Bejje skrev 2010-09-12 23:31:16 följande:
Kom just på en passande sak. Pizzerior kryllar det av i de flesta städer och i nästan alla fall så är de drivna av invandrare. Jag har bott i Östersund när jag växte upp och sett personer som jag känner som har försökt jobba på diverse pizzerior. Nästan alla erbjuder svartjobb och i många av fallen erbjuder de inte ens lön från första dagen utan de får gå på en "testperiod" först. I många fall så är testperioden bara ett sätt att få gratis arbetskraft, sedan kickar de ut den personen och gör samma sak med nästa som vil jobba.
Mannen i hushållet jobbar svart på pizzerian och frun i huset stannar hemma och tar hand om barnen. Eftersom jobbet är svart så får du socbidrag och bostadsbidrag och allt möljigt. Huvva vad gott de kan leva!
Alltså nu låter du så svartsjuk så det nästan är pinnsamt. Försök öppna en pizzeria så ska vi se hur många dagar du klarar driva en sån verksamhet. Jag var 17år när jag fick mitt första jobb i en pizzeria. Det ÄR INTE EN mänsklig jobb.
Nu för tiden så är kassaapparaten kopplad till skatteverket så man kan inte "slå" svart. Vad du än slår in i kassaapparatet går direkt till skatteverket.
Ja, försäkringskassan borde skicka ut fler människor och kontrollera pizzerior/restaurangsverksamheter oftare men dessa sitter ju bara på sina röv och gör ingenting.
Kan tillägga att min lilla syster jobbar som servitris på helgerna i en etnisk svensk restaurang. Hon jobbade svart första året innan hon blev anställd.