Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Ninus skrev 2011-03-15 16:03:27 följande:
    [..}
    Men hörrni, nu har vi inte hört av Golden på ett tag! Hoppas att ni har er lilla klimp nu Golden! Tänker på er!!!
    [.}
    Hejsan tjejer,

Ja, klimpen är här nu. En liten tjej :) Ligger just nu och sussar på min bara mage så vi är sådär lagom svettiga hud-mot-hud, och det är inte helt lätt att skriva men jag får väl i så fall återkomma med detaljerna,

Förra lördagen när de tillkännagav vinnaren i Melodifestivalen kände jag hur det sipprade till där jag låg i soffan.
    Den blivande pappan har på skämt frågat så fort jag ryckt till eller så: "Gick vattnet?". Jag bara stirrade på hoom och när han såg min min så var hans min obetalbar! Vi blev helt galet fnissiga och stissiga och ringde förlossningen som ville att vi skulle komma på en kontroll eftersom det var före midnatt; vi behövde inte ha nåt  med oss för det vara bara en kontroll och sen skulle vi få åka hem. Insåg att jag slappat hela dagen och inte duschat så tog en snabbdusch och under de tio minuter det tog att få sig torr, hbitta kläder och få på sig dem hann jag upptäcka att färgen på vattnet ändrats till mer grönaktigt så ringde igen och sa bestämt att jag tar väskorna med mig! Trodde det ändå inte så lämnade bl a babyskyddet hemma...

Väl på förlossningen en timme etter vattenavgång visade det sig att de inte alls tänkte låta mig åka hem eftersom vattnet var missfärgat så vi fick stanna på vårdavdelningen men det fanns ingen säng till pappan så han sov på ett badlakan på golvet. Några egentliga värkar att tala om hade jag dock inte; kanske nån i timmen och nån sammandragning som inte gjorde ont. På söndag morgon fick vi höra - min mardröm - att de skulle sätta igång mig på kvällen eller måndag morgon om det inte kom igång av sig själv. Ägnade nästan hela dagen åt att försöka vila så mycket som möjligt för att få ihop krafter. Kunde ju inte alls sova vare sig då eller under natten, men fick väl ihop en och en halv timme i alla fall innan vi insåg att jag missat lunchen. Klockan 15 när jag försökte få i mig lunch sittandes i lunchrummet var det nästan omöjligt att sitta stilla för då drog värkarna igång och när maten var uppäten visade det sig att jag var öppen 3-4 cm och kunde få komma ner till förlossningen. Sista rummet fick vi och masade oss dit kl 16 på söndag e.m. Sen gick det ganska snabbt och det blev ingen epidural som jag hade tänkt, men höll hårt i "min" lustgas. En "gästande" barnmorska som tog över ett tag fick mig dock att testa sterila kvaddlar. Fyyyyy f*n! Visst hjälpte det mot smärtan i nedre delen av magen, men samtidigt överdoserade jag lustgasen och bröt ihop totalt och var helt väck. Det var nog det värsta med hela förlossningen och jag slängde ut den barnmorskan! 21:54 kom hon äntligen, med en navelsträng så kort att det inte blev nån sen avnavling eftersom den inte räckte för att få upp henne på bröstet.Sen satt hon i princip fast vid mitt bröst de kommande 8 timmarna innan hon somnade själv i babynest:et mellan oss.

Oj, långt hann jag skriva :) Hon sover ff här på magen.

Vi har - såklart - haft en del strul med amningen. Jag har läst igenom era inlägg och ser att jag absolut inte är ensam. Vi hade dock en dålig viktuppgång här över helgen och fick komplettera med ersättning och har köpt pump men vi koppmatar istället för att använda flaska och jag måste säga att koppmattning faktiskt funkar förhållandevis bra.

Förresten; såg er namndiskussion och vi har faktiskt Nora som favorti men har redan sen namnet kom upp på förslag oroat oss för "Nora hora"... Så namn är inte bestämt ännu...

Kram på er alla; synd jag inte kunde vara med senast. Hoppas kunna vara med snart. Och tack för alla tankar <3
  • Golden Robot
    Haligh skrev 2011-03-23 13:43:48 följande:
    Grattis grattis, Golden! Vad underbart att höra att fl gick så bra ändå! Lustgas skulle man ha hemma, hehe Nora är jättefint, inte kan man väl låsa upp sig vid eventuella rim? Lycka till med lillpluttan! Mys på, herrejistanes vad fort det går - Sigrid väger nu 6200 g, och närmar sig 3 månader. Minns knappt hur livet var dessförinnan
    Tack så jättemycket!

