Kattlåda - Täckt med lucka. Håller ev. lukt ute. Ha inte lådan i våtrum: Det gör att all doft känns mer! Rensa varje dag.
kattsand - Pussy compact är prisvärd. Om sommaren skulle jag dock rekommendera Everclean.
matskålar - Låga, inte djupa. Somliga katter skyfflar in maten om de kan och kräks sen. Låga/flata gör att de får ta en bit i taget och hinner svälja. Snällare mot katten

En bra vattenskål har flat botten, inte rundad. När katten kör ett racinglopp (och de gör de även när de blir vuxna) riskerar man vatten överallt annars.
kattmat - Hill's. INTE Friskies (Friskies gör iaf mina katter konstant hungriga och helt hyperaktiva). vill man ge blötfoder är Cat tuna suveränt. Ren fisk, ingen konstig utfyllnad av tveksam härkomst.
sele+koppel - Beror på kattens storlek. Fråga i djuraffären!
leksaker - Vita möss med kattmynta i för de syns bra även i mörker, glitter/fjädrar på pinne, papperstuss, papperspåse med uppklippta handtag (fastnar katten, så blir den tokrädd). Inte pipleksaker.
aktivitetsboll - Har aldrig roat mina katter. Däremot pingisbollar och vanliga studsbollar älskar de.
klösmöbel - Kan man göra själv billigt av en träregel inlindad i sisalsnöre (hittas på trädgårdsavdelningen, eller på byggvaruhuset). Annars har de flesta djuraffärer en massa. Våra katter föredrar stegen min man byggt och lindat in i sisalsnöre, framför den dyra kläsmöbeln
klotång - Går med nagelsax, men de son finns i djuraffären som har halvcirkelformade klippytor (som en trädgårdssax) är snällast mot klorna.
borste - Jag använde först en vanlig rundborste på våra katter, men är ens katt en lite långhårigare variant, så ska man nog investera i riktiga verktyg.
transportbur - En där man kan ta av taket är bra ifall katten är rädd när den kommer till vetrinären, t.ex. Jag föredrar de hårda burarna och brukar lägga en liten kattfilt i. Tiger har babyfiltar som är precis lagom för att lägga i buren (vikta ett par gånger, men ändå).