• Kottemor

BF maj 2011

Tack tjejer, vad gulliga ni är!
    Är hemma nu, blev lite väntan, det kom in ett akutfall som fick gå före.

Operationen gick bra och han tror att jag kommer bli väldigt hjälpt utav operationen. Jag hade en kraftig inflammation nämligen och dubbla senfack, därav har kortisonet inte hjälp mig. Så det känns verkligen toppen trots att det gör ont!

• Kottemor
    Ewima skrev 2011-03-24 11:43:20 följande:
    Kottemor: Skönt att operationen gick bra och att den blev av! En lite konstig fråga... På operationen, fick du ligga på rygg? Eller opereras gravida liggandes på sidan? Hmm, kanske en konstig fråga Glad
    Hihi, klart du kan fråga det!

Jo när op-sköterskan kom för att hämta mig, tittade hon ner och utbrast- Men du är ju gravid, då får vi lägga dig lite på sidan. Jag ska hämta kuddar. Sen väl inne i salen fick jag en pall att kliva upp på till sängen sen fixade sköterskan med kuddar, en bakom ryggen och en under magen som hamnade lite i luften Sen gick hon och hämtade ett uppvärmt täcke som hon bäddade in mig i så jag inte skulle frysa, haha! Hon var så himlans rar! så jag låg som en prinsessa typ

Idag har jag ont, men det var ju väntat... det kommer säkert vara bättre redan imorgon. *hoppas innerligt*

Tack till er andra tjejer med {#emotions_dlg.flower}
  • Kottemor
    skalbagge skrev 2011-03-28 16:07:09 följande:
    Någon som har koll på det här med föräldrapengen? hur många dagar kan jag ta ut i veckan om jag vill vara hemma till och med juli eller augusti 2012? Pappa vill sen också vara föräldraledig sen till iaf januari 2013.

Hur i h-vete vet man hur man ska räkna, sliter av mig håret snart blir helt GALEN på FK hemsida som inte hjälper mig det minsta!!!
    har du bank-id så du kan logga in? Då är det lättare att räkna och ha sig, jag gjorde det för ngn dag sedan.
    Mannen kommer skriva över sina dagar på mig (utom dom 60 som är öronmärkta till honom), jag kommer plocka 4 dagar i veckan tills barnet är 1 år. Efter barnets 1 års dag måste du plocka ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI.
    Jag kommer begära FP från 2 maj 2011- 1 sept 2012, kommer då att ha ca 40 dagr FP kvar för att kunna ta ut när man behöver tills barnet är 8 år.
    När du har plockat ut 180 SGI dagar (vanliga dagar) kan du börja blanda in lägsta dagarna (180 kr/dagarna) Dessa kan du med fördel ta ut på helgen, så du utnyttjar dom. För vem har råd att gå hemma vardagar för 180 Sjukt låg ersättning har dessa dagar.... 

Svarade nog på lite mer än du ville veta, men jag kom in i ett stim, haha!
  • Kottemor
    Kottemor skrev 2011-03-28 19:27:34 följande:
    har du bank-id så du kan logga in? Då är det lättare att räkna och ha sig, jag gjorde det för ngn dag sedan.
    Mannen kommer skriva över sina dagar på mig (utom dom 60 som är öronmärkta till honom), jag kommer plocka 4 dagar i veckan tills barnet är 1 år. Efter barnets 1 års dag måste du plocka ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI.
    Jag kommer begära FP från 2 maj 2011- 1 sept 2012, kommer då att ha ca 40 dagr FP kvar för att kunna ta ut när man behöver tills barnet är 8 år.
    När du har plockat ut 180 SGI dagar (vanliga dagar) kan du börja blanda in lägsta dagarna (180 kr/dagarna) Dessa kan du med fördel ta ut på helgen, så du utnyttjar dom. För vem har råd att gå hemma vardagar för 180 Sjukt låg ersättning har dessa dagar.... 

