• DearChiild

Alla som bor i Västerås

Hej

FInns de några Västeråsare här inne som är mammalediga? Så klart alla andra åxå!

Skriv skriv skriv, om allt!

• Svar på tråden Alla som bor i Västerås
  • BeautifulFlower
    DearChiild skrev 2010-08-21 21:25:22 följande:
    Eliin heter hon... Hur tar sig Joline fram? Om hon gör de iofs 
    Hon har precis lärt sig att hon kan dra sig fram med hjälp av armarna och ena foten bara..hehe. Ser lite roligt ut. Innan dess rullade hon fram.Haha
    Hur gör lilla Eliin då? :)
  • BeautifulFlower
    DearChiild skrev 2010-08-22 10:31:14 följande:
    Vad roligt att vi har flickor allihopa!

Så där var de hos oss också, jag ville kanppt lämna hemmet när vi fått in någorsålunda rutiner när hon var 2-3 mån. >Blev ju bara pannkaka om man var borta längre! Men på nått sätt har Eliin fixat sina rutiner nu själv på nått sätt.. De är bara flytit på. Vet inte om de brukar vara så men men....

Eliin är 6.5 mån... hon föddes 31/1 2010.

Hon började sova hela nätter samma natt vi började med välling. Innan dess åt hon ersättning också ca 2 ggr per natt men slutade med de. Antar att hon blev mer mätt på vällingen.

Hur var era förlossningar? Eliin föddes med kejsarsnitt efter ungefär 34 h efter vatten avgång. Inga egna värkar och omogen tapp. Så under alla faser låg vi inne och averkade dag ochnatt personal =) EDA, värkdropp och lustgas i massor och tillsut bedömde läkaren att de var dags för snitt. I korta drag så gick de till så :)  Var väldigt tufft för oss alla tre, mest för mig som fick lite av förlossningsdeprission efteråt. Säkert pga att de inte blev som man tänkte sig...
    Joline är 8 månader imorgon.
    Hon kom till genom planerat kejsarsnitt 1 vecka innan BF. Hon hade fixerat sig med  lilla rumpan i bäckenet på mig..eller något liknande  fick jag höra. Innan dom visste att hon satt fast sådär försökte dom vända på henne- AJ!! Gjorde  sjukt ont.
    Tillslut gav dom upp och jag fick välja mellan snitt eller  förlossning naturligt när det sätter igång av sig självt.
    Men eftersom man kan gå +2 veckor innan bebisen vill titta ut så hinner dom ju lägga på sig lite, + hon låg som en fällkvin och som först föderska fick jag höra att det kan bli en rejäl utmaning.
      Jag ville inte riskera att något skulle hända henne..att hon skulle fastna med axlarna eller något så snitt kändes bäst för mig och bebisen  :)
  • DearChiild

Eliin har jobbat på sin teknik att ta sig fram hela sommaren, fruktansvärt jobbigt för henne har det verkat som. Så frustrerad har hon varit! Och sen har de varit jobbigt för mig, man vil ju så gärna hjälpa hehehehe.
    Men nu äntligen typförra veckan lossnade de så nu kryper hon!

Jag hade nog åxå valt kejsarsnitt så. Jag gick över 14 dagar, föddes precis 42+0, jag kände ingenting, jade inga förvärkar eller sammandrgningar och sen kom ju int värkarna igång fastän vattnet gick så allt v¨´blev på konstgjordväg och slutade med kjesarsnitt som jag skrev.Till nästa förlossining vet man ju mer så då känns de som man kan st'lla mer krav. Kommer inte utsätta mig själv för en sån där långdragen igen... Haha, fy fan vad jobbigt jag kommer vara.

Vad har ni gjort i helgen då och vad händer i vekcan? 

• LyckligJag

Hej. såg att ni inte va så många här, får han häga på?Tungan ute

Jag är mamma till två små töser.
    den älsta är 16 månader och minstingen är 4 snart 5 månader:)

• DearChiild

Ja visst

LyckligJag skrev 2010-08-23 13:37:34 följande:
    Hej. såg att ni inte va så många här, får han häga på?Tungan ute

Jag är mamma till två små töser.
    den älsta är 16 månader och minstingen är 4 snart 5 månader:)
    ja visst.. bor du åxå i västerås?

förretsen ni andra, vart i västerås bor ni? frivilligt att skriva... Jag bor på Pettersbergs iallafall.
  • petrasandell

tjena igen!

min kille är snart 7 månader...han har precis börjat ställa sig på alla fyra...så om några veckor blir det nog krypa av=) det ska bli gött tycker jag för just nu är han lite frustrerad över att inte komma framåt.

