• Anonym (kvinna)

Varför är det så fult att vara fåfäng?

Jag bryr mig om hur jag ser ut, är noggran med kläder, smink, naglar och sånt. Fixar lite med håret, färgar bort de gråa hårstråna (kom innan jag ens fyllt 25).

Varför är det så tabu att vara fåfäng? Varför anses det ytligt att bry sig om hur man ser hur?

Jag lägger inte flera timmar i månaden på att shoppa kläder, eller på att läsa modemagazin, eller på att lägga en sminkning men jag bryr mig om att se snygg ut.

Var går gränsen mellan att bry sig om sitt utseende och att vara fåfäng? Eller är det likhetstecken mellan att bry sig och vara fåfäng?

Jag känner ibland att folk ser ner på mig för att jag kan lägga ner timmar på att tex hitta rätt jacka, men jag gör det för att jag vill ha rätt jacka som passar till hela min garderob och en jacka som jag kan ha länge.

• Svar på tråden Varför är det så fult att vara fåfäng?
  • Anonym (Min tolkning)

Att det anses vara fult att vara fåfäng har väl att göra med att om man är fåfäng bryr man sig så mycket om sig själv att det går ut över tid och omsorg man ska visa andra,att man blir självisk och inbillsk i sitt sätt att vara då ens eget utseende ska gå före allt annat och alla andra... Att göra somTs beskriver, göra sig " snygg" innan man går iväg på morgonen,lägga ner tid på att hitta just det klädesplagget man faktiskt kommer vilja använda lääänge är inte att vara fåfäng- det är att bry sig om sitt utseende och går inte utöver någon annan = håller sig inom " normala" propotioner för att lägga ner tid på det " ytliga" ..en person som håller sig till att " bry sig om sitt utseende" har som regel självdistans nog att kunna se andra männsikor för vem de är istället för hur de ser ut,att kunna lägga rimliga summor på kläder och associarer för att DE gillar just de kläderna/associarerna och för att de klär i dem INTE för att det är det som är " trendiga" just nu,de människorna brukar också kunna dela med sig till andra och vara givmilda UTAN att behöva skryta med det, för att koppla till en kommentar ovan om Bibeln...en fåfäng människa är som en farise...en person som vill synas göra det " rätta" och gör det enbart för att få uppmärksammhet en person som " bryr sig omsitt yttre" har inget behov av den självbekräftelsen av andra hen klär sig som hen gör för sin Egen skull..inte för någon annan

• Zuma Uma

Men det ar inget fel att vilja ha uppmarksamhet av andra! Bara idiotisk Bibeln sager det ar fel. Manniskor ar sociala och sjalvklart det ar bra och naturligt att vilja ha uppmarksamhet!
    Ocksa det ar inte fel att gilla att shoppa klader och ha trendiga klader!! Var ar fel med dig? Du ar troende uppenbarligen for du resonerar hur Bibeln gor och bara Biblen into andra intelligenta manniskor, lojligt. 

Fafanga ar ingenting, det ar Biblisk moral och inget annat!

Att gilla att shoppa klader, TRENDIGA klader, att gilla at gora sig vacker, att gilla upmarksamhet ar helt normal och mansklig och det ar inte fafanga eller vilken som helst annat ord!

• Anonym (Min tolkning)

Zuma Uma..nu var det DU som drog upp Bibeln i det hela från första början, jag spann bara vidare på det...och att veta vad det innebär att vara en " farise" hör till vanlig enkel allämnbildning..något barnen i sverige får lära sig om när de läser om kristendomen i skolan....jag förväntar mig inte baserat på din svenska att du känner till detta då du uppenbarligen inte gått i skola i sverige.. Din språkförståelse verkar ha sina brister...det ÄR svårare att förstå i text än i talat språk när det inte är ens modersmål... Jag har Inte skrivit att det är fel att gilla att köpa kläder eller att ha trendiga kläder... Jag skrev att det är fåfängt OM man gör det i första hand för att ANDRA ska uppmärksamma det och titta på en och man köper kläderna BARA för att just den stilen är på modet just nu inte för att man egentligen tycker det är snyggt eller för att man trivs i dem .................................. OM man köper kläderna för sin EGEN skull för att man faktiskt GILLAR just den stilen och tycker att kläderna är snygga och man trivs i dem är det INTE fåfängt. Samma sak att göra sig snygg i håret och med smink, träna , äta " rätt" osv. så länge man gör det för sin EGEN skull för att man SJÄLV mår bra av det är det inte fåfänga - det är när man gör alla dessa saker för ANDRAS skull som det blir fåfänga av det... Ursäkta nu att jag " skriker" med stora bokstäver...skriver från en gammal ipad och lyckas inte få fram fet text..

