• Anonym

Hur gå till väga för att bli barnmodell?

Jag väljer att lägga detta inlägg anonymt eftersom jag inte vill ha påhopp på mig som person.

Det är nämligen som så att min snart fyraåriga dotter är exeptionellt vacker, inte bara för oss som föräldrar, utan även av omgivningen. Hon trollbinder människor med sitt utseende, pedagoger, läkare, vänner och främlingar. Vi har fler barn och de är lika vackra i våra (familjens) ögon, men fyraåringen har något speciellt helt enkelt.

Hon gillar att stå i centrum, att uppträda och klä ut sig, så tanken slog oss att vi kanske skulle ge det ett försök, modellandet alltså, men hur gör man? Vilka agenturer är bra, skickar man bara in bilder på barnet, i vilken ände börjar man som förälder?

• Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?
  • viseversa
    Anonym skrev 2010-08-10 18:47:23 följande:
    Självklart tänker jag inte tvinga henne till detta, på sama sätt som jag inte tvingar mina barn att lära sig simma, cykla och rida tex, är de inte intresserade så behöver de inte. Vi uppmuntrar, men vi tvingar aldrig ett barn till något, det kan inte komma något gott ur det.
    Okej jag ska sluta bråka nu. insåg att jag brusade upp lite väl mycket. Ber om ursäkt för det=). men nu vet du iallafall vad jag tycker. Sen litar jag på att du vet vad som funkar bäst för er.
  • Gostosa

Sluta hata bara för att man har ett vackert barn! ALLA barn är inte vackra så e det!

Om du tror att det kan vara något för din dotter så ge det ett försök. Men kolla först upp så att det är en seriös argentur. Jag hade ringt till Sweden modell, dom är seriösa och dom borde veta vart du ska skicka in bildrna.

Lycka till

• Anonym
    viseversa skrev 2010-08-10 18:49:42 följande:
    Okej jag ska sluta bråka nu. insåg att jag brusade upp lite väl mycket. Ber om ursäkt för det=). men nu vet du iallafall vad jag tycker. Sen litar jag på att du vet vad som funkar bäst för er.
    Det råder ingen tvekan om att jag vet vad du tycker. Flört Och till viss del håller jag med dig, som sagt, jag håller bara på att kolla upp om intresse finns från någon agentur och vad det skulle innefatta att bli barnmodell.
    Gostosa skrev 2010-08-10 18:49:54 följande:
    Sluta hata bara för att man har ett vackert barn! ALLA barn är inte vackra så e det!

Om du tror att det kan vara något för din dotter så ge det ett försök. Men kolla först upp så att det är en seriös argentur. Jag hade ringt till Sweden modell, dom är seriösa och dom borde veta vart du ska skicka in bildrna.

Lycka till
    Tack, det ska jag kolla upp.
  • Anonym

En av mina söner var med i en reklamfilm för apoteket för några år sedan. Det var hans mamma som hade anmält barnen till någon agentur. Han var ganska likgiltig inför att vara med så jag tyckte att vi skulle skita i det. När det väl var dags att filma så tyckte han att det var kul däremot. Det visade sig att han inte hade så mycket talang att agera däremot så klippen med honom visades aldrig. Han fick ca 1000 kr för besväret hursomhelst. Dom köpte han leksaker för.

• viseversa
    Anonym skrev 2010-08-10 18:52:23 följande:
    Det råder ingen tvekan om att jag vet vad du tycker. Flört Och till viss del håller jag med dig, som sagt, jag håller bara på att kolla upp om intresse finns från någon agentur och vad det skulle innefatta att bli barnmodell.
    Gostosa skrev 2010-08-10 18:49:54 följande:

Lycka till
    Tack, det ska jag kolla upp.
    ha,ha bra då har jag fått fram mitt budskap. Ska nu sluta gagga och låta dig vara ifred=)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-10 18:54:28 följande:
    En av mina söner var med i en reklamfilm för apoteket för några år sedan. Det var hans mamma som hade anmält barnen till någon agentur. Han var ganska likgiltig inför att vara med så jag tyckte att vi skulle skita i det. När det väl var dags att filma så tyckte han att det var kul däremot. Det visade sig att han inte hade så mycket talang att agera däremot så klippen med honom visades aldrig. Han fick ca 1000 kr för besväret hursomhelst. Dom köpte han leksaker för.
    1000 kr, inte mer?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-10 18:55:43 följande:
    1000 kr, inte mer?
    Jag har för mig att det var 1000 spänn för typ 5 timmars filmande.
  • Anonym (...)

Min lillebror var modell för sportkläder och fritidskläder. Dock var det inget som mamma och de hade tänkt på utan det var de som blev kontaktade av den som höll i reklamen. Det var fotning till katalogen och för det fick han en hel del kläder och sportgrejer. Han var 9 år då så han valde själv.

• ChoopChoopSong
    Anonym skrev 2010-08-10 18:55:43 följande:
    1000 kr, inte mer?
    Jag tycker inte att det är fel att låta sina barn "modella" - inom vissa gränser. Men jag hoppas verkligen inte att ni tänker göra detta för pengarnas skull?

Se det som en kul grej och bara om hon själv vill. Vi får också ofta höra att vi har vackra barn (av utomstående), någon har t om sagt att pojken borde bli modell. Det är aldrig nåt vi skulle satsa på, däremot om han själv vill när han blir äldre, skulle vi inte hindra honom.

Sedan tror jag inte att barnmodeller tas in bara för utseendets skull. Så häng inte upp dig för mycket på din dotters utseende. Det finns ju så många typer av "modelljobb" (även om de generellt är svåra att få). Allt från att visa upp barnkläder till reklamfimer till att medverka i en film från barncancerfonden...

Vuxenmodeller är en annan sak - där går de mer på utseende, längd, vikt etc, men också på utstrålning. Blanda inte ihop barnmodeller med vuxenmodeller.
  • Julia08
    Anonym skrev 2010-08-10 18:48:42 följande:
    Ok, tack. Får jag fråga hur du vet detta? Arbetar du inom media, klädindustrin eller dylikt? Du ehöver inte svara om du inte vill.
    Har jobbat som modell och därmed varit i kontakt med många personer i branchen. Pratade även med en peronen som ger ut modellkatalogen då jag ville ha med min egen son. Han sa då att efterfrågan på barnmodeller var nästintill obefintlig! Under de sista tre åren hade det varit ETT barn som blev kallad till en provfotografering. Dessvärre så blev inte barnet antaget till fotojobbet, däremot så såg mamman bra ut och fick ett reklamuppdrag Förvånad!

Om jag ska ge dig ett råd så tycker jag att du personligen ska vända dig till de större företagen (tex HM) och fråga om där finns något intresse för barnmodeller. Har dom det så kan du ju skicka in bilder och presentera din dotter.

Lycka till =)!
Svar på tråden Hur gå till väga för att bli barnmodell?