Är verkligen superimponerad över att ni hinner med så mycket. Själv har jag ff efter en och en halv vecka svårt att förstå hur jag ska klara mig ensam med henne på dagarna fr o m måndag :-0 Nu ammar jag och under tiden gör pappan i ordning ersättningen och så tar han vid med koppmatningen. Nån annan som koppmatar förresten? De ser ju helt bedårande ut när de lapar <3

Ja, just det; glömde ju viktiga "data": 49 cm lång och 3 460 gram, och en massa hår!

Förresten Haligh: Hur har det gått med dina "broderier"? Jag har redan hunnit få mina kollade två gånger sedan förlossningen: en gång för att jag tyckte att ett stygn skavde och sedan för att vi var tvungna att åka till gynakuten när jag fick ont i magen. Eftersom jag hade s k lång vattenavgång (mer än 18 timmar) och att de enligt praxis ska ge antibiotika förebyggande då men missade det på mig så ville barnmorskan vi var på återbesöket hos att det skulle kollas upp. Allt var bra men jag ska på ytterligare en koll senare i veckan " för säkerhets skull".
  • Golden Robot
    Ninus skrev 2011-03-29 10:54:55 följande:
    Har ni tid för ny fika nån dag? Golden, om du vill komma med kanske det finns nåt bra ställe närmare er? Så slipper du ta dig över halva stan om det känns för stort ännu. :)
    Åh, vad snällt tänkt <3 Jag kommer dock inte bege mig ut än på ett tag har jag insett :( Har haft så otroligt ont i brösten, och framförallt det ena, så i fredags var senaste gången jag lyckades amma. Hela helgen körde jag handpump och så koppmatade vi med både bröstmjölk och ersättning. I måndags var vi till BVC och sköterskan misstänkte bröstinflammation och skickade mig direkt till Danderyd (igen) för att hyra elektrisk pump och se till att träffa en läkare för bedömning. Så; bara hem och ladda för en ev lång väntan på gynakuten men vi hade samma enorma tur som måndagen innan och fick det nummer som var på tur. Vi var till avdelning 17 först och hämtade upp en pump och två barnmorskor kikade på brösten där och gissade på bröstinflammation eller svamp (dessutom var jag precis på vippen att få mjölkstockning...) och rekommenderade oss absolut att träffa läkare på gynakuten (vi tänkte skippa det eftersom jag lyckades få en tid till amningsmottagningen efterföljande dag) och nu har jag nyss fått svar på bakterieodlingen, och ja, det var bakterier i bröstmjölken så nu blir det antibiotika :( På ett sätt en lättnad att veta att nåt faktiskt var mer fel än "normalt" och att jag nu kan behandla och hoppas på bättring. Vill ju helst av allt amma, men nu ska vi invänta att såren läker innan jag vågar ha en sug-girig bebis på bröstet igen, så får vi börja om med amningen sen så ni får hålla tummar och tår för att vi lyckas :)

Sug-girig ja! Vi har skaffat en sån Calma-flaska, men hon har så stort sugbehov att hon suger så mycket och hårt på flaskan att det väller ut mjölk ur munnen på henne ändå (eller så är det fel på vår flaska). Amningsbarnmorskan som varnade oss för att det skulle vara svårt att få henne att jobba för maten igen efter koppmatning och vanlig nappflaska. Tji fick hon vilket ju var skönt, men oj vad mycket luft stackars-liten får i sig...

Ja, tills vi får lite rätsida på inflammationen sitter jag i närheten av min kära pump som jag umgås med så ofta jag får möjlighet, liksom att jag måste invänta att smärtan ger med sig så att jag kan ha kläder på brösten igen... Gnäll, gnäll, gnäll... Hoppas att allt i alla fall rullar på bättre för er andra - det verkar onekligen så i alla fall med fika, promenader och barnvagnsbio :) Blir så himla sugen! Vill ju gärna träffa er snart och se vad det var ni andra hade i magarna också :) Hoppas också att era småttingar fått vara friska nu!
  • Golden Robot
    saltgurkan skrev 2011-04-01 13:53:43 följande:
    Golden, går ni på bvc på sibyllegatan?
    Japp; för du menar Mama Mias BVC väl? Vi "tillhörde" redan den, och den är också närmast. Vet inte riktigt vad jag tycker om vår sköterska dock... Går ni också där? Jag har förresten fortfarande inte hört nåt om föräldragrupp, men tänkte försöka komma ihåg att fråga nästa gång. Känns alltid så stressigt när vi är där. Har du fått nån föräldragrupp på BVC?
  • Golden Robot