Svarade nog på lite mer än du ville veta, men jag kom in i ett stim, haha!
    Fortsätter lite till, ni har totalt 480 dagar föräldrapenning, utav dessa är
    - 60 dagar öronmärkta till en förälder, resten kan man skriva över på den andra föräldern
    - 90 utav dessa dagarna är Lägstanivå dagar (180 kr)

Kvar blir alltså 330 dagar med SGI (om mannen skriver över sina dagar förutom dom 60 på dig)

Hur du ska fördela dessa beror lite på hur mkt ni behöver att du tjänar/månad. Det bästa är att räkna ut det och sen rätta uttaget av dagarna utifrån det.
  • Kottemor
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-03-29 10:37:00 följande:
    hade soligt härligt vårdväder här igår, men idag är det molnigt. bor i skåne.

natalie
    grattis till Kingston!Skrattande

ladylovelylocks
    hoppas hjärtljuden forstätter vara bra nu då.

skalbagge
    jag kommer ta pappans alla dagar utom 60 på sjukpenningnivå.
    så då har jag 330 sjukpenningnivå dagar och 90 lägsta nivå dagar.

jag kommer ta ut 5 dagar / vecka från 23 maj 2011 till 19 augusti 2012.
    men kommer även ta ut vårdnadsbidraget sen. vara hemma tills bebis är 2 år och 2 månader ungefär.

min man kommer vara hemma med föräldrapenning för vår son 1 1/2 månad, så vi är lediga tillsammans och kan hjälpas åt i början och komma in i nya rutiner.
    dock så kommer han jobba en helg i månaden och en nattvecka och några röda dagar.

angående pappadagarna så ringde jag och fråga FK, och de kan inte ge ut någon blankett för pappadagar än, därför att då blir det fel anmälningsdatum, så blanketten får man ringa om samma dag som barnet är fött.
    vårdnadsbidraget är bra, men jag kan inte vara hemma för 3000:- / månaden tyvärr, annars hade jag gärna varit det
  • Kottemor
    Lovelyness skrev 2011-03-29 09:54:56 följande:
    Doktorn visste inte, bebisar blir tydligen så av massa olika orsaker. Typ att jag är stressad, eller att dom hör massa ljud utanför magen. Det kunde vara lite vad som helst, det viktiga var tydligen att hjärtsagen gick ner till slut. BM lyckades väl helt enkelt mäta honom när han var uppe i varv.
    Usch vilken läskig upplevelse, skönt att lugnade ner sig igen!!

Kommer köra "öppen vårjacka" här iår, den jag beställde från bonprix (hette det så) var tokstor och jag har skickat tillbaka den. Köper ingen ny nu, utan får ta en från förra året och ha den öppen
  • Kottemor
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:10:34 följande:
    VAD är vårdnadsbidraget för något? Och vem får det? Blev inte klokare av att läsa på FKs hemsida :s
    Här kan du läsa om vårdnadsbidraget

http://www.regeringen.se/sb/d/1924/a/122799

MEN, det är inte säkert att din kommun har gått med på att införa det, det är frivilligt för kommunerna nämligen. Det enklaste är att ringa kommunen och fråga om dom har infört det i just din kommun.
    Det är också upp till kommunen att bestämma storleken på bidraget, det får dock max vara 3000:- /månad. Och då får du inte utnyttja kommunal förskola under denna period, vill du gå in och jobba lite och samtidigt utnyttja vårdbidraget måste du ordna barnomsorg på annat sätt. tex man/ farmor/ mormor eller liknande.

Märks det att jag arbetar med detta? Barnomsorgshandläggare
  • Kottemor
    down under: tur att det lugnat ner sig, nu hoppas vi att det håller sig lugnt ett par veckor till!

evaChristina: Skönt att allt gick bra idag!

Ewima: Det blir nog en stor bebis

Jag ska på UL2 nästa vecka och hoppas innerligt att min inte blir större än mina andra 2880gr resp 3090gr, alldeles lagom tycker jag
  • Kottemor

Har fått mina andra barn i raketfart och inte hunnit med någon smärtlindring förutom lustgas, och jag kommer hålla mig till den denna gången också. Lite varma vetekuddar också, sen får det räcka

Visst visar det sig att dra ut på tiden får jag kanske fundra en gång till... Men troligtvis går det lika snabbt denna gången

Svar på tråden BF maj 2011