Pyris skrev 2010-08-24 15:03:04 följande:
Jo..det är jätte bra att det finns ett ord. Kanske kunde dom hittat ett bättre ord i och för sig, tycker jag väl, men men.. nu är det ju så.
Jag kommer att lära mina barn att ordet finns, men tänker inte använda det. Och det är just det som det alltid tycks bli sådan hysteri kring. Mina flickor kommer bli förvirrade små stackare som inte kan med att prata om sitt kön just för att jag vägrar ordet snippa. Och det är fel. Det är just den biten jag är emot.
Ordet underliv tycker jag är jätte bra, det är ju ett gammalt om som funnits hur länge som helst och även om det även betyder nedre delen av buken, så hör du troligtvis ingen som säger att dom har ont i sitt underliv och mena nedre delen av buken. Iallafall har jag nog aldrig hört det.
Så länge du lär barnet att snippa är ett namn för kvinnans kön så är resten fine with me (så länge du förhåller dig neutral till ordet). På samma sätt som du förhoppningsvis skulle tala om för en son att han har en snopp, även om ni i familjen oftast kallar den för pillen.
Jag inser även att det kan låta som om jag tycker att alla andra namn är sända från helvetet, men det är inte ritktigt så. Hellre ett tramsnamn (om jag kan uttrycka mig så utan att någon tar illa upp) och öppet pratande än ingen kommunikation alls, men hellre ett vettigt, välkänt och neutralt namn framför ett tramsnamn.
Pyris skrev 2010-08-24 15:03:04 följande:
Underliv är ett neutralt ord, som inte är gulligt, fjantigt, för vuxet, för medicinskt eller för vulgärt. För mig passar det jätte bra och känns bra att säga.
Jag tycker detsamma om snippa. Men det beror till stor del för att jag har
bestämt mig för att tycka det eftersom jag insett fördelarna. Från början tyckte jag också att ordet var lite knäppt. Men som sagt växte jag upp utan ett vettigt ord för mitt kön vilket fortfarande påverkar mig, och jag vill inte att kommande generationers flickor ska uppleva samma sak. Och för att undvika detta är användandet av ordet snippa ett sätt. Att ha en öppen kommunikation är ett annat (antagligen viktigare också).