• ThildasMamma

När slår man ett barn?

Jag och några vänner hade en diskussion om när gränsen går... Vi hade många olika åsikter men det var ganska intressant.

Vad tycker ni?

Jag tycker att gränsen går makabert när man ens höjer handen åt sitt barn.
    Men jag tycker att man måste få ta i barnet, alltså typ hålla i armen, ta under hakan för att få kontakt (vid hysteriskrik)... så länge man inte gör det av ilska. Och så länge man inte är hårdhänt när man "tar i"... 

Medans många tyckte att man får slå på fingrar, och nypa i kinder etc...
    Och sen hade vi en diskussion om att dra i örat... Jag blev lite chockad när en mamma berättade att hon dragit sin dotter i örat, in i rummet... Alltså jag har tagit mathilda i örat en gång, men då var jag så jävla rädd så jag visste inte var jag skulle ta vägen, hon sprang in i ett område, och precis intill var det bilväg.. var lite lättare för henne utan vagn att ta sig över en lerig gräsmatta.. så hon kom en bit.. men jag tog verkligen inte hårt och drog inte alls, ... men jag trodde inte det var avsikten med att ta i örat... alltså att dra in ungen i ett rum...

Va tycker ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-29 04:14
    Oke, det verkar som att vissa tog den här tråden helt galet åt fel håll... Jag vill förtydliga att fortsätter det med påhopp i tråden så kommer jag anmäla den personen. Jag menar personliga påhopp. För jag tror inte att någon mamma i den här tråden är ute efter att näcka sig och säga tt hon slagit sitt barn, utan det handlar om gränsen och varför och i vilka lägen. De flesta i tråden är övrenes om att så länge det inte är en upprepande händelse och barnet är strykrädd. Så får det hända till en viss gräns såklart... att slå upprepade gånger vid ett tillfälle är helelr inte okej. Men att ta i sitt barn i en viss situation, kan hända, och kommer förmodligen hända de flesta mammor... ingen är fläckfri....

• Svar på tråden När slår man ett barn?
  • Lena

Man kan ta tag i ungen om det är en farlig situation tex om det är påväg att ta i en kniv, springa ut i gatan eller likande.

• Schnooglewookiemush

Jag tycker att allt som gör ont utanpå eller inuti är misshandel. Även om ett barn får en örfil som knappt kändes, så är det en oerhört kränkande handling.

Bryr mig inte just nu.
  • Åsiktskvinnan

Inget är ok om det inte handlar om direkt livsfara och då så som att lyfta ett litet barn, eller tex ta bort armen om detta lilla barn inte lyssnar efter flertalet tillsägningar.

• Schnooglewookiemush
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-18 19:07:12 följande:
    Jag tycker att allt som gör ont utanpå eller inuti är misshandel. Även om ett barn får en örfil som knappt kändes, så är det en oerhört kränkande handling.
    Menar då medvetet våld, inte att ta tag i ett barn som springer ut i vägen eller att råka göra illa barnet t.ex. vid lek.
    Bryr mig inte just nu.
  • seejtaan
    Åsiktskvinnan skrev 2010-08-18 19:07:55 följande:

Inget är ok om det inte handlar om direkt livsfara och då så som att lyfta ett litet barn, eller tex ta bort armen om detta lilla barn inte lyssnar efter flertalet tillsägningar.

ta bort armen låter lite makabert... :O
  • silvergirl

Slå och slå, det är väl misshandel som är förbjudet? Då går alltså gränsen vid smärtupplvevelse hos barnet. För oss svenskar tror jag det är lite konstigt att se tex någon klappa till sitt barn på kinden, även om det inte gör ont så är det ju en kränkning i den handlingen för oss,men vet att det är vanligt i andra kulturer. Vilket är konstigt då man aldrig skulle göra så på en vuxen.. Domarna som kan vara aktuella är ju grov fridskränkning(hon som drog i örat om hon upprepar det och gör andra liknande saker) eller ringa misshandel i de flesta fall tror jag..
    Den gränsen du ber om är omöjlig att dra, alla har sin egen definition.. Men lagstiftningen förbjuder ju aga som sagt, och då är det ju smärtan man går på..

• ThildasMamma
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-18 19:07:12 följande:
    Jag håller med... men en örfil som knappt känns är ju att höja handen...
    Jag menar närkontakt, typ få barnet att se dig i ögonen när det bara skriker osv...
    Jag menar nånstans måste man ju kunna markera, att det här är inte okej... Och jag tvekar starkt på att skrika sig blå på barnet funkar så mycket bättre... Så vad ska man göra då??
  • KatjaKinky

tycker nog det kan vara ok att nypas ibland. för att avbryta tjat och skrik eller för att få fart på dom när tjat inte räcker.
    det är diskret och funkar ute och man behöver inte vara rädd att det ska bli farligt som en örfil kan bli med fall och felträff som oönskade men möjliga utfall. 

• Åsiktskvinnan
    seejtaan skrev 2010-08-18 19:09:31 följande:
    ta bort armen låter lite makabert... :O
    Nä, gör dom inte som man säger ska armen bort... =)
  • JBC

Tycker vilket som är fel. Kan ta tag i armen på ett hysteriskt barn men tar inte i örat, slår inte på fingrarna, munnen eller någon annanstans heller för den delen. Tror inte sånt fungerar riktigt på det sätt det borde, antingen får man ett barn som är väldigt undergivet. Då har man ju vunnit på det sättet, barnet gör inte om det, är snarare rädd. Eller så blir barnet avtrubbat på så sätt att man får ta i hårdare och hårdare varje gång för att få nån respons. Till sist handlar det ju om regelrätt misshandel.

Svar på tråden När slår man ett barn?