Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Snippa & framstjärt...

Pyris skrev 2010-08-24 14:19:46 följande:
    Nej, jag tror inte det faktiskt.
    Jag tror det handlar mer om att vi måste prata mer med våra barn om deras kön och deras sexualitet utan att det ska bli tillgjort eller konstigt. Det ska vara naturligt som om man pratade om ett öra eller fingret. Och då är det ju jätte bra om det finns dom som tycker att snippa är ett bra ord att använda för att kunna prata om det obesvärat.
    Jag tror för att det är så mycket hyshhysh för oss när vi var barn, var för att man helt enkelt inte pratade om det så. Det överlämnades nog till skolan, så slapp föräldrarna ta i den "jobbiga pinsamma" biten. För ingen pratade med våra föräldrar om sådant, så dom visste inte riktigt hur dom skulle bära sig åt.
    Min mamma var en sådan människa.. hon pratade aldrig med mig om något som hade med det att göra, för hon tyckte det var jobbigt. Men jag har konstaterat att jag nog hade tur för jag är inte ett dugg förvirrad eller osäker på mitt kön.
    Jag håller absolut med dig om att det är otroligt viktigt att kunna prata obehindrat kring kön, det är väl egentligen huvudfrågan. Men ordet snippa är ett bra redskap på vägen, eftersom det idag inte finns några andra bra och allmängilitiga ord att använda som täcker in hela könet och som är lätt att använda när man är liten (och blir äldre).
  • Denebola
    pyjamastrollet skrev 2010-08-24 14:35:22 följande:
    Underliv?
    Mja. Jag tycker att det är okej men inte mer. Det är ett väldigt diffust begrepp. Men väldigt mycket bättre än musslan, kussimurran och framstjärten i alla fall.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 14:32:44 följande:

För dom som känner att det är ett bra ord att använda så är det ju jätte bra.

Men för dom som inte känner så, så är det bra att man kanske hittar ett annat ord istället som känns bättre, sen tror jag inte det spelar så stor roll om det är kissemurran eller vad det nu kan vara, för folk är inte dumma.. vi vet vad barnen menar om dom skulle komma och säga att dom t.ex. hade ont i fjösen eller musen. Precis som en pojke skulle göra sig förstådd om han kom och sa att han hade ont i petterniklas. Alla kallar ju inte sina pojkars kön för snopp heller.

Fast pojkar har i alla fall ordet snopp. Alltså, jag säger inte att det är fel att ha olika "smeknamn" på kön, det jag är emot är att det inte ska finnas ett allmängiltigt ord för kvinnors kön. Jag har aldrig hört talas om föräldrar som vägrar lära sina barn ordet snopp, men ordet snippa är tydligen helt förfärligt och motbjudande. Det är något som inte står rätt till när det är såna motsättningar mot att flickor ska få ett "riktigt" namn på sitt kön. För fjösen och musen är inte "riktiga" namn. Inte heller är petternicklas det, för den delen. Men pojkar har snopp att "falla tillbaka på". Flickor saknar (/har saknat) ett sådant ord.

Folk förstår antagligen att man menar katt om man säger mjaumjau, men vem undviker att lära sina barn att det heter katt, och lär dem i stället att det heter mjaumjau?
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 14:42:29 följande:
    Vad är diffust med underliv?
    Det är ospecikt. Du kan lika gärna prata om nedre delen av magen som könet när du säger underliv.
  • Denebola
    pyjamastrollet skrev 2010-08-24 14:48:18 följande:
    Får man fråga hur ofta du hört någon prata om nedre delen av sin mage när den sagt underliv?

Men Snippa har för massa människor en annan innerbörd också, räknas inte det som diffust då? 
    Det har hänt, ja.

Alltså, jag tycker inte att underliv är ett dåligt ord, jag använder det själv ibland. Och jag märker att jag har lite svårt att förklara varför jag tycker som jag gör. Det är ospecifikt. Som att säga "skrevområdet" och mena könet. Ordet är inte definierande.

