• donator

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Något som förvånar mig är att så många verkar okunniga om den politiska vinkling som tidningar och nyheter de läser har. Nu är det valtider och det förvånande att så många förväntar sig neutral och oberoende information från tidningar som har en tydlig politisk profil.

Det är inte så märkligt om socialdemokratiska Aftonbladet skriver mer nedsättande om Alliansens partiledare medan man låter bli att upmärksamma rödgröna skandaler. Likadant gör moderata Svenska Dagbladet. Ingen av dem är direkt förtjusta i exempelvis Sverigedemokraterna, inte så konstigt då man i första hand vill lyfta fram den egna ideologin och det egna partiet.

Hur är det egentligen, hur många känner till att den tidning de läser är politisk? Hur många visste om att Aftonbladet kallar sig själva en socialdemokratisk tidning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-18 17:24
    Frågan lyder alltså:

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?
  • idiblon yes

Ja och jag tycker det är bra.

FL är guld.
  • Mandel

Ja det visste jag.
    Tycker det är ganska intressant att många av deras omröstningar så leder typiska högeråsikter. Fast det är en röd tidning så verkar deras läsare vara mer blå eller så har inte deras röda läsare förstått

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Shmone

Jag röstade "ja och jag tycker det är dåligt".
    Jag tycker visserligen det är bra för opinionsbildningen att det finns olika tidningar med olika politisk inriktning. Men jag tycker att det borde vara mer tydligt så att folk inte missar det.

• donator

De flesta hittills verkar veta, å andra sidan är det nog mest politiskt engagerade på den här delen av Familjeliv.

• Reglementet

Ja, och jag bryr mig inte om det.

*Kommersiellt budskap*
  • Mornie Alantie

Kan inte svara. Jag visste det men lägger inte in någon värdering i det. Vi har många politiskt färgade tidningar i Sverige. Vill man inte läsa en sosse-tidning får man väl låta bli att läsa aftonbladet, dalademokraten och västerbottens folkblad. Vill man inte läsa en oberoende liberal tidning väljer man bort DN, och vill man inte läsa en moderat tidning läser man inte SVD. De flesta artiklar i aftonbladet handlar väl ändå om någon b-kändis med silikonbröst och då spelar partitillhörigheten knappast någon roll

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • lövet2

Ja, det trodde jag alla visste. Vår lokala tidning är också socialdemokratisk.

Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?