• kalla

Syltsocker=äckligt?

Jag gjorde lingonsylt häromdagen (som jag till råga på allt ska skänka till ett läger) som fick jättebesk eftersmak av syltsockret. Vad beror det på? Måste syltsockret koka med bären som det står på påsen? Jag rörde i allt strösocker och syltsocker efter att bären hade kokat klart, som det står i receptet. Kan det vara felet? Eller blir det alltid den där eftersmaken när man använder syltsocker?  Jag gissar att det är kaliumsorbat i sockret som är "boven".

Jag har för mig att jag har använt syltsocker till något 1 gång förut och att det blev lite konstig smak då med, men inte så här illa. Tråkigt att bjuda på besk sylt. Som tur är, är vi 3 st som ska göra sylt, så hoppas att det inte känns så väl när de blandas ihop.

• Svar på tråden Syltsocker=äckligt?
  • Lena

Ja jag har för mig det måste koka efteråt för att inte smaka konstigt. Så koka upp sylten igen och se om det blir bättre.

• Nyfiken gul

syltsocker måste kokas för att det ska bli bra.

Försök att koka om sylten och se om .det blir bra

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Modgun

Måste man ha syltsocker när man gör lingonsylt? Är väl naturligt pektin i det?

• Modgun

Annras kan man använda sig av citron istället för pektinet i syltsockret.

• Lena
    Modgun skrev 2010-08-11 16:36:33 följande:
    Måste man ha syltsocker när man gör lingonsylt? Är väl naturligt pektin i det?
    Nej jag tror inte det. Konserveringsmedel behövs iaf inte för det innehåller lingon naturligt.
  • kalla

Tack! Jag ska testa att koka om sylten. Egentligen hade jag klarat mej med att hälla i lite pektin istället för syltsocker, för det övriga innehållet klarar jag mej utan. Att jag inte tänkte på det....

Jag använde mej av upptinade lingon och tillsatte INGET vatten. Ändå blev det för löst, så jag var tvungen att "tjockna på" bären med nåt.

Modgun: Menar du inte att citron ersätter citronsyran i syltsockret? Annars, ska man droppa i, typ, pressad citron bara och det ger samma effekt som pektin?

• Modgun
    kalla skrev 2010-08-11 17:09:29 följande:
    Tack! Jag ska testa att koka om sylten. Egentligen hade jag klarat mej med att hälla i lite pektin istället för syltsocker, för det övriga innehållet klarar jag mej utan. Att jag inte tänkte på det....

Jag använde mej av upptinade lingon och tillsatte INGET vatten. Ändå blev det för löst, så jag var tvungen att "tjockna på" bären med nåt.

Modgun: Menar du inte att citron ersätter citronsyran i syltsockret? Annars, ska man droppa i, typ, pressad citron bara och det ger samma effekt som pektin?
    Ja det ger samma effekt som pektin, upplever dock att det tjocknar till mer med pektin. Men jag gilal rinte en massa tillsatta ämnen när jag gör sylt. Gör alltid ekologisk.
  • Lena
    Modgun skrev 2010-08-11 19:42:01 följande:
    Ja det ger samma effekt som pektin, upplever dock att det tjocknar till mer med pektin. Men jag gilal rinte en massa tillsatta ämnen när jag gör sylt. Gör alltid ekologisk.
    Fast pektin är ju naturligt framställt, har för mig det är från citrusfrukter.
  • Modgun
    Lena skrev 2010-08-11 20:14:12 följande:
    Fast pektin är ju naturligt framställt, har för mig det är från citrusfrukter.
    Mycket möjligt, men det finns inte (iaf inte vad jag har sett) ett ekologiskt alternativ, och då går det lika bra med citron.
  • Ylwis

använder bara vanligt socker till lingonsylt men till andra sylter använder jag syltsocker. du måste koka den. går itne bara att röra i när du kokat klart.

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
Svar på tråden Syltsocker=äckligt?