• FruganH

BF maj 2011

Therre skrev 2011-02-22 09:37:52 följande:
    Är de någon mer än jag som fåt problem med svettningar, jag svettas mer än någonsin och de luktar fasen mycket värre också, får fasen panik och blir snart galen på de, i bland skulle jag nog behöva duscha 3-4ggr under dagen för de är så illa, värst är de när jag sover, vaknar upp av att jag är helt dyngsur av svett:S .. nån mer? några tips kanske?
    Jo, svettas mer men det märks mest om fötterna tycker jag. Har fått en vidrig fotsvett som jag aldrig haft innan.
    Mycket jobbigt!
  • FruganH

Besöket hos BM gick inte superbra. Trycket är ännu högre och hon bokade in mig på läkartid nu på fredag. Så nu blir det till att försöka få ledigt då med.. Hon tog lite extra blodprov idag med och skulle höra av sig om det var något. Skall tillbaka till BM om en vecka igen för koll. Nu kommer jag nog få träffa henne minst en gång i veckan framöver och det är inte lätt att få ihop med jobbet. Obestämd Men men.
    Tror dom är oroliga för havandeskapsförgiftning så det är ju bra att dom håller bra koll på en. BM tyckte jag skulle vila så mycket som möjligt och jag förklarade att jag inte kan påverka min arbetsbelastning på jobbet så att jag kan ta det lugnare. BM tog även upp ev sjukskrivning, men vi får väl se vad läkaren säger. Han kanske är en sån som tycker man ska jobba.... Får se..

Sen gick jag även till vanliga läkaren idag eftersom jag haft problem med min ena fot i en månad nu. Har Mortons syndrom och ville höra om man kunde göra något åt det. Det gör ju så jävla ont och haltandet gör inte foglossningen bättre direkt. Läkaren sa att det antagligen är värre pga graviditeten (jovisst, det kunde jag ju med räkna ut). Han visste inget jag kunde göra direkt för att underlätta förutom lite smärtstillande kräm. Han sa att ingen kirurg kommer vilja göra något under graviditeten, men att jag skulle höra av mig om det inte gått över 5 månader efter förlossningen.
    Jo jag tackar, ska jag gå runt med superont i foten i 8 månader då om jag har otur. Underbart.
    Blir så trött.........Rynkar på näsan

• FruganH
    Tiiinaa skrev 2011-02-22 15:59:31 följande:
    FrökenHanna: Vad jobbigt om du kanske har havandeskapsförgiftning! Jag hade en kompis som fick det förra året när hon väntade sin dotter. Hon hade det ganska jobbigt och fick ligga inne på sjukhuset den sista tiden. Men ut kom i alla fall en helt frisk och kry liten tjej, hon var 3 veckor för tidig, men allt gick så bra i alla fall. Men jag avundas dig inte om det är det du fått. Hoppas det går bra hos läkaren. Kanske behöver du bara sakta av på tempot lite.
    Ja, vi får väl vänta och se helt enkelt.

Vet någon förresten hur det är om man skulle bli sjukskriven nu? Påverkas min SGI?
    Eftersom BM pratade om sjukskrivning så tänkte jag kolla upp det på Försäkringskassans hemsida, men den är  ju en djungel..
    Så jag tänkte göra det lätt för mig och höra om någon här vet. Alltid nån som har koll tänkte jag.
    Kanske inte ens blir någon sjukskrivning, men vill gärna veta lite ifall det kommer på tal.
  • FruganH
    Miloxan skrev 2011-02-22 20:20:42 följande:
    Om det nu är havandeskapsförgiftning så kommer läkaren inte tveka till sjukskrivning då man absolut måste vila och inte stressa. Sen när läkaren får höra om din arbetssituation så tror jag bara utav det så blir du sjukskriven skulle jag tro.
    Ja, vi får väl se. Personalchefen kom förbi mitt kontor idag. Antagligen eftersom jag tagit ledigt två dagar nu utan tillräckligt lång framförhållning. Hon frågade om det var något fel och jag förklarade att jag var tvungen att gå på extrakontroller pga högt blodtryck. Då sa hon: "Ja, det hade jag med när jag väntade mitt första barn, men dom har ju bra koll på allt och så. Det var ju inga problem."

Ingen fråga om jag behövde avlastning eller liknande. Får stressa halvt ihjäl mig idag eftersom jag var ledig igår och skall vara ledig på fredag igen. Flimret kommer och går.. Vill inte veta hur högt blodtrycket är just nu.

Säger läkaren att jag måste vila och ta det lugnt och sen inte sjukskriver mig så lär jag börja böla.... Rynkar på näsan För det GÅR inte. Jag kan inte påverka stressen på mitt jobb på något sätt och cheferna verkar inte intresserade av att hjälpa till det minsta....
  • FruganH

Sitter och väntar på att få komma in till läkaren.. Får se hur det går idag.
    Usch, vill bara få det överstökat med en gång..

