30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?
Men hörrni, nu har vi inte hört av Golden på ett tag! Hoppas att ni har er lilla klimp nu Golden! Tänker på er!!!
[.}
Ja, klimpen är här nu. En liten tjej :) Ligger just nu och sussar på min bara mage så vi är sådär lagom svettiga hud-mot-hud, och det är inte helt lätt att skriva men jag får väl i så fall återkomma med detaljerna,
Förra lördagen när de tillkännagav vinnaren i Melodifestivalen kände jag hur det sipprade till där jag låg i soffan.
Den blivande pappan har på skämt frågat så fort jag ryckt till eller så: "Gick vattnet?". Jag bara stirrade på hoom och när han såg min min så var hans min obetalbar! Vi blev helt galet fnissiga och stissiga och ringde förlossningen som ville att vi skulle komma på en kontroll eftersom det var före midnatt; vi behövde inte ha nåt med oss för det vara bara en kontroll och sen skulle vi få åka hem. Insåg att jag slappat hela dagen och inte duschat så tog en snabbdusch och under de tio minuter det tog att få sig torr, hbitta kläder och få på sig dem hann jag upptäcka att färgen på vattnet ändrats till mer grönaktigt så ringde igen och sa bestämt att jag tar väskorna med mig! Trodde det ändå inte så lämnade bl a babyskyddet hemma...
Väl på förlossningen en timme etter vattenavgång visade det sig att de inte alls tänkte låta mig åka hem eftersom vattnet var missfärgat så vi fick stanna på vårdavdelningen men det fanns ingen säng till pappan så han sov på ett badlakan på golvet. Några egentliga värkar att tala om hade jag dock inte; kanske nån i timmen och nån sammandragning som inte gjorde ont. På söndag morgon fick vi höra - min mardröm - att de skulle sätta igång mig på kvällen eller måndag morgon om det inte kom igång av sig själv. Ägnade nästan hela dagen åt att försöka vila så mycket som möjligt för att få ihop krafter. Kunde ju inte alls sova vare sig då eller under natten, men fick väl ihop en och en halv timme i alla fall innan vi insåg att jag missat lunchen. Klockan 15 när jag försökte få i mig lunch sittandes i lunchrummet var det nästan omöjligt att sitta stilla för då drog värkarna igång och när maten var uppäten visade det sig att jag var öppen 3-4 cm och kunde få komma ner till förlossningen. Sista rummet fick vi och masade oss dit kl 16 på söndag e.m. Sen gick det ganska snabbt och det blev ingen epidural som jag hade tänkt, men höll hårt i "min" lustgas. En "gästande" barnmorska som tog över ett tag fick mig dock att testa sterila kvaddlar. Fyyyyy f*n! Visst hjälpte det mot smärtan i nedre delen av magen, men samtidigt överdoserade jag lustgasen och bröt ihop totalt och var helt väck. Det var nog det värsta med hela förlossningen och jag slängde ut den barnmorskan! 21:54 kom hon äntligen, med en navelsträng så kort att det inte blev nån sen avnavling eftersom den inte räckte för att få upp henne på bröstet.Sen satt hon i princip fast vid mitt bröst de kommande 8 timmarna innan hon somnade själv i babynest:et mellan oss.
Oj, långt hann jag skriva :) Hon sover ff här på magen.
Vi har - såklart - haft en del strul med amningen. Jag har läst igenom era inlägg och ser att jag absolut inte är ensam. Vi hade dock en dålig viktuppgång här över helgen och fick komplettera med ersättning och har köpt pump men vi koppmatar istället för att använda flaska och jag måste säga att koppmattning faktiskt funkar förhållandevis bra.
Förresten; såg er namndiskussion och vi har faktiskt Nora som favorti men har redan sen namnet kom upp på förslag oroat oss för "Nora hora"... Så namn är inte bestämt ännu...
Kram på er alla; synd jag inte kunde vara med senast. Hoppas kunna vara med snart. Och tack för alla tankar <3