Jättetack för gratulationerna allihopa! Idag får lilltjejen lígga i sjalen så kan jag åtminstone äta lite och få lite gjort. Hon har varit så duktig på att ligga själv, men nu helt plötsligt ska hon bara-bara ligga i famnen på dagarna. Och jag som ska pumpa... Med henne i sjalen kan jag i vart fall få i ordning hennes mat utan att behöva lämna henne gallskrikande, men pumpningen kommer ju fortfarande i kläm. Hur mycket äter era små, nu som ger ersättning och/eller pumpar? Jag tycker hon verkar äta nåt kopiöst just nu. På nätterna var 3-4 timme, och på dagarna med 1,5-3 timmars mellanrum, men hon sätter i sig så mycket som 120-135 ml per gång!  På dagarna är det lite mer "småätande", men allt som allt ungefär 120-135 ml per tre timmar i vart fall. På amningsmottagningen fick vi höra att det var "mycket ovanligt" att de åt mer än 100 ml, det var bara stadiga grabbar som åt mer, och vi har ju en liten näpen tjej. Ja, inte särskilt näpen länge till om hon ska äta i den här takten förstås! Förra veckan hade hon gått upp 240 gr från måndagen till fredagen! Visserligen nybajsad vikt mot obajsad vikt... Imorrn kommer hon nog ha spräckt 4-kilosvallen med råge så som hon ätit. Hon har nästan vuxit i storlek 50 nu. Tänk att så många sa att man skulle hoppa över att köpa storlek 50; det har varit för stort här hemma länge.

Saltis: Jag fattar inte alls hur du hinner med allt! Efter tre veckor (visserligen bara en ensam - och fortfarande inte kry i brösten) har jag fortfarande ett sjå att få ihop det ens med grundbehoven som mat, toa och dusch. Sova har inte funkat alls de senaste dagarna eftersom hon som sagt ska sova på en hela tiden. Jättegosigt egentligen så man får väl passa på att njuta medan man faktiskt kan ha henne liggandes på bröstet <3

Jättebra idé med Filmhuset förresten :) Jag kan dock vare sig torsdag eller fredag denna vecka... Nästa vecka skulle passa mig bättre. Vill ju gärna träffa lite andra vuxna än läkare, sköterskor och pappan :)

• Golden Robot

Eftersom ni varit så fantastiskt, underbart söta och bokat in Filmhuset för att jag ska ha nära ska jag självklart försöka ta mig dit :) Vi ska till familjerätten på morgonen så jag torde vara påklädd åtminstone. Har ff strul med brösten och har inte fattat hur man tar med ersättning. Hur gör ni som ger ersättning ute? Har ni tetrorna eller? Har i alla fall sedan igår försökt gå tillbaka till helamning, men det är som att börja om från noll och det snuttas precis heeela tiden nu. Kan tänka att det är lite mysigare att få snutta på ett bröst än en flaskpip förstås. Men jag tycker hon mest snuttar och somnar vid bröstet, och lägger man sen bort henne ska det bara börjas om. Det enda som "biter" då är en skumpig tur i vagnen. Det är ju för väl att hon trivs så himla bra i vagnen i vart fall :) Just nu sover hon nära-nära "maten" och jag skriver med en hand, så det blir lite fel men hoppas ni fattar, haha.

Blir det Ninus, Saltis o ev jag på fredag eller? Är det nån tid bestämd?

Kram på er!

• Golden Robot

Tack för idag tjejer :) Roligt att träffa er igen. Lite tråkigt att vi inte lyckades få nån promenad i det fantastiska vädret, men det är ju som sagt svårt att planera med de små, och det blir ju fler möjligheter. Nora verkar ha fått alldeles för många intryck idag med familjerätten, Filmhuset och faster och farmor, så hon är helt uppe i varv här hemma; har legat och snuttat på mamma nu i nästan en och en halv timme i sträck och är helt stirrig och vill vara "med".

