Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Roszi skrev 2011-07-29 20:50:42 följande:
    Hej

Jo förresten, ni som har andningslarm, vilka modeller har ni och berätta gärna vad ni tycker bra/dåligt med dem? 
    Vi har Babysense II som vi hunnit prova i Moseskorg, vagn och spjälsäng-med-ribbotten och som verkar funka bra. Känns dock som en eeeeevighet innan det larmar när man glömt stänga av det när man tar upp henne...

Plattorna är så oerhört känsliga! Vi har haft larmet på Moseskorgen och bl a ställt Moseskorgen i soffan - på en helt egen soffkudde. Dock upptäckte vi en kväll när vi tagit upp henne ur korgen att vi glömt stänga av larmet, och det hade inte larmat!  Då satt vi alltså på de andra soffkuddarna och plattan måste ha snappat upp detta. Även när korgen stod på stativet, men detta tog emot soffan, så gick inte larmet. Samma sak när jag provade skjuta in en platta under vår bäddmadrass (180 cm bred) när hon somnat i vår säng; Hon vaknade, hennes pappa tog henne och gick, men jag satt kvar på motsatta sängkanten, verkligen längst ut, men det larmade ändå inte. Då har vi ändå separata sängbottnar! Jag tycker det är läskigt att plattorna är så oerhört känsliga att de snappar upp våra andningsrörelser så himla lätt.

Dock tycker jag det är toppen med minst två plattor. Eftersom plattorna är så känsliga har vi testat med bara en platta i spjälsängen och även om Nora rör sig i sängen så verkar hon inte lyckas komma utanför plattans räckvidd. Det har inneburit att vi kunnat ha kvar plattan i Moseskorgen där vi oftast låtit henne somna på kvällen - och ibland när hon sover på dagen - så har jag bara flyttat själva larmdosan på natten/morgonen när jag flyttat henne till spjälsängen istället. Jag gillar även att larmet är så lätt att hantera; ingen låååång instruktionsbok för att haja hur man gör. Jag har f ö varit nojjigare än jag trott jag skulle vara med andningen - särskilt sen hon började vända sig - så för mig öppnades nästan en ny värld när vi skaffade larmet, och jag ångrar verkligen att vi inte köpte ett från första början. Det hade nog besparat mig en del vakentid, och Nora hade säkert också sovit bättre utan en nervös mamma som ska kolla henne (jag berättade väl att jag har en kompis som har två barn som hade andningsuppehåll så de blev blåa, och som dessutom har förlorat ett barn?)

Sammanfattningsvis:
    + enkelt att lära sig
    + bra med flera plattor
    + skönt med den blinkande gröna lampan om man är supernojjig (jag har dock inte fattat vad som föranleder dess blinkningsmönster - är det nån som har ett sånt och som vet? Det är ingen rytm, men följer inte heller andningen.)

- väldigt känsligt
    - barnet måste sova i egen säng

Vad långt det blev :/ Vilka av er andra har andningslarm, och vilka larm använder ni?
  • Golden Robot

Åh, jag hade gärna velat träffa er! Vi har dock satt upp tisdageftermiddagar som träff för mammagruppen, vilket ju helt krockar med när Ninus är i närheten av "vårt" fik... Haligh: Jag snubblade just över nån frågespalt med det där sömnproblemet. Minns såklart inte var, men svaret där var det vanliga: det är en övergående fas. Inte så kul när man är i det förstås, särskilt inte när man måste vara "på tå" på dagarna också. Här är det i alla fall sista semesterveckan nu, och jag undrar återigen hur det ska gå att vara ensam på dagarna. Särskilt när man ska försöka göra i ordning lite smakisar. Idag provade vi morot men jag fick inte till det. Blev som rårivna morötter i vatten?! Fick göra om och kokade tunna morotsslantar i hela 40 min men de blev fortfarande hala trots att jag pressade i nätsil. Provade blanda med lite potatis för att få det att hålla ihop lite och det gjorde succé! Men vad gör jag för fel med morötterna? Är palsternacka lika svårpuréat?

• Golden Robot

Haha, mixerstaven jag har fick inte riktigt tag i den lilla morotsmängd som jag gjort i ordning; var ju bara lite typ i botten på en skål (och då smaskar Nora ändå i sig bra mycket mer än den halva till hela tesked som man "ska" börja med). Tror en bättre mixerstav får hamna på inköpslistan, men jag har en ny köksmaskin som jag ska skaffa matberedartillsats till, och man kanske har mer användning för det egentligen? Sen när man ska göra lite större - och kanske fler - portioner..? Hon har förresten börjat tigga vatten av mig. Har era barn gjort så? Jag vill ju helst att hon får i sig bröstmjölk istället, och vill inte att en massa vatten ska ta upp plats i magen. Räcker så bra med smakisarna som mest verkar fara igenom helt opåverkade... Jag har vatten med såndär "sportkork" både bredvid sängen och med i vagnen, och dessa tycker hon det är jätteskoj att dricka ur. Igår tiggde hon t o m från glas!? Är det mest att hon vill göra som vi gör..? För ur sin nappflaska ville hon då inte alls dricka. Och jag som tänkte att jag skulle få gå på middag på stadshuset nästa helg :P Känns inte så tryggt att lämna henne med nån annan om hon inte tar flaska...

