv. Utan bara naturliga,fina ungar rakt igenom.

Men var ska man dra gränsen då? Är det okej att spela på barns skönhet redan som 4 åringar.? Och sen förvänta sig att dom inte ska tänka på sitt utseende utan "bara vara barn"

Tycker redan att barn växer upp för fort som det är. Hon kommer säkert var vacker även när hon är äldre. Och då har hon rätten att SJÄLV bestämma om hon vill synas på reklampelare över hela landet. Eller om hon häldre väljer att tacka nej. Hon har då ett EGET val.
    Om du tar och tittar på reglerna, så är det faktiskt inte tillåtet att  (i det här fallet) diskutera om det är rätt eller fel att barn blir modeller. Det är heller inte tillåtet att vara OT, så att det stör diskussionen - och det gör det ju definitivt. Ingenstans efterfrågar TS åsikter om barnmodeller.
  • Mallory

Hehe, ja yttrandefrihet har vi, givetvis, men tycker ändå att man ska respektera andras val helt enkelt....

• Anonym
    viseversa skrev 2010-08-10 18:38:41 följande:
    Okej men vad säger du till dina andra barn då när dom frågar varför inte dom får bli fotade och vara med på reklam pelare? Eller får en massa gratis prylar(som man ofta får om man är barnmodell)  

"Jo ni är vackra i mammas och pappas ögon. Men "Sanna" har det lilla extra och är vackrare för alla andra. Sorry men sånt är livet."

Hur förklarar ni en sån sak? En liten undran bara. för jag tror den frågan kommer dyka upp. Mina ungar skulle iallafall fråga det om bara en av dom fick dessa uppdrag. 
    Våra barn har alla olika personligheter och olika intressen, så den frågan svarar vi gladeligen på om och när den kommer, och då på ett mer pedagogiskt och genomtänkt sätt än ditt förslag.Flört
    Rosen1971 skrev 2010-08-10 18:39:11 följande:
    www.modell.se 
    Tack. Glad
  • Blablabla

Självklart ska du försöka få in henne någonstans som "barnmodell".
    Kommer ihåg att jag hade en klasskamrat som var det när jag gick i skolan. Hon tyckte det var jätte roligt + att det självklart är utvecklande för ett barn!!! Vem vet hon kanske blir en "topmodel" om16 år ;)

Lyssna inte på negativa människor, antingen är de svartsjuka eller bara tråkiga(ännu värre;)

• viseversa
    Anonym skrev 2010-08-10 18:42:35 följande:
    Våra barn har alla olika personligheter och olika intressen, så den frågan svarar vi gladeligen på om och när den kommer, och då på ett mer pedagogiskt och genomtänkt sätt än ditt förslag.Flört
    Rosen1971 skrev 2010-08-10 18:39:11 följande:
    www.modell.se 
    Tack. Glad
    Hoppas på det=). Och nej mitt förslag var inte seriöst menat. Ja ja ni gör som ni vill. Men se till att HON verkligen vill detta och att det inte bara är du som vill.
  • Anonym
    Blablabla skrev 2010-08-10 18:43:10 följande:
    Självklart ska du försöka få in henne någonstans som "barnmodell".
    Kommer ihåg att jag hade en klasskamrat som var det när jag gick i skolan. Hon tyckte det var jätte roligt + att det självklart är utvecklande för ett barn!!! Vem vet hon kanske blir en "topmodel" om16 år ;)

Lyssna inte på negativa människor, antingen är de svartsjuka eller bara tråkiga(ännu värre;)
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-10 18:40:25 följande:
    Om du tar och tittar på reglerna, så är det faktiskt inte tillåtet att  (i det här fallet) diskutera om det är rätt eller fel att barn blir modeller. Det är heller inte tillåtet att vara OT, så att det stör diskussionen - och det gör det ju definitivt. Ingenstans efterfrågar TS åsikter om barnmodeller.
    Mallory skrev 2010-08-10 18:41:01 följande:
    Hehe, ja yttrandefrihet har vi, givetvis, men tycker ändå att man ska respektera andras val helt enkelt....
    Tack. {#emotions_dlg.flower}
  • Julia08

Finns dessvärre ingen större efterfrågan på barnmodeller! Alla känner "nån" som har ett barn man kan låna som modell! Det finns kataloger (som skickas ut till alla agenturer, filmbolag, stylister etc) som man kan publicera sitt barn och sitt intresse i, men det kostar och leder oftast inte till några jobb!

• Anonym
    viseversa skrev 2010-08-10 18:45:00 följande:
    Hoppas på det=). Och nej mitt förslag var inte seriöst menat. Ja ja ni gör som ni vill. Men se till att HON verkligen vill detta och att det inte bara är du som vill.
    Självklart tänker jag inte tvinga henne till detta, på sama sätt som jag inte tvingar mina barn att lära sig simma, cykla och rida tex, är de inte intresserade så behöver de inte. Vi uppmuntrar, men vi tvingar aldrig ett barn till något, det kan inte komma något gott ur det.
  • Anonym
    Julia08 skrev 2010-08-10 18:45:54 följande:
    Finns dessvärre ingen större efterfrågan på barnmodeller! Alla känner "nån" som har ett barn man kan låna som modell! Det finns kataloger (som skickas ut till alla agenturer, filmbolag, stylister etc) som man kan publicera sitt barn och sitt intresse i, men det kostar och leder oftast inte till några jobb!
    Ok, tack. Får jag fråga hur du vet detta? Arbetar du inom media, klädindustrin eller dylikt? Du ehöver inte svara om du inte vill.
Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?