• Hemliga damen

    Spermiemorfologi - någon som har koll?

    Hej!

    Är lite nojjig. Sambon fick svar om att spermiogrammet var ok. När jag läser längst ned så står det spermimorfologi 1% normala, 99% onormala. Snälla, någon som kan förklara för i mina öron låter det inte så positivt.

  • Svar på tråden Spermiemorfologi - någon som har koll?
  • MatsAtari

    Säker på att det står normala?

    1% ideala och 99% som inte är ideala hade varit ett normalt resultat.

    Beteckningen "normala" finns inte på mitt prov överhuvudtaget.

  • Hemliga damen

    Hej Mats!

    Kollade nu och det står normala och onormala. Vi kollade med gyn och tydligen är det här ett prov som man inte bryr sig om/mäter längre. Oavsett det så var det ju skönt det du säger om att det är ett normalt resultat om man ser till procenttalen

  • MatsAtari

    Ja, det låter ju som att de har använt beteckningen normala/onorma istället för ideala på mitt.
    Frågade en tjej på labbet om just den siffran och "Det räcker med en spermie" var det svaret jag fick.

  • nissenissa

    Min sambo hade 0% ideala spermier. Min tillsynes helt normal och alldeles underbare 6månaders son sover i rummet bredvid!

    Tydligen tittar man på spermierna i mikroskop och om man ser minsta defekt blir spermien icke ideal. Det kan var allt från att huvud saknas- vilket aldrig kan ge en bebis- till att spermiens svans ser lite konstig ut. Ja, kan inte det hela så bra, men en hel del mindre ytliga defekter har tydligen ingen påverkan på spermiens funktion. Dessutom tittar man bara på 100 st spermier av kanske 100 miljoner i en sats.

    Lycka till nu!!

  • Hemliga damen

    Det här är en gammal tråd som jag skriver i igen. Vi for till Tjeckien utan resultat. Nu har vi varit i Grekland o där gillar de inte att den nu är 7% och har därför satt mannen på antibiotika och e-vitamin för att han ska dit igen och lämna nya färska. Detta är lite förvirrande och gör mig nyfiken. Någon som vill kommentera ytterligare?

  • MatsAtari

    Vad är det som är 7%
    Låter väldigt konstigt att man sätter in antibiotika. Det bör man bara göra mot infektioner orsakade av bakterier. Har han klamydia eller?

    Om inte så har ni antagligen hamnat hos någon kvacksalvare.

  • Hemliga damen

    Kul att du svarade Mats!

      Nej vi har verkligen inte hamnat hos en kvacksalvare, snarare vid en klinik som är mycket seriösa, grundliga och går till botten med allt och försöker eliminera alla tänkbara orsaker för att möjiggöra en graviditet. Och de har väldigt bra resultat. Kvacksalvaren fanns i såna fall snarare i Tjeckien. Fast visst jag kan hålla med om att det känns halvkul att knapra antibiotika bara så där.

    Det är morfologin som är 7%.

  • MatsAtari

    Jag är ingen läkare, men jag är skeptisk måste jag säga.
    Ska man skriva ut antibiotika så måste dom ju först fastställa att han har en infektion i kroppen annars gör det ju mer skada än nytta.

  • Hemliga damen

    Jo jag vet Mats.Det går emot mina principer att äta antibiotika i onödan och förebyggande. Men i det här fallet får ändamålet helga medlen. Och min svenska läkare är med på noterna.

  • Hjärtefröjd

    Min man hade 1% ideala spermier, men varje gång han lämnat spermier vid inseminationer och IVF har hans prov varit mycket bra och de flesta ägg blev befruktade vid vår första IVF. Dock har vi fortfarande inte lyckas få något barn...

  • Hemliga damen

    Tack Hjärtans fröjd för svar. Tråkigt att höra att ni inte fått barn. I viss mån samma här med befruktade ägg men minus på stickan men han har en son sen förut. Vi kör äggdonation.

Svar på tråden Spermiemorfologi - någon som har koll?