Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Snippa & framstjärt...

Pyris skrev 2010-08-21 13:18:27 följande:
    Kisset kommer ju inte från snippan heller, så det kan du inte säga. Du får nog säga att det kommer från urinröret, för det är ju sanningen.
    Snippan är ett namn för hela det kvinnliga underlivet (till skillnad från slida, vagina, vulva mfl), så jo, kisset kommer från snippan (och närmare bestämt från urinröret).
  • Denebola

För övrigt har jag vuxit upp med en "stjärt", och det har lett till att jag nu inte har något namn på mitt underliv som jag är bekväm med. För jag har banne mig inte en rumpa fram. Ingen gnagare, inget blödjur, inte enbart ett hål heller.

Jag ser det som en stor brist att jag inte kan prata om mitt fantastiska underliv utan att behöva känna mig obekväm eftersom jag inte har något "riktigt" namn på det. Och mitt underliv ska inte behöva vara något onämnbart.

Så snälla, ge era döttrar ett bra namn för deras underliv (dvs snippa) så att de slipper känna som jag när de blir stora.

• Denebola
    Priceless Perfection skrev 2010-08-21 22:19:33 följande:
    När jag tänker tillbaka på min barndom så kan jag inte komma på ett enda namn/smeknamn på mitt underliv. Obestämd
    Jag blev förvirrad redan i skolåldern när jag märkte att de andra inte hade "stjärtar". Minns inte vad de kallade sina snippor, men det var inte samma som jag. Och när jag märkte att "stjärt" var fel (dvs inte allmänt använt), så visste jag inte vad jag skulle säga.
  • Denebola
    Lingonflickan skrev 2010-08-21 22:28:34 följande:
    Jag är också uppvuxen med stjärt - kissestjärten. Inte har det gett mig några problem vad gäller att prata om underlivet i de sammanhang som är relevant att tala om det. Jag tror det beror på ens person om man har svårt med det, inte med vilket ord man använt.

Jag ser inget fel i kissestjärten och tycker inte snippa är ett bra ord för den delen. Det låter bara larvigt i mina öron om jag ska vara fullkomligt ärlig.
    Vad använder du för namn för ditt kön i olika sammanhang? Dvs när du pratar med dina barn, med din man, med dina kompisar, medicinsk personal, mm?

Jag skulle inte kunna använda stjärten nu som vuxen eftersom det är missvisande. Jag har bara en rumpa, och den sitter där bak.

Underlivet är ett namn som jag tycker är okej (men inte mer), typ går att använda i nödfall. Men i mina ögon är det ett undvikande namn, i princip samma sak som att säga "det onämnbara", "det där", "mellan benen" eller "du vet".
  • Denebola
    Priceless Perfection skrev 2010-08-21 22:33:29 följande:
    Du frågade inte mamma eller pappa? Om, vad sade de då?
    Nej, vi hade inte riktigt den sortens öppna kommunikation, tyvärr. Men det skulle väl i så fall ha varit underlivet som alternativ till stjärt. Så det har i princip blivit att jag inte pratat om "det där nere". alls genom åren, när det väl har hänt har det kännts väldigt obekvämt. Och jag tycker det är synd och skam att jag blivit så begränsad. Dock jobbar jag på att känna mig bekväm med att ha en snippa (eller ja, att kalla den så, jag är väldigt bekväm med att ha den). Jag är inte där än men har kommit en bra bit på vägen.
  • Denebola
    Priceless Perfection skrev 2010-08-21 22:33:29 följande:
    Du frågade inte mamma eller pappa? Om, vad sade de då?
    Slida användes förresten också där hemma, men det kändes väldigt kliniskt. Och nu på senare år har jag ju dessutom lärt mig att det endast benämner en del av snippan. Och som sagt. Mitt kön är mer än bara ett hål.
  • Denebola
    Priceless Perfection skrev 2010-08-21 22:49:14 följande:
    Då tror jag (som amatör) att det beror på det.
    Jag kan väl också känna att det är en aning obekvämt att prata om underlivet öppet bara så där, men aldrig framför min man eller om mina barn frågar mig.
    Jo, det är med all säkerhet en stor del i att jag känner mig obekväm med att prata om mitt kön. Men det hade varit något lite lättare om jag åtminstone hade haft ett riktigt namn för det.
  • Denebola

Btw, de som säger kissen, säger de bajsen också?

Bajsstjärten, någon? Inte?

• Denebola
    Pyris skrev 2010-08-22 10:27:02 följande:
    Det beror på vilken ordbok du tittar i faktiskt.
    Jo, jag har sett den diskussionen i tråden. Men jag håller mig till SAOL, som är normsättande.

Och även om snippa endast skulle vara synonymt med vulva, så är det många gånger bättre än kussimurra, tuttilura, fillemojsa, framstjärt och alla andra vedervärdiga namn folk hittar på.
  • Denebola
    annawall skrev 2010-08-23 17:19:33 följande:
    Har inte läst igenom hela, men slida är ju egentligen bara den delen där barnet kommer ut. Vaginan är väl namnet på alltihop? Snippa säger jag för det är mer "smeknamn" på samma sätt som snopp är smeknamn på penis enligt mitt vokabulär. Snippa är ett jättebra nyord som snart är lika allmänt använt som snopp, tror jag. Lättare att lära sig för barn än vagina kanske?

Problemet är ju alla eventuella "icke-allmängiltiga" ord som jag räknar kissemurra m fl till. När jag var liten kallade min familj det för lisa. Ni kan ju tänka er hur mystiskt det var första gången jag träffade en "riktig" Lisa! Har fortfarande associationer varje gång någon heter Lisa.
    Vagina och slida är synonymer, dvs endast "kanalen". Men jag håller med dig, hemmasnickrade namn kan bli helfel!
Svar på tråden Snippa & framstjärt...