• Freijah

Inköpslista för katt?

Fick igår veta att vi kommer få en kattunge om ca 9 veckor, och nu vill jag gärna ha tips och råd om vad som är viktigt att köpa innan den lille kommer hem?

Kattlåda
    kattsand
    matskålar
    kattmat
    sele+koppel
    leksaker
    aktivitetsboll
    klösmöbel
    klotång
    borste
    transportbur

är det jag kommer på såhär på rak arm..
    Något jag glömt?

Tar även tacksamt emot länkar till bra djuraffärer på nätet :)

Mvh
    Christina

• Svar på tråden Inköpslista för katt?
  • Barbabok

Glöm inte heller att direkt chippa eller öronmärka såvida inte uppfödaren gör detta innan leverans. Brukar gå att få rabatt om man gör det samtidigt som överlåtelsebesiktningen. Blir ofta billigare försäkring om katten är märkt.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Freijah

Fru U, jo tack jag vet att dom "finare" leksakerna är mest för min skull, men några möss och lite fjäderpinnar etc kan vara kul att ha :)
    När jag var liten hade vi en katt som fullkomligt ÄLSKADE när man tog en tuss toapapper och knöt fast ett snöre i, han kunde leka med den i timmar :)

• Fru U
    Freijah skrev 2010-08-14 20:53:13 följande:
    Fru U, jo tack jag vet att dom "finare" leksakerna är mest för min skull, men några möss och lite fjäderpinnar etc kan vara kul att ha :)
    När jag var liten hade vi en katt som fullkomligt ÄLSKADE när man tog en tuss toapapper och knöt fast ett snöre i, han kunde leka med den i timmar :)
    Möss är bra leksaker. De flesta katter kan lära sig apportera dem och fjäderpinnarna det har vi förbrukat några vid det här laget.

Åh, en laserpekare. Det är en bra leksak.
    Svaren bor i hjärtat
  • Freijah
    Fru U skrev 2010-08-14 20:54:40 följande:
    Åh, en laserpekare. Det är en bra leksak.
    Där sa du något! min storebror hittade en laserpekare senast jag var och hälsade på, och hans katter blev helt TOKIGA i den!
    Du skulle hört minstingen hur han lät när han for runt på golvet efter den, helt underbart =)
  • Fru U

mjäp mjäp ?

Har du funderat på torrfoder eller blötmat?

Svaren bor i hjärtat
  • Freijah

Torrfoder förmodligen, gillar ANF och Precept.. Hade dom märkena till min hund (dom har kattfoder också) :P
    Sen blir det väl blötmat eller färskfoder när man vill lyxa till det lite för honom :)

• Millan83

Låter som en bra lista! =) 

Mina skruttar äter Royal canin! Deras magar funkar bra med den. Ger dem aldrig blötmat. Inte ens till "fest". De vill inte ha och det luktar illa! =) Däremot gillar de whiskas temptations kattgodis med laxsmak! Inget annat godis alls! =) Nån gång får de tonfisk! Det gillas. När jag äter pizza får de nån räka också! Inte för många, för det är inte bra för dem (innehåller nåt ämne som är dåligt i stora mängder).

Jag rekommenderar också everclean kattsand. Dock inte de parfymerade varianterna, utan de oparfymerade. De luktar lite ändå så det räcker! Det luktar varken kiss eller bajs hos oss!

Vi har också gjort en egen klösmöbel. Baserad på en expedithylla från ikea. Vi klädde sedan in skärbrädor i snyggt tyg och byggde ihop med hårda pappersrör och lite annat smått och gott! Hur poppis som helst! Framför allt var det roligt att göra i väntan på inflyttning! =)

Försäkring som nån annan sa! Guld!  

• Fru U

Okej. BARF är det jag tycker är allra allra bäst men det tar tid. Annars föredrar jag själv blötmat eftersom jag anser att kolhydrater inte ska ges till katter i den mängd som finns i torrfoder.

För mig är torrfoder dietmat, men jag ska inte predika

Svaren bor i hjärtat
  • Freijah

Ja försäkring är självklart..

Har inte någon erfarenhet av royal canin, varken som hundfoder eller kattfoder.. men det går ju att forska lite i vilket som är "bäst"..
    Sen är det ju så olika hur dom funkar på foder.

Min första "egna" hund funkade inte alls på dom dyra hundfodren, utan det var dogman dinner som gällde där.
    Misstänker att det är samma med katter..

Får helt enkelt höra med uppfödaren vad hon ger, och se hoppas på det bästa :)

• amalie79
    SailorGirl skrev 2010-08-14 20:41:33 följande:
    Kattgodis är helt klart överreklamerat. I alla fall har våra tvärvägrat godis. De vill ha vanlig mat och inget annat.
    Samma med min stora katt, han struntar i allt sådant. Min lilla, däremot, tycker det är jättegott : ) jag brukar lägga ut dem lite här och var på morgonen, så får hon leta och tugga i sig dem. Lite aktivitet medan matte jobbar!

Tycker det är en bra lista, TS!
Svar på tråden Inköpslista för katt?