ska vi ses kanske? såg att vi va från lite olika håll, kanske vill ni komma hem till mig eftersom att jag bor i köping, det ligger ju mitt emellan västerås och eskilstuna!!

kram kram

• Sariisen

Fick en hinnsvepning 42+0 och sen på eftermiddagen startade värkarna...vår förlossning var jobbig, det tog 25 timmar från första värk,... precis i slutet såg  jag bedövningssprutan de skulle lägga för att göra kunna göra ett klipp... typ två sekunder efter det kom hon med hjälp av sugklocka och SOM TUR VAR slapp jag bli klippt (hade sjukt ont av de lilla jag fick sy så jag lider verkligen med dem som blir klippta!). Fick 40 graders feber mitt under förlossningen, det var ingen höjdare och epiduralen gick ner i ena benet så det blev helt bortdomnat....läskigt. Men tänk vad snabbt man glömmer, längtar redan efter nästa! haha!

Vi bor i kolbäck, i veckan ska vi på introduktion på babysim, är det någon av er som gått på det? Glad
    Ammar ni? När började ni ge era smakportioner?

• lisadragon

Säger ett kort hej till er alla.

Jag bor i hallstahammar, 2 mil från västerås.
     Har minstingen Milia på 8 månader, kryper, sitter och ställer sig mot allt.
     Brorsan Viggo är 2 år.

Förlossningen var ruskigt utdragen men när hon väl kom på att hon ville ut så gick det sjukt fort, hon låg fel med huvudet, vidöppen hjässbjudning, det var därför det tog sån tid sa dom (tog runt 16-17 timmar), var öppen 3 cm och hade värkar varannan minut i 8 timmar eller ngt i den tidsramen, plötsligt från 3 cm till fullt öppen och hon kom ut tog det 1 o ½ timme, det var otäckt, gick FORT på slutet..
     Första förlossningen tog "bara" 12 timmar, men där jobbade kroppen hela tiden och man riktigt kände hur han åke neråt, Milia hon var riktigt dryg att få ut.

Förlossningsberättelser finns i bloggen

Kul med en västerås tråd.

Hade gött alla!!
     // Lisa

• Nisaureth

Hej!

Jag bor en bit utanför Västerås, ca 3 mil. Är mammaledig med en dotter på 3½ månad. December heter hon.

Våra dagar ser ut ungefär så här: Hon vaknar vid 9-10 tiden och vill amma, är vaken ca 2 timmar, sover 1 timme, vaken 2-3 timmar, sover 1 timme, o.s.v. Och ammar gör hon ca var 3:e - 4:e timme under hela dagen. Sista målet får hon vid kl 23, sen somnar hon vill 00 och sover hela natten i ett streck till kl 9-10 dagen efter.

Att sova hela natten hoppas jag håller i sig, hon har gjort det i ca 1½ månad nu. Men jag har hört om barn som sover gott men som sen helt plötsligt lägger om helt och blir krångligare nattetid. Jag skulle dock önska att hon kunde somna lite tidigare på kvällen, som det är nu så får man ingen riktig tid att "varva ner", eftersom man är skittrött när hon lägger sig.  

• Sariisen
    Nisaureth skrev 2010-08-24 00:59:48 följande:
    Hej!

Jag bor en bit utanför Västerås, ca 3 mil. Är mammaledig med en dotter på 3½ månad. December heter hon.

Våra dagar ser ut ungefär så här: Hon vaknar vid 9-10 tiden och vill amma, är vaken ca 2 timmar, sover 1 timme, vaken 2-3 timmar, sover 1 timme, o.s.v. Och ammar gör hon ca var 3:e - 4:e timme under hela dagen. Sista målet får hon vid kl 23, sen somnar hon vill 00 och sover hela natten i ett streck till kl 9-10 dagen efter.

Att sova hela natten hoppas jag håller i sig, hon har gjort det i ca 1½ månad nu. Men jag har hört om barn som sover gott men som sen helt plötsligt lägger om helt och blir krångligare nattetid. Jag skulle dock önska att hon kunde somna lite tidigare på kvällen, som det är nu så får man ingen riktig tid att "varva ner", eftersom man är skittrött när hon lägger sig.  

Åh vilket fint namn! Min Alva ä också drygt  3,5 månader och har haft en period nyss när hon vaknade en gång i timmen...men nu de senaste två nätterna har hon sommnat bra vid 21 och bara vaknat en gång vid 3 tiden, hoppas det håller i sig!
Svar på tråden Alla som bor i Västerås