Men som sagt, det är ett helt okej ord. Men bara för att det är second best betyder det inte att det är riktigt bra. Bara att alternativen är sämre.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-08-24 15:03:04 följande:
    Jo..det är jätte bra att det finns ett ord. Kanske kunde dom hittat ett bättre ord i och för sig, tycker jag väl, men men.. nu är det ju så.
    Jag kommer att lära mina barn att ordet finns, men tänker inte använda det. Och det är just det som det alltid tycks bli sådan hysteri kring. Mina flickor kommer bli förvirrade små stackare som inte kan med att prata om sitt kön just för att jag vägrar ordet snippa. Och det är fel. Det är just den biten jag är emot.
    Ordet underliv tycker jag är jätte bra, det är ju ett gammalt om som funnits hur länge som helst och även om det även betyder nedre delen av buken, så hör du troligtvis ingen som säger att dom har ont i sitt underliv och mena nedre delen av buken. Iallafall har jag nog aldrig hört det.
    Så länge du lär barnet att snippa är ett namn för kvinnans kön så är resten fine with me (så länge du förhåller dig neutral till ordet). På samma sätt som du förhoppningsvis skulle tala om för en son att han har en snopp, även om ni i familjen oftast kallar den för pillen.

Jag inser även att det kan låta som om jag tycker att alla andra namn är sända från helvetet, men det är inte ritktigt så. Hellre ett tramsnamn (om jag kan uttrycka mig så utan att någon tar illa upp) och öppet pratande än ingen kommunikation alls, men hellre ett vettigt, välkänt och neutralt namn framför ett tramsnamn.
    Pyris skrev 2010-08-24 15:03:04 följande:
    Underliv är ett neutralt ord, som inte är gulligt, fjantigt, för vuxet, för medicinskt eller för vulgärt. För mig passar det jätte bra och känns bra att säga.
    Jag tycker detsamma om snippa. Men det beror till stor del för att jag har bestämt mig för att tycka det eftersom jag insett fördelarna. Från början tyckte jag också att ordet var lite knäppt. Men som sagt växte jag upp utan ett vettigt ord för mitt kön vilket fortfarande påverkar mig, och jag vill inte att kommande generationers flickor ska uppleva samma sak. Och för att undvika detta är användandet av ordet snippa ett sätt. Att ha en öppen kommunikation är ett annat (antagligen viktigare också).
  • Denebola
    annawall skrev 2010-08-25 10:04:51 följande:
    Nyfiken; Vad betyder snippa? Alltså om det inte betyder det kvinnliga könet? Barn brukar tycka det är roligt när man pratar om att snoppa cigarrer, hihi...

Underliv, ja det ordet har jag inte tänkt på på länge! Det funker ju sådär, håller med Denebola om att det är ett större område...
    www.spraktidningen.se/art.lasso
  • Denebola
    Lingonflickan skrev 2010-08-25 22:43:25 följande:
    Varför ska stjärten nödvändigtvis likställas med rumpan då? Ja det har hänt att man sagt bajsestjärt men ofta säger vi nog snarast rumpan.

Fråga två har jag redan svarat på.
    För att stjärt är en synonym till rumpa?
  • Denebola
    crimson skrev 2010-08-25 23:47:51 följande:
    Jag känner att många inte riktigt tar den här frågan på allvar. Många skriver att dem inte ens ser problematiken...
    För mig är det här en mycket viktig fråga som handlar om jämlikhet inför könen.

Jag har fortfarande inget namn för mitt eget underliv som jag kan använda obehindrat och utan att skämmas i diskussioner tillsammans med andra vuxna. Såsom man ibland kan diskutera snoppar och penisar .

Jag vill att min egen dotter ska växa upp med ett namn för sitt kön som hon kan använda obehindrat och som alla andra förstår utan att det kräver förklaring. Det kan inte sägas om alla namn som nämnts i den här tråden. Jag skulle aldrig kunna tex gå till gynekologen och fråga om han kan titta på min kissestjärt.

Ni som inte tycker att det är viktigt eller som aldrig skulle kunna använda "snippan" för att det är påhittat och löjligt, förstår ni inte att det ÄR VIKTIGT. Det hadlar om jämlikhet, att vi kvinnor inte ska behöva skämmas för vårt eget könsorgan...
    Jag känner igen mig så väl i ditt andra stycke... Och jag håller med dig om resten av ditt inlägg också!
  • Denebola
    Lingonflickan skrev 2010-08-26 11:21:26 följande:
    självklart inte. Varför måste det alltid till absurda jämförelser så fort någon har en annan åsikt och dessutom står för den?

Min dotter använder ordet kissestjärten hon också. Vid behov.
    Det är ingen absurd jämförelse. Det är exakt samma sak.
Svar på tråden Snippa & framstjärt...