• ThildasMamma

När slår man ett barn?

Jag och några vänner hade en diskussion om när gränsen går... Vi hade många olika åsikter men det var ganska intressant.

Vad tycker ni?

Jag tycker att gränsen går makabert när man ens höjer handen åt sitt barn.
    Men jag tycker att man måste få ta i barnet, alltså typ hålla i armen, ta under hakan för att få kontakt (vid hysteriskrik)... så länge man inte gör det av ilska. Och så länge man inte är hårdhänt när man "tar i"... 

Medans många tyckte att man får slå på fingrar, och nypa i kinder etc...
    Och sen hade vi en diskussion om att dra i örat... Jag blev lite chockad när en mamma berättade att hon dragit sin dotter i örat, in i rummet... Alltså jag har tagit mathilda i örat en gång, men då var jag så jävla rädd så jag visste inte var jag skulle ta vägen, hon sprang in i ett område, och precis intill var det bilväg.. var lite lättare för henne utan vagn att ta sig över en lerig gräsmatta.. så hon kom en bit.. men jag tog verkligen inte hårt och drog inte alls, ... men jag trodde inte det var avsikten med att ta i örat... alltså att dra in ungen i ett rum...

Va tycker ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-29 04:14
    Oke, det verkar som att vissa tog den här tråden helt galet åt fel håll... Jag vill förtydliga att fortsätter det med påhopp i tråden så kommer jag anmäla den personen. Jag menar personliga påhopp. För jag tror inte att någon mamma i den här tråden är ute efter att näcka sig och säga tt hon slagit sitt barn, utan det handlar om gränsen och varför och i vilka lägen. De flesta i tråden är övrenes om att så länge det inte är en upprepande händelse och barnet är strykrädd. Så får det hända till en viss gräns såklart... att slå upprepade gånger vid ett tillfälle är helelr inte okej. Men att ta i sitt barn i en viss situation, kan hända, och kommer förmodligen hända de flesta mammor... ingen är fläckfri....

• Svar på tråden När slår man ett barn?
  • Annaïck

Jag är emot barnaga men det händer ibland att man daskar till barnen när de har hållit på att ta död på varandra. Som när sonen bet sig fast i dotterns ansikte och vägrade släppa.... Börjar man daska till barnen var och varannan dag kanske man ska ta sig en funderare om man inte behöver hjälp..Barnen lär ju sig att reagera likadant  t ex mot andra barn..

• Tygtiiger

Man får självklart haffa sitt barn och rycka undan det med kraft från en bil eller liknande. Det är inte att slå även om det kan göra ont - det är nödvändigt för att skydda ungen.

Men om man nyper, daskar, smäcker, klatschar eller luggar sitt barn - alla dessa omskrivningar för aga - så är det olagligt! Och majoriteten av alla föräldrar GÖR inte det heller, aga är faktiskt rätt ovanligt.

Självklart har jag lust att lappa till ungen när han är jobbig och jag är trött, men jag har faktiskt fått en någorlunda ok uppfostran och lärt mig att inte slå andra människor. Framför allt inte små människor som man har ansvar för.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Trulis78

Oj hjälp vad många som ändå skriver att de nyps, tar i örat osv och tycker att det är ok. Jag har superdåligt samvete för att jag ibland TÄNKER att jag skulle vilja kasta ut barnen genom fönstret eller ge dem en spark därbak  eller blir superarg och får behärska mig för att inte ta för hårt i dem och jag känner mig som en urdålig mamma efter sådana episoder. MEN jag har såklart aldrig GjJORT något sådant och skulle heller aldrig göra det. Jag tycker att det är helt fel och dessutom är det naturligtvis olagligt.

• HelenaK

Jag gav min son en örfil mitt bland massa folk när han var ca tre år Skäms
    Fy vad jag grät efter det, den kom helt reflexmässigt.
    Han åkte karusell, en barnkarusell med hästar och jag stod brevid honom och var med så han inte skulle trilla av.
    Varje gång karusellen stannade var det fullt sjå att få honom att förstå att han var tvungen att gå av och ställa sig sist i kön. Karusellskötaren tyckte han var så söt så han fick sitta kvar nästa åk också. och nästa och nästa.
    Till slut var biljetterna slut, han hade nog åkt säkert fem sex gånger på raken, och han skulle av.
    Slutade med att jag fick lyfta av en vrålande arg pojke som är så frustrerad att han tar tag i mitt huvud och biter mig i kinden HÅRT.
    Då small det, jag hann inte ens tänka innan jag slog.Rynkar på näsan
    Jag kan inte ha slagit särskilt hårt, syntes inte ett märke på sonen medans min kind blödde.
    Fy så jag mådde sen, vet inte vem av oss som var mest ledsen.

• Mimmla
    lidokain skrev 2010-08-24 02:36:25 följande:
    Jag skulle kunna slå mina barn. Speciellt när de skriker och man får en blackout. Man är ingen jävla robot. Det är mänskligt att reagera på det sättet. Mer en halva världen slår sina barn. De som påstår att de har aldrig velat ge sitt barn ett spark i ärslet eller ta honom i benet och slå i väggen, de ljuger för sig själva eller inte vågar erkänna det. Det är klart att man ska försöka att inte göra det men ibland så hjälper bara det.
    Jo men det är stor skillnad på att känna att man skulle göra vilja göra det och att verkligen göra det....det är väl egentligen hela skillnaden?