Ja, halv tio skulle kunna funka för oss. Jag får visserligen fortfarande dra mig ganska länge, men numera skippar hon sista sovpasset så nu är det upp klockan åtta-nio, istället för tio-elva :D Hon sover fortfarande inte särskilt bra på dagarna; vissa dagar inte alls, men denna vecka har hon överraskat och sovit några långa pass. Har förstått att de får en period med sämre nattsömn när de blir lite äldre och det låter ju riktigt jobbigt det där Haligh. Hoppas det är en kort fas!

• Golden Robot
    NU har jag gjort lite större mängd av morotspurén, och kunde använda mixer/blender: Blev en heeeeelt annan sak, och smak :) Jag smaskade säkert i mig lika mycket som Nora, hahaha.
  • Golden Robot

Jag kan fortfarande tisdag förmiddag (morgon?). Ska vi säga tisdag halv tio då?

Imorrn ska jag och Nora på Buskul (babyrytmik). Ska bli jättespännande! Vi babysimmar på söndagar och då är båda föräldrarna med så det blir ju mest att man hänger familjevis i alla fall där. Jag hade ju hoppats träffa lite mammor så Nora får träffa barn. På senaste - och typ sista - föräldragruppen låg de andra barnen på en filt tillsammans, men lilla Nora fick sitta i mitt knä eftersom hon fortfarande var lite snorig. Jag var nog mest rädd för vad de andra mammorna skulle tycka, snarare än att Nora var sjuk/smittade. Stackars liten fick ju knappt se de andra barnen...

• Golden Robot

Tack tjejer för idag! Jättemysigt att träffa er. Och tänk att Philip säger "Mamma" <3 Och Sigrid far fram som en liten raket på alla fyra <3 Minns ni hur livet såg ut för bara ett år sedan?! Visst är det en enorm förändring :)

Hoppas vi kan ses snart igen, och att Roszi och LadyMy också kan vara med - och Saltgurkan förstås om hon skulle hitta oss igen!

• Golden Robot

LadyMy; jag har ju en bebis som sover lika lite som Julian dagtid. Hon har oftast sovit ett, ibland två pass om 20 minuter. Igår var vi på jobbet på avtackning. Hon somnade precis när vi skulle gå dit vid tre, och så hann jag inte stänga av ljudet på mobilen innan den ringde; hade den i skätväskan - såklart - och hade just smusslat ner henne i vagnen. Kan avslöja att hon var klarvaken igen. Då hade hon inte sovit sen klockan åtta på morgonen. Lyckades få henne att sova ungefär 20 minuter på jobbet i alla fall, men det var det enda hon hann sova igår... I och för sig tjuvar hon till sig lite sömn i samband med amningen ibland; sover, äter, sover, äter i sömnen?

Oj, nu slog stora tröttheten till efter att jag blev lite abvruten. Hörs! Kram på er alla! Och hoppas få se Rozsi och LadyMy snart också :)

• Golden Robot

Jag har en tjej som verkar vara inne i nån "fas" och jag håller på att bli tokig när vi är hemma; jag måste bära el underhålla precis hela tiden. Hinner inte med nåt! Och "underhålla" betyder visst att jag ska hålla henne så hon får hoppa, typ. Räcker inte alls med att ligga med henne på filten och leka med leksaker. Jag fikar gärna på förmiddagen :)

• Golden Robot

Åh, jag kan inte på eftermiddagen. Vi har satt upp återkommande promenadtid med mammagruppen på tisdageftermiddagar. Men vad skönt att Philip sov så länge :) Här sovs det lite sämre, och när hon är vaken är hon bara frustrerad! Var är min glada tjej?! Men vi kan väl ta och boka in i vart fall nästa tisdag f.m.? Eller tror vi Philip vill ta sig en liten sovmorgon då också kanske. Förstår verkligen om du inte vill dra upp honom; ska man på kurs får de gärna ha sovit så mycket som möjligt :) Roszi är väl på Mallis och har det härligt då! Roszi: Ni har inte bokat flygstol åt Edvin va'? (Är ju det som är tjusningen med att resa med så små; att man faktiskt inte behöver betala en massa för deras resa.) För i så fall ska man kunna ha dem i babyskyddet i kabinen. Förutsätter förstås att man har ett babyskydd som kan spännas fast med tvåpunktsbälte. Tydligen är det också det allra säkraste sättet för dem att flyga - men knappast det vanligaste... Hoppas att ni får det helt underbart! Vi skulle vilja åka lite senare i höst men vi får ju aldrig ändan ur... ;) Kram alla!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?