• Zuma Uma

Allt vad du namnde ar fafanga bara for de kristna manniskor. 

For alla andra att gora alla dessa saker du namnde ar inte fafanga, och det ar helt normal att gora nagot for att bli uppmärksammad. Varfor skulle det inte bli?

Fafanga ar 100% kristen ord och kristen moral och kristen skapelse. For alla andra ar det dumhet.

ps. kad jag fraga dig en sak? Vad pratar manniskor om nar dom pratar om att trana for fafanga?  www.johannacook.se/det-ar-okej-att-trana-for-fafanga/

• Zuma Uma

ps. "..något barnen i sverige får lära sig om när de läser om kristendomen i skolan" - Vad? Ar det sant? Barnen i Sverige laser Kristendomen i skolan?  Ar inte Sverige sekular land med inte mycket kristna?

Och du ocksa vet att fafanga ar bara Biblisk skapelse vad det ar. Kristna/Biblen uppfann vad de kommer att fördöma med sin dåliga moral och kalla fafanga.

Men det har ingenting med sunt fornuft att gora vad de fordomer.

• Anonym (AL (Kvinna))

Jag tycker inte att det är fult att vara mån om sitt utseende, tvärtom, jag tycker om att umgås med folk som tar hand om sig själva!

Däremot så ser jag fåfänga som lite fult. Jag kanske tolkar ordet fel, men jag tycker att fåfänga handlar lite om att vilja vara vackrare än andra. T.ex att alltid behöva vara den som klär sig bäst och ser bäst ut, eller som ser ner på andra som inte är lika "fåfänga" o.s.v.

• Anonym (Blue)

Jag gillar att aldrig vara instängd i en regel om mig själv, vill jag lägga flera timmar på mitt utseende gör jag det, vill jag inte ha smink på en månad har jag inte det. Men regeln lyder att jag behöver inte leva efter utsidan, det är valfritt för mig. Fåfänga är inte valfritt, du mår rent av psykiskt dåligt om du inte ser ut ditt bästa. Du har kravet på dig själv och andra att vara i toppskick och du mäter ditt värde som människa efter ditt yttre och ska spela dig fjorton gånger per timme ta tusen selfies varenda dag och skylta om ditt utseende. Det är fåfänga enligt mig. Du är instängd i att ditt utseende avgör dtit värde.

• Anonym (Blue)
    Anonym (AL (Kvinna)) skrev 2018-02-08 13:24:44 följande:

Jag tycker inte att det är fult att vara mån om sitt utseende, tvärtom, jag tycker om att umgås med folk som tar hand om sig själva!

Däremot så ser jag fåfänga som lite fult. Jag kanske tolkar ordet fel, men jag tycker att fåfänga handlar lite om att vilja vara vackrare än andra. T.ex att alltid behöva vara den som klär sig bäst och ser bäst ut, eller som ser ner på andra som inte är lika "fåfänga" o.s.v.

Bra poäng, fåfänga är för mig mef att du tävlar ditt utseende med andra och måste alltid vinna. Vackrast är bäst.

Att vara mån om din kropp är av självrespekt

Fåfänga är ett missbruk du inte kan leva utan
  • Anonym (AL (Kvinna))
    Anonym (Blue) skrev 2018-02-08 13:31:04 följande:
    Bra poäng, fåfänga är för mig mef att du tävlar ditt utseende med andra och måste alltid vinna. Vackrast är bäst.

Helt rätt! Att vara mån om din kropp är självrespekt. 
  • Anonym (A)

Håller med
  • Anonym (Agustina)

Tacka speglarna för det..!

• Zuma Uma

Sekular definition av fafanga menar att du tycker du ar battre an andra, att du ar inbilsk. Det har ingenting om hur mycket du bryr sig om skonhet eller utseende att gora.