Jag såg förresten bilden på lilla Julian i tidningen, men glömmer hela tiden skriva nåt (trots att jag inte regelrätt ammat lider jag av svår amningshjärna). Fantastiskt söt! Hoppas att allt är bra med dig LadyMy!

Hoppas vi ses snart igen!

• Golden Robot
    Ninus skrev 2011-04-17 12:15:27 följande:
    Tack för senast Golden och Saltis! Prommisen får bli nästa gång, det är ju bara början på säsongen än. :) Golden, glömde fråga dig, hur är det med foglossningen nu? Borta? Mitt onda försvann ca 2 veckor efter förlossningen och nu kan jag knappt minnas hur himla ont jag hade. Hoppas det är detsamma för dig!
    Åh, vad skönt! Det onda i symfysen märkte jag inte ens av efter förlossningen, men svanskotan ömmar fortfarande något. Det försvann nästan helt ett tag men smyger sig tillbaka. Dock inte på långa vägar som det var före förlossningen!  Nu har jag bara svårt att resa mig snabbt när jag suttit ett tag - och sitter gör man ju en del när man ammar, haha.

Jag har nu även lyckats med en mjölkstockning! Känns som jag hunnit avverka nästan allt man kan ha med brösten, men så hipp-happ (mitt i mjölkstockningen faktiskt) gjorde det inte längre ont-ont-ont att amma. Efter 7 veckor och 3 dagar! Nu har hon dock börjat "bitas" så nu är min ena bröstvårta helt öm igen... Men nu ser jag i alla fall att det _går_! Sååååå skönt! Sån lycka att det bara lossnade helt plötsligt en dag. Numera sover hon massor också. På nätterna händer det att jag vaknar innan henne och går sedan runt som en äggsjuk höna och väntar på att hon ska vakna. Jag har faktiskt pumpat ur lite när jag tycker jag fått vänta för länge och tänkt att klarar hon sig inte på brösten så sätter jag bara pipen på flaskan så får hon det jag pumpat ur också. I annat fall får det vara i frysen så pappa kan mata henne och avlasta mig när det behövs :)

Ingen skorv här ännu, men jag har hört att man bara ska låta det vara..? Hoppas hon klarar sig i alla fall, för att hålla på med krämer och olja i allt det där håret är inget som jag ser fram emot...

Så, vad säger ni, nån som har lust att ses snart? För nu får mina resor till amningsmottagningen ha sett sitt slut, och då måste vi ju hitta på nåt nytt på dagarna jag och och Nora :)
  • Golden Robot

Härligt Haligh med solsemester! Jag är sugen på att boka nåt till november, typ. Då när man är sådär lagom less på mörkret och kylan...

Första raderna i Ninus inlägg hade lika väl kunnat vara skrivna av mig :) Håller förresten tummar och tår för att lille Philips kropp mår lika bra inuti, som Philip visar att han mår!

Jag har ff inte "fått" "min" föräldragrupp och jag har haft det lite småtråkigt faktiskt. Om jag inte har något inbokat har jag jättesvårt att få ut mig och Nora på dagarna. Jag vet inte ens riktigt vad man ska göra förutom gåochgåochgå..? Känns som att man bara väntar på att hon ska äta igen (och ja, jag har ff krångel med brösten *suck*) och precis när man ska bege sig ut kommer maten ut nånstans... ;) Liksom lille Philip äter hon ff - eller igen - var tredje-fjärde timme, och ibland ännu oftare på dagarna - såvida hon inte sover i vagnen. Men som jag skrev senast så hade hon en period där hon faktiskt sov lite längre på nätterna; kring 5-7 timmar, men med ljuset verkar det som att hon vaknar lättare. Vi får nog skaffa en mörkläggningsrullgardin.

På måndag ska jag träffa föräldragruppen för första gången och jag tror att trådens minsting är föräldragruppens äldsta, men det får jag se på måndag. Ska i alla fall bli jättespännande att träffa dem! Jag behöver som sagt planera in saker för att vi ska komma hemifrån mer. Så vill nån ses snart så är jag och Nora jättepå :)

• Golden Robot

Tänker på dig Haligh! {#emotions_dlg.flower}

Den dag det är dags för en själv önskar jag att man får lämna precis som din farmor...

Kramar!

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?