• Freijah

Inköpslista för katt?

Fick igår veta att vi kommer få en kattunge om ca 9 veckor, och nu vill jag gärna ha tips och råd om vad som är viktigt att köpa innan den lille kommer hem?

Kattlåda
    kattsand
    matskålar
    kattmat
    sele+koppel
    leksaker
    aktivitetsboll
    klösmöbel
    klotång
    borste
    transportbur

är det jag kommer på såhär på rak arm..
    Något jag glömt?

Tar även tacksamt emot länkar till bra djuraffärer på nätet :)

Mvh
    Christina

• Svar på tråden Inköpslista för katt?
  • Idapida83

Jag kan inte se att du har glömt något faktiskt:)

• Freijah

Va skönt :P
    Sen lär det ju dyka upp saker som man "måste" ha när väl kissen är hemma..
    lååååång tid kvar, *längtar*

• Barbabok

Är den färdigavmaskad när du får den? (Beroende på om mamman är inne eller utekatt.)
    Spade att tömma lådan med är bra, jag tömmer i hundbajspåsar.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • SailorGirl
    Kattlåda - Täckt med lucka. Håller ev. lukt ute. Ha inte lådan i våtrum: Det gör att all doft känns mer! Rensa varje dag.
    kattsand - Pussy compact är prisvärd. Om sommaren skulle jag dock rekommendera Everclean.
    matskålar - Låga, inte djupa. Somliga katter skyfflar in maten om de kan och kräks sen. Låga/flata gör att de får ta en bit i taget och hinner svälja. Snällare mot katten En bra vattenskål har flat botten, inte rundad. När katten kör ett racinglopp (och de gör de även när de blir vuxna) riskerar man vatten överallt annars.
    kattmat - Hill's. INTE Friskies (Friskies gör iaf mina katter konstant hungriga och helt hyperaktiva). vill man ge blötfoder är Cat tuna suveränt. Ren fisk, ingen konstig utfyllnad av tveksam härkomst.
    sele+koppel - Beror på kattens storlek. Fråga i djuraffären!
    leksaker - Vita möss med kattmynta i för de syns bra även i mörker, glitter/fjädrar på pinne, papperstuss, papperspåse med uppklippta handtag (fastnar katten, så blir den tokrädd). Inte pipleksaker.
    aktivitetsboll - Har aldrig roat mina katter. Däremot pingisbollar och vanliga studsbollar älskar de.
    klösmöbel - Kan man göra själv billigt av en träregel inlindad i sisalsnöre (hittas på trädgårdsavdelningen, eller på byggvaruhuset). Annars har de flesta djuraffärer en massa. Våra katter föredrar stegen min man byggt och lindat in i sisalsnöre, framför den dyra kläsmöbeln
    klotång - Går med nagelsax, men de son finns i djuraffären som har halvcirkelformade klippytor (som en trädgårdssax) är snällast mot klorna.
    borste - Jag använde först en vanlig rundborste på våra katter,  men är ens katt en lite långhårigare variant, så ska man nog investera i riktiga verktyg.
    transportbur - En där man kan ta av taket är bra ifall katten är rädd när den kommer till vetrinären, t.ex. Jag föredrar de hårda burarna och brukar lägga en liten kattfilt i. Tiger har babyfiltar som är precis lagom för att lägga i buren (vikta ett par gånger, men ändå).
  • SailorGirl

Kattgodis är helt klart överreklamerat. I alla fall har våra tvärvägrat godis. De vill ha vanlig mat och inget annat.

• SailorGirl

Ja! Försäkring är guld! Får katten urinvägsinfektion en gång när den är oförsäkrad, så kan man inte försäkra den mot det. Det fick jag erfara när vår kattmadam ick åka till sjukan :-/ Värst var dock inte det, utan hånflinet och den sura kommentaren jag fick om det från persionalen på sjukhuset.

• Freijah

SailorGirl Tusen tack!
    Har funderat på Everclean kattsand och ANF eller precept kattmat.
    Ska ta o kika lite på "hemmabygda" klösmöbler... det borde kunna vara rätt lätt att göra något som katten tycker om!

• Fru U

Tidy cats tycker jag är en bra kattsand, lite billigare än everclean men lika bra

Leksaker behöver du inte köpa några om du inte vill för din egen skull . Kattungar gillar snören (dock ska de ej ha dem när de är själv) prasslande saker, tomma toarullar (eller med papper på ).

Våra katters mest älskade leksaker är omslagspappret (folien) till geisha-chokladbitar (sådana man köper i lösvikt). De prasslar mycket.

En kul leksak är en sån där pinne med fjädrar på (men får de en chans plockar de av varenda fjäder på fem röda )

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Inköpslista för katt?