• FruganH

BF maj 2011

Har också märkt att ringen börjar bli lite svår att ta av ibland.. Men trodde ju inte man skulle svullna än på några månader. Men det kanske går över och kommer igen sen. Har börjat få foglossning fram i bäckenet nu med, riktigt obehagligt måste jag säga! Men men, bara att gilla läget :)

• FruganH

Nån mer som har massvis med "växtvärk"? Är i v 14+5 idag.

Och hur är det för er med foglossning?
    Har ju haft problem med foglossning (till och från) sen vecka 8-9 nån gång och då var det mest bak kring svanskotan och ut mot höfterna. Senaste 2 veckorna har det varit väldigt lugnt på den fronten, och det var ju skönt, men nu senaste dagarna har den flyttat sig till framsidan av bäckenet.
    Det är riktigt obehagligt! Gör ont som tusan och ibland kan jag knappt gå normalt. Känns ungefär som att någon försöker skära upp en inifrån. Hoppas på att det går över av sig själv snart igen. Inte kul att redan ha problem med foglossning, men vad ska man göra. Panodil hjälper inte det minsta tyvärr.
    Men men, bara den lille mår bra så är jag glad! Glad

• FruganH
    Lovelyness skrev 2010-11-08 08:50:54 följande:
    Jag har också känt av foglossning, tror jag i alla fall. Jag har ont långt ner i ryggen och ut i ena skinkan. Det gör mest ont när jag ändrar ställning när jag sitter eller ligger, eller när jag ska börja gå efter att ha suttit. Hoppas verkligen inte det blir värre, det kan ju tydligen göra väääldigt ont. Jag har hört om folk som känt av foglossning tidigt och där det sedan försvunnit under lång tid för att komma tillbaka mot slutet. Vi får väl hoppas att vi tillhör den gruppen!
    Ja, jag hoppas verkligen att vi tillhör den gruppen. Det är väl bara att vänta och se.
  • FruganH
    Kottemor skrev 2010-11-10 18:58:13 följande:
    Jag ringde chefen idag och berättade allt, att jag behöver ett par dagar ledigt och inte orkar mer just nu (har haft mkt annat strul senaste tiden), . Han förstod mig till fullo och sa till mig att vara hemma minst en vecka. Sen fick jag känna hur jag mådde, var jag inte redo att gå tillbaka innan vi fått beskedet om barnet är friskt eller inte, så vill han att jag sjukskriver mig längre. En underbar chef, men hjärtat på rätta stället!
    Skönt att det finns sådana underbara chefer på vissa ställen!
    Håller tummarna för att allt går bra för er!
  • FruganH

Har ingen aning om jag kommer få lyssna på hjärtljud på vårt andra BM-besök. Har bara varit på hälsosamtal och inskrivning och har inte nästa BM-besök förrän i 22 december (RUL 7 december), så det känns ju som väldigt lång tid som man ska "klara sig själv". Är ju första barnet med, så det verkar inte bara vara omföderskor som får klara sig själva Flört

På tal om drömmar så måste jag vara inne i någon period just nu. Så mycket som jag drömt de senaste nätterna minns jag inte att jag någonsin gjort. Jobbiga drömmar med. Både riktigt hemska mardrömmar och konstiga, stressande drömmar. Vaknar och har jättesvårt att somna om eftersom man är uppjagad. Men men, får hoppas att det lugnar sig. Inatt var en riktigt jobbig natt och jag vaknade hur många gånger som helst. Känner mig som en zombie här på kontoret Rynkar på näsan

• FruganH
    SannaSanna skrev 2010-11-11 11:27:03 följande:
    Följer diskussionen angående antal besök med stort intresse! Jag har varit hos BM på inskrivning nu i veckan (v 11) och ska tillbaka när jag är i v 20. Däremellan ska jag på RUL. Eller ja det blir i samma vecka som andra besöket. Har inte fått gå på något annat. Hört om att vissa går på olika grupp diskussioner och får ett besök emellan inskrivning och besöket i v 20. Vi fick itne heller någon info med oss från BM (bara en lapp med hänvisningar till internet och growingpeople, livsmedelsverket och vårdguiden) pga att de ville spara på miljön. Hade gärna fått med mig en sån där mapp några pratar om med bok etc. Lite besviken.. och.. Känns lite läskigt. (vilket jag även sa till BM men hon tyckte att man får ”ta sig samman” och lita på att kroppen sköter sig) Första barnet och jag har verkligen ingen koll på hur saker och ting ”ska” vara.. hur många besök har/ska ni ha?

