• Freijah

Inköpslista för katt?

Fick igår veta att vi kommer få en kattunge om ca 9 veckor, och nu vill jag gärna ha tips och råd om vad som är viktigt att köpa innan den lille kommer hem?

Kattlåda
    kattsand
    matskålar
    kattmat
    sele+koppel
    leksaker
    aktivitetsboll
    klösmöbel
    klotång
    borste
    transportbur

är det jag kommer på såhär på rak arm..
    Något jag glömt?

Tar även tacksamt emot länkar till bra djuraffärer på nätet :)

Mvh
    Christina

• Svar på tråden Inköpslista för katt?
  • Freijah

Jaa han är supersöt! :P
    Enda i kullen som kommer bli semilånghårig, precis vad jag ville ha *ler*

• Eklofen

Gällande alla diskutioner om vilket foder du ska köra med så vill jag ge dej ett råd!
    Kolla med uppfödaren av kattungen vad den äter för foder där och se till att ni köper samma och kör med det, iallafall den första tiden!

Annars är risken väldigt stor att ni får en kattunge vars mage inte alls kommer att vara i toppkondition.
    Om ni sedan vill byta foder av någon anledning vill byta till ett annat foder så se till att ni gör det bytet väldigt försiktigt. Blanda det "gamla" och det "nya" fodren till en början så att ni inte chockar magen på kattungen.

• Freijah

Eklofen jo jag har pratat med uppfödaren och frågat vad dom ger för foder, och kommer fortsätta med det tills han blir "gammal" nog att gå från kattunge till vuxenfoder.
    Men samtidigt vill jag ju ge det lilla livet de absolut bästa förutsättningarna som jag kan..
    Och ett bra foder är alltid en bra start :)

• Eklofen
    Freijah skrev 2010-08-15 22:58:03 följande:
    Eklofen jo jag har pratat med uppfödaren och frågat vad dom ger för foder, och kommer fortsätta med det tills han blir "gammal" nog att gå från kattunge till vuxenfoder.
    Men samtidigt vill jag ju ge det lilla livet de absolut bästa förutsättningarna som jag kan..
    Och ett bra foder är alltid en bra start :)
    Ja, jag håller verkligen med dej!
    Kanon att du redan har kollat med uppfödaren och tänkt på det!
    Var får han för foder nu?
  • Icnivad

Vi köpte en toppenbra klösmöbel på tradera som tar upp nästan en hel vägg hemma hos oss. Förstår om folk kanske inte vill ha en sån, eftersom att den är så stor, men våra katter ÄLSKAR den. Då har de något som de får klättra och leka hur hårdhänt de vill i (till skillnad från i skinsoffan ex..)

Angående mat så rekomenderar jag IAMS.

• Freijah

Just nu får han något som heter sjöbogårdens.. aldrig hört talas om det innan och hittar inte mycket info om det på nätet.
    Men deras katter funkar bra på det och mår bra, så helt kasst kan det inte vara :)

Även börjat kolla runt på vid vilken ålder det är bäst att kastrera honom, hittat info om att runt 4-6 månader är "bäst" för kissen, men ska ta och ringa min veterinär och prata med henne om det också :)

• LunaLunatic

Sjöbogårdens säljs på ÖB och är ett otroligt dåligt foder!
    Jag häpnade när jag såg det. På framsidan påstår de att det är "Hälsosamt!".
    Huvudingrediensen är spannmål och de hävdar att taurin är till för urinvägarna.

• Icnivad
    Freijah skrev 2010-08-15 23:07:49 följande:
    Just nu får han något som heter sjöbogårdens.. aldrig hört talas om det innan och hittar inte mycket info om det på nätet.
    Men deras katter funkar bra på det och mår bra, så helt kasst kan det inte vara :)

Även börjat kolla runt på vid vilken ålder det är bäst att kastrera honom, hittat info om att runt 4-6 månader är "bäst" för kissen, men ska ta och ringa min veterinär och prata med henne om det också :)
    Hämtade nyligen hem våran senaste kisse från Uppsala Katthem. Där rekomenderar de kastrering när katterna är mellan 6-8 månader.
  • Modgun
    LunaLunatic skrev 2010-08-15 23:17:45 följande:
    Sjöbogårdens säljs på ÖB och är ett otroligt dåligt foder!
    Jag häpnade när jag såg det. På framsidan påstår de att det är "Hälsosamt!".
    Huvudingrediensen är spannmål och de hävdar att taurin är till för urinvägarna.

Vad DU tycker är dåligt foder kan vara ett BRA foder just för den katten.

Alla katter är olika och fungerar bra på olika foder.

TS:

om katten fungerar på detta fodret så finns det ingen anledning till att byta. Ett väldigt bra exempel är min hund som blev risig i magen av många utav de sk "kvalitets" fodren, men fungerar bäst på BIS (best in show) som köpa för 200 spänn var tredje månad. Likaså mina katter, glöm allt vad rc, och hills heter, mina katter fungerar bäst på Ja just sjöbogårdens foder. Pälsen är bra och fin, avföringen är som den ska och våran veterinär är hur nöjd som helst med hur katterna ser ut.

• Freijah
    Modgun skrev 2010-08-16 08:23:19 följande:

Vad DU tycker är dåligt foder kan vara ett BRA foder just för den katten.

Alla katter är olika och fungerar bra på olika foder.

TS:

om katten fungerar på detta fodret så finns det ingen anledning till att byta. Ett väldigt bra exempel är min hund som blev risig i magen av många utav de sk "kvalitets" fodren, men fungerar bäst på BIS (best in show) som köpa för 200 spänn var tredje månad. Likaså mina katter, glöm allt vad rc, och hills heter, mina katter fungerar bäst på Ja just sjöbogårdens foder. Pälsen är bra och fin, avföringen är som den ska och våran veterinär är hur nöjd som helst med hur katterna ser ut.

Jo jag vet att det varierar vad dom olika "personligheterna" funkar bäst på för foder.
    Hills har jag riktigt dåliga erfarenheter av, inte träffat något, varken hund eller katt som funkar på det.
    Däremot är jag väldigt förtjust i ANF och Precept, och vill helst ge det, men det får lille kissen bestämma vad som funkar bäst på honom :)
  • Modgun
    Freijah skrev 2010-08-16 12:11:09 följande:
    Jo jag vet att det varierar vad dom olika "personligheterna" funkar bäst på för foder.
    Hills har jag riktigt dåliga erfarenheter av, inte träffat något, varken hund eller katt som funkar på det.
    Däremot är jag väldigt förtjust i ANF och Precept, och vill helst ge det, men det får lille kissen bestämma vad som funkar bäst på honom :)

Ja ANF är jag förtjust i. Dock så säljer dom inte det i närheten utav där jag bor. Annars hade jag haft det till min hund.

Men det är som du skriver. Låt kissen bestämma, fungerar katten bra på sjöbogårdens foder så är ju det bra både för katten och för din plånbok.

Svar på tråden Inköpslista för katt?