Men javla Bibeln fordomde att bryr sig alls av att vara vacker eller att bryr sig om att ha vackra klader som "synd av fafanga" och fafanga i Bibeln menar meningslöshet, fafanglighet, vardelos. Och fran Bibeln borjar att onskan for skonhet nagra kallar fafanga. :D Dumhet!
    Hur fafang ar du? www.familjeliv.se/forum/thread/70749981-hur-fafang-ar-du

DET AR INTE FAFANGA!! (eller battre att saga det ar bara for Bibeln!)

Att vilja vara vacker ar mansklig natur, sjalv uppfatning, det paverkar sjalv kansla, det ar inte meningloshet eller fafanga som 
    javla Biblen resonerar. Det ar helt normal att vilja vacker och ha vackra klader! Och det ar inte fafanga!

1. We?re Programmed to Desire Beauty

Beauty is important to everyone. Even the outstanding Eleanor Roosevelt said ?I only wish that I had been prettier.?

This is not vanity. (Det ar inte fafanga!) Evolution has programmed us to try to look beautiful. Neanderthals mixed vividly colored cosmetics, and sculpted seashell  jewelry. Ancient mummies reveal that primitive orthodonture used catgut to straighten teeth and close gaps.

Evolutionary psychologists assert that trying to look beautiful is partly about sexual courtship. Looking beautiful is delightful to see, plus it can show skill,  intelligence, and ingenuity.

Whether or not people who beautify themselves are aware of it, making themselves beautiful has also resulted in bonding them together socially: another aspect of evolutionary survival.

inspiyr.com/4-reasons-its-ok-to-be-beautiful/

• Anonym (Min tolkning)

Zuma Uma..du verkar ha hakat upp dig på DIN tolkning av vad Bibeln säger om skönhet... ,svenska barn läser som jag sa om kristendomen i skolan..precis som de lär sig om islam,hinduism,buddism och judendom dvs ALLA de stora värdlsreligionerna får de lära sig grunderna i med lite extra betoning på protestantisk kristendom då det är vår historia från dess att " Olof skötkonung kristnade Sverige i Husaby" i början av 1000-talet ( att jag kan detta så " exakt" beror inte på är extra insatt i kristendomens historia utan på att jag är uppvuxen inte långt från Husaby så skolutflykter till traktens sevärdighet Husaby källa var ju ganska självklara...precis som Stockholms barn troligen fick gå på Wasamuseét . ) Av det jag läsr mig om Bibel genom kristendomsundervisning,söndagsskola som barn och konfiramtionsundervisning så fördömmer Bibeln inte att man bryr sig om sig själv..." Din kropp är ditt tempel" står det någonstans ..och sitt " tempel" ska man ju ta hand om.....kvinnor har ialla tider smyckat sig på olika sätt...minns någon berättelse från barndomens söndagskola om en kvinna som tappade ett av sina guldmynt som satt i någon form av " pannband" ... DÄRemot har jag genom minkristendoms undervisning i skolan lärt mig att Prästerskapet på 14-1500talet(?) började fördömma hur en " god anständig kvinna " skulle se ut..men DE var sommvi fick lära oss enbart deras Egna idéer..inget som egentligen kom från Bibel...precis som tex kvinnlig omskärelse eller att en kvinna skulle vara tvungen att täcka hela sin kropp inte står i någon ursprunglig religös text utan är människor ( läs män) Egna tolkningar och idéer för att befästa männens suverinitet och rätt att bestämma ... ( manlig omsäkrelse var från början pga hyginiska skäl,) Nej jag är inte " religiös" men historia intresserad ....

• Zuma Uma
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-10 20:43:11 följande:

Who do you see..?