Känner mig lite nojig och löjlig... men... vill ju bara att allt ska vara bra.
    Jag var på inskrivning i v12 (11+0) enligt inskrivningsultraljudet som vi erbjöds. Vid RUL är jag i v20 och nästa besök hos BM är inte förrän jag är i v22 som sagt. Så vi har det nog ungefär samma. Sen tror jag iförsig att man kommer få gå lite tätare i fortsättningen, men vad vet jag, är ju första barnet för mig med Glad
    Det är något jag har fått för mig iallafall, att man går oftare när det närmar sig.
    Får väl se. Försöker inte noja alltför mycket, men eftersom jag har symptom och allt så får man väl bara hoppas att allt är bra därinne (och det är det säkert!).

Får hoppas att tiden går fort fram till RUL.. Längtar sååå!! Drömmer
  • FruganH
    SannaSanna skrev 2010-11-11 12:35:11 följande:

Inskrivningsultraljud? Låter som en dröm! Hade kännts mycket bättre att få veta att det verkligen va nåt där. Nu får vi betala för det. (valde att göra KUB, mest för att få se att det är nåt där...) Annars hade vi ju itne fått veta förren halva grav gått! Undrar varför det är så olika i olika delar av landet.

Eg tyckte jag BM va ganska bra. Men det va mer det runt om som inte va så bra. Alltså att man inte fick böcker/info eller att det är så hårt med besök... Om man byter BM helt, måste man göra om första besöket då? Hur gör man? Någon som g jort?

Jag går på en privat barnmorskeklinik så det är nog därför. Dom som går till "vanliga" MVC i Göteborg får nog inte automatiskt erbjudande om inskrivningsultraljud.
  • FruganH

Herregud vad tiden går snabbt Glad Hinner knappt fatta att jag gått in i en ny vecka förrän det är dags att byta igen!

Men är det någon som börjar få problem med att böja sig fram? Ibland (nästan alltid) när jag sitter ner och skall böja mig framåt, t.ex. för att resa mig eller ta upp något från golvet så känns det obehagligt och gör nästan lite ont. Om jag skall förklara hur det känns så känns det som att livmodern "kläms" mot bäckenet. Är ju i v 16 så livmodern har ju kommit upp ut bäckenet, men trodde inte man började få problem än. Men det kanske blir bättre sen när livmodern växt lite mer och kommit högre upp i magen.
    Någon som har liknande problem eller vet vad detta kan bero på?

• FruganH
    skalbagge skrev 2010-11-13 17:14:25 följande:
    Jag undrar om någon kan känna livmodern utanpå magen? Känner ni kanten, eller hur känns den?

Jag kan inte känna mer än att det är hårt.
    Känner samma som dig. Tycker inte jag känner någon "kant" direkt men man känner ju vart det hårda börjar. Så jag har bara antagit att det är livmodern Glad
  • FruganH
    Fröken Löken skrev 2010-11-15 20:30:40 följande:
    ja det är ju just det att man reagerar så konstigt på saker och VÄLDIGT starkt!! MEn jag försöker verkligen tänka efter innan jag säger något, jag menar jag kan ju inte göra mig ovän med hela världen Flört

tror dessutom att jag har börjat få foglossning Rynkar på näsan
    har skitont i ländryggen och det strålar ut mot sidorna... står jag still eller sitter så är det ingen fara mer när jag rör mig, ska sätta mig/ställa mig upp eller böja mig ner å ta på mig kläder... sen säger de j att man inte sak röra på sig i onödan eller vad har ni hört?
    Jag kan ju lixom inte bara sitta still på jobbet då jag jobbar med barn...
    Min BM sa att foglossningen inte blir värre av att man rör sig, men däremot så kan det ju göra mer ont. Så jag har fortsatt röra mig som vanligt. Självklart så försöker jag vila lite mer ibland när jag känner att det börjar göra mer ont, men det är ju inte alltid så lätt att bara sitta still, precis som du säger.
Svar på tråden BF maj 2011