• FruganH
    Lovelyness skrev 2011-02-25 14:51:17 följande:
    Ska du göra något speciellt hos läkaren? Håller tummarna för att det går bra
    Var på kontroll eftersom jag haft problem senaste tiden med flimmer för ögonen och huvudvärk. Sen så har mitt blodtryck ökat senaste veckorna med, så BM ville att jag skulle träffa en läkare.
    Det gick väl okej, blodtrycket var som sist när jag mätte men med tanke på mina symptom och att jag blivit rätt svullen det senaste (och gått upp MYCKET i vikt väldigt snabbt vilket jag märkte först idag när jag vägde mig) så tror dom att det är havandeskapsförgiftning på gång.
    Så nu är jag iallafall sjukskriven en månad till att börja med. Skall gå på flera extrakontroller nu, blir väl minst en gång i veckan hos BM. Läkaren sa att man måste vara uppmärksam eftersom HF kan vara väldigt lurigt och helt plötsligt kan man bli väldigt dålig. Så vi får se hur det hela utvecklar sig.
    Hoppas på att det ska hjälpa att vara hemma och kunna vila upp sig lite.
  • FruganH
    Kottemor skrev 2011-02-25 17:26:18 följande:
    Vad jobbigt med havandeskapförgiftning FrökenHanna! Men så skönt att du äntligen har blivit sjukskriven så att du kan få en chans att vila!
    Stressen på ditt jobb har ju knappast gjort dina värde bättre.

Med mig är det bra, skönt att många andra också känner sig hyffsat ok.
    Tycker att dagarna går toksakta och jag fattar inte hur jag ska stå ut ända till maj..... Men det är väl bara att bita ihop ;o)
    Nej, tror också att jobbet har förvärrat det hela. Så jag är glad att jag skall kunna ta det lite lugnt framöver. Började nästan gråta hos läkaren av ren lättnad. Har ju inte alls känts bra när jag har varit på jobbet sista veckorna.

Skönt att allt är bra med dig!
    Kan tänka mig att jag kommer tröttna rätt fort på att vara hemma nu. Men jag lär väl komma på sätt att sysselsätta mig. Gillar ju handarbete och har lite grejer jag skulle kunna jobba på. Kanske blir det att man köper tyg och syr lite grejer Glad
  • FruganH
    Kottemor skrev 2011-02-25 20:11:28 följande:
    Vad sa din chef, med tanke på hur hon har betett sig innan? Jag är också sjukskriven och har varit flera månader nu pga. mina händer, men min chef är ju helt olik din. Kan förstå om du hade jobbigt att berätta att du blivit sjukskriven.

Ja, ett handarbete är perfekt sysslesättning, så införskaffa ett sådant
    Tiden går mycket saktare när man går hemma, det är därför jag börjar känna att det är väldigt lång tid kvar Obestämd
    Men nu ska jag opereras på tisdag i min hand och sen får vi se hur det blir efter det. Troligtvis kommer jag inte gå tillbaka till jobb innan bebis kommer. 
    Jadu, försökte ringa både min arbetsledare och personalchefen med en gång så att dom skulle få veta.
    Vet ju själv att det blir "jobbigt" för dom när någon är borta. Men fick inte tag i nån av dom.
    Ville ju som sagt att dom skulle få reda på det så snart som möjligt så därför mailade jag dom.
    Fick svar från personalchefen (som betett sig knepigt innan) och hon skrev i princip att jag skulle följa läkarens rekommendationer och att vi hörs av längre fram.
    Min arbetsledare däremot skrev att jag inte skulle oroa mig för jobbet, utan verkligen vila upp mig och ta hand om mig. Skönt att man har någon på jobbet som bryr sig mer iallafall.

Har ett stort broderi som jag jobbat på från och till. Nu när man jobbat så hinner man inte med så mycket, så det har mest blivit på semestrarna. Men nu kanske jag skall ge mig på det igen. Sen hade jag gärna velat sy ett överkast till spälsängen med, men vi får se.

Okej, vad är det med handen? Hoppas du inte blir alltför "handikappad". Minns när jag opererade min ena handled och det var inte mycket man kunde göra själv förrän den börjat läka ordentligt..
  • FruganH

Ojoj, vad tiden går. Nu är man inne i vecka 31 (30+0) Glad skönt att det går framåt..

Hur är det med er andra? Någon som börjat få svullna fötter och händer? Funderar på om det är ytterligare ett symptom på HF... Har märkt senaste dagarna att fötterna, anklarna och händerna svullnat en hel del.
    Har gått upp mycket i vikt nu ganska snabbt med, antar att det är vätska Obestämd

Känns lite tidigt att redan börja samla på sig vätska. Som jag förstått det så brukar det komma närmare förlossningen, men vad vet jag. Någon som har koll?

Hoppas ni haft en bra lördag annars. Har haft lite kalas här, men försökt sitta ner och ta det lugnt. Nu blir det soffan resten av kvällen. Hoppar nog i säng tidigt, är sjukt trött..

• FruganH
    morotsland skrev 2011-02-26 22:05:50 följande:
    Alla får ju inte svullnader och vattenproblem öht, det verkar väldigt olika när det kommer och om det kommer. Vet inte om det är biologiskt eller beror på något annat? 
    Ja och det verkar ju vara olika från graviditet till gravidigtet. Min mamma var inte svullen alls med varesig mig eller min syster. Men med lillebror blev hon jättesvullen. Märkligt. Man undrar ju vad som påverkar.
Svar på tråden BF maj 2011