Vad ar meningen med det har bilden? :)
    Alla manniskor vill vara vackra bland annat for dom har ogonen att uplleva sig sjalv med! Inget fel med det. Och som jag sade forut, bara Biblen kallade manga saker fafanga, i Bibeln allt ar fafanga faktiskt, :D det star "fafanga, fafanga, allt ar fafanga", och Biblen sager att stravan efter pengar, framgang, ara, skonhet - all detta ar fafanga for Biblen! Och sjalvklart alla lander som var forut kristna har den vokabuler. Tyvarr!
    Det ar so tragiskt att stravan efter skonhet vad ar normal och naturlig och positiv nagra kallar fafanga (vad menar tomhet) och att tjejer behover att fraga "varfor ar det tabu och fult att vara fafang?, TRAGISKT.
    Om fafang ar en substantiv som betyder "stravan efter skonhet" och "stravan att se vacker ut" sjalvklart det ar positiv!
  • Zuma Uma
    Anonym (Min tolkning) skrev 2018-02-07 10:32:58 följande:

Att det anses vara fult att vara fåfäng har väl att göra med att om man är fåfäng bryr man sig så mycket om sig själv att det går ut över tid och omsorg man ska visa andra,att man blir självisk och inbillsk i sitt sätt att vara då ens eget utseende ska gå före allt annat och alla andra... Att göra somTs beskriver, göra sig " snygg" innan man går iväg på morgonen,lägga ner tid på att hitta just det klädesplagget man faktiskt kommer vilja använda lääänge är inte att vara fåfäng- det är att bry sig om sitt utseende och går inte utöver någon annan = håller sig inom " normala" propotioner för att lägga ner tid på det " ytliga" ..en person som håller sig till att " bry sig om sitt utseende" har som regel självdistans nog att kunna se andra männsikor för vem de är istället för hur de ser ut,att kunna lägga rimliga summor på kläder och associarer för att DE gillar just de kläderna/associarerna och för att de klär i dem INTE för att det är det som är " trendiga" just nu,de människorna brukar också kunna dela med sig till andra och vara givmilda UTAN att behöva skryta med det, för att koppla till en kommentar ovan om Bibeln...en fåfäng människa är som en farise...en person som vill synas göra det " rätta" och gör det enbart för att få uppmärksammhet en person som " bryr sig omsitt yttre" har inget behov av den självbekräftelsen av andra hen klär sig som hen gör för sin Egen skull..inte för någon annan

So att vilja vara vacker med klad, smink, har och all annat ar inte fafanga for dig? (och varfor sag du klader som nagon ska anvanda laaange, har aldrig hort om nagot sant)
    Nagra manniskor har ett behov att altid vilja se so vacker ut som mojligt och har sett att nagon sade att det ar fafanga och det ar negativ. :D Vilken moral ar det? :D Om det gor en manniskora glad och inte skadar nagon annan, vad ar problem?

Nar du sager fafanga menar du att det ar en substantiv som menar nagot eller du bara tycker att bry sig so javla mycket om sitt utseende fore allt annat ar meningslöshet eller i andra ord fafanga? (for i Bibeln fafanga menar meningsloshet). 
    Fafanga ar for dig bara att bryr sig so javla mycket om sitt utseende att det gor fore all annat och alla andra? Vilket matt det ar? Kan inte forestella mig hur det ser ut?

ps. skriver nagot om det amne so forlot om jag ar "pain in the ass" :)
  • Zuma Uma
    Anonym (kvinna) skrev 2010-08-14 13:20:34 följande:

Jag satt o funderade var gränsen går mellan att "bry sig" och "att vara fåfäng". När det blir till ett problem? När man lägger ner timmar?

Fjöntigt av mig att fundera på detta men jag har fått lära mig att det är fult att vara fåfäng och att fåfäng=bry sig mer än absolut nödvändigt och jag har erkänt för mig själv att enligt den definitionen så är jag fåfäng och alltså har jag dåligt samvete (känns som kvinnans eviga lott)

Fafanga ar biblisk moral. Fafanga ar ordet som har meningen, fafanga i Bibeln menar meningsloshet. Det ar Biblen som kallade allt mojligt fafanga (meningloshet, forgaves). Fafanga ar inte ordet med meningen annat an det.
    Bibeln sa att all mojlligt ar fafanga, att strava efter framgang, pengar, att strava efter skonhet all det ar fafanga enligt Biblen for du maste bara strava efter Gud. LOL :D
    alltombibeln.se/bibliskordbok/ord_f.htm
    www.balanslagarna.se/ds11-fafanga.html

So ingenting fel med att vilja vara vacker och bryr sig hur mycket du vill om dit utseende! Det ar inte fafanga som Bibeln och biblisk sjuk moral resonerar.
Svar på tråden Varför är det så fult att vara fåfäng?