Jag får aldrig blackouter eller känner att jag skulle vilja slå mina barn, men jag är inne på andra omgången barn så att säga, har två nästan vuxna och två mindre. Jag slår mig inte för bröstet eller tycker att jag är en bättre mamma för det för jag vet att jag hade mindre tålamod, mindre rutin och mindre livserfarenhet när jag var "ung" mamma än vad jag har nu.

Det mesta är ok att känna, så länge man inte gör verklighet av det.

Det är ALDRIG ok att slå barn. Nypa i kinden eller daska på fingrarna är enligt mig bara ett uttryck för ens egen otillräcklighet och desperation. Vad tror man att man lär barnet med det? Nypa ett barn i kinden är ju helt groteskt!
  • ThildasMamma

Alltså jag blir alldeles matt.. tänk att dessa bittra omänskliga saker hitta hit också..

Då lämnar jag mitt eget forum... Tack för mig!

Psssst... Jag älskar mitt barn över ALLT annat på denna jord, den som säger nå annat lider av mindre vetande och mindrevärdighetskomplex.. Flört

• ThildasMamma
    Nikolina skrev 2010-08-25 00:08:30 följande:
    Knäppa på munnen är också misshandel. Hur kan du göra så mot din egen dotter? Det gör ju jätteont! Man skall inte få ont när man är med de som påstår att de älskar dem. Jag förstår att du själv blev misshandlad som liten när du kan göra så mot ditt eget barn.
    Vet du va... det låter som att du inte har egna barn... för du är den enda här inne som går till attack... Andra föräldrar säger sin åsikt, och vet att ibland når man som förälder även också sin gräns. Med det säger jag inte att det är tillåtet att slå. Men man kan faktiskt bli arg på sina små söta emellanåt också.

Jag hade också mycket agg och dömde föräldrar, innan jag fick barn...
  • ThildasMamma
    Annaïck skrev 2010-08-27 14:35:16 följande:
    Jag är emot barnaga men det händer ibland att man daskar till barnen när de har hållit på att ta död på varandra. Som när sonen bet sig fast i dotterns ansikte och vägrade släppa.... Börjar man daska till barnen var och varannan dag kanske man ska ta sig en funderare om man inte behöver hjälp..Barnen lär ju sig att reagera likadant  t ex mot andra barn..
    Du är inte mer än människa!!!!
    Det är det jag försöker få fram, att det är en sak att slå sitt barn upprepade gånger och tro att det ska ge effekt, och det är en annan om man markerar ett plötsligt beteende som absolut inte är okej, och det får aldrig upprepas... och blir man så handfallen som man blir när syskon bråkar, då rinner det över, jag har en bonus också... och är det något som får mig arg är när de biter varandra, slår varandra,,, men det betyder inte att jag slår de efter det beteendet... Men mitt barn får inte spottas eller bitas.. thats it.. Jag vill inte att hon biter andra barn, spottar på andra barn likväl som jag ser det som mitt ansvar att hon inte gör det, räknar jag med att andra föräldrar lägger ner lika mycket värde i att behandla sina vänner väl.
  • ThildasMamma

.. men alla verkar ju egentligen vara överens om en sak... man får inte åsamka sitt barn smärta med vilja. Nej... är det någon här som sagt det?

Det folk vill komma fram till är att ibland når barn en gräns för vad man får göra och inte göra.den största betydelsen är väl egentligen hur man tar i barnet eller i mitt fall knäppt på munnen. Det finns hårt och det finns markera... alltså inte göra illa. Vilket är gällande i mitt fall. och att ta i örat förväxlar nog många med att dra i örat vilket inte finns i min värld. Men likväl som många mammor sliter sina ungar i armen och skriker så gör det nog mer ont än om jag visar snabbt och kort att "stopp, man får inte spottas"... eller som när jag tog, INTE DROG, i örat.. "du får inte springa ifrån mamma.. det finns massa bilar"..

Vilka drama brudar ni e här alltså.. blir alldeles chockad.. det är väl ingen funtad morsa inne på familjeliv som stolt berättar att de gjort illa sina barn, men det händer, och kan man inte ha den förståelsen eller man behöver inte ens ha förståelse, men kan man inte dela tankar utan att anfalla och gå på någons uppfostran eller uppväxt??

Det är ju såna som ni som drar ut på hjälparbetet på barn i nöd... va inte så dömmande... vad vinner ni på det?? Känner ni er bättre, mår ni bra av att kasta skit....??? Kanske dags att kolla under din egna matta då, och rensa upp lite där...

• ThildasMamma
    ThildasMamma skrev 2010-08-28 04:41:19 följande:
    Vet du va... det låter som att du inte har egna barn... för du är den enda här inne som går till attack... Andra föräldrar säger sin åsikt, och vet att ibland når man som förälder även också sin gräns. Med det säger jag inte att det är tillåtet att slå. Men man kan faktiskt bli arg på sina små söta emellanåt också.

Jag hade också mycket agg och dömde föräldrar, innan jag fick barn...
    Okej, jag tar tillbaka det där, då jag såg att du hade barn, förlåt. Grattis till pojken. Men jag tycker fortfarande inte du har rätt att att yttra dig om min uppfostran. Och säga att jag påstår att jag älskar mitt barn. Du kan inte va sann! Hade det gjort jätteont på min dotter hade jag knappast suttit här o pratat om såna här saker.
Svar på tråden När slår man ett barn?