• FruganH

BF maj 2011

JosefineK skrev 2011-03-17 22:29:20 följande:
    Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört
    Vet inte om du tänkte på mig, de misstänker att jag håller på att utveckla havandeskapsförgiftning. Trycket har höjts, har börjat samla på mig mycket vätska och har haft problem med flimmer för ögonen och huvudvärk. Blev sjukskriven för ett tag sen och har sedan dess försökt vila så mycket som möjligt. Blodtrycket har inte höjts mer och har inte börjat få äggvita i urinen, så det är nog inte havandeskapsförgiftning än.
    Har dock inte behövt åka in till sjukhus utan får springa till BM ofta och kolla tryck och urin.
    Får se hur det utvecklar sig, men som det är nu så verkar det ändå inte förvärras. Men enligt BM så kan det förändras mycket snabbt, så det är därför de har extra koll.

Hoppas att provtagningen går bra! Men som andra sagt, sjukhuset är ju det bästa stället att vara på om det visar sig att du har fått havandeskapsförgiftning. Det är ju skönt att dom tar tecknen på allvar iallafall, man känner sig lite tryggare eftersom ev förvärringar kommer upptäckas snabbt.
  • FruganH
    skalbagge skrev 2011-03-18 13:49:25 följande:
    Hej!
    Jag kommer ha semester hela april, BF 2 maj! Jag känner precis som dig, vill inte bli sjukskriven eftersom jag inte är sjuk....känns bättre att ha semester. 

Härligt att vara ledig ett tag innan!

Är ju sjukskriven t.om. den 25 mars och skall till läkaren samma dag.. Får väl se vad han säger om framtiden då. Hoppas faktiskt på att bli fortsatt sjukskriven. Förstår inte hur jag ska orka jobba. Är dödstrött och helt slut mest hela tiden och då är jag ju ändå "ledig" nu. Fattar inte hur jag ska överleva om jag tvingas jobba 8 timmar om dagen också (plus pendlandet fram och tillbaka till jobbet). Men jag får vänta och se helt enkelt.

Får jag börja jobba igen så lär jag bli tvungen att jobba t.om. påsk. Vill egentligen ha semester från den 15:e april, men eftersom min ersättare inte börjar förrän i maj så vill dom nog ha kvar mig så länge som möjligt. Och arbetsgivaren kan ju neka semester.. Så jag ångrar lite att jag inte sökt FP från den 15:e april, men man vill ju snåla med sina dagar såklart.

Är så innerligt trött på att vara gravid just nu. Känns som att det är en evighet kvar till 6 maj. Men det kanske är såhär det ska vara mot slutet. Just nu vill jag bara att tiden skall snabbspolas fram till efter förlossningen Obestämd

• FruganH

Ligger i sängen. Usch, känner mig som en gammal tant när jag lägger mig såhär tidigt varje kväll, men jag är verkligen helt slut!
    Hade ju problem med min vänsterfot i drygt 2 månader, har precis blivit bättre. Tror ni inte att jag får jätteont i högerfoten nu istället :(
    Blir såååå trött..

Beror säkert på allt vatten jag samlat på mig, fötterna är ju mer eller mindre som ballonger numera. Jag försöker ju promenera och har ju en hund som måste ut och gå, så jag har ju inget val. Men just nu gör det så ont att jag bara vill skrika och gråta.

Är riktigt trött på att vara gravid måste jag säga. Är trött på att alltid ha ont någonstans, inte kunna sova, inte kunna göra saker, att svettas, att kläderna inte passar, hormonsvängningar, att må illa, ha halsbränna i princip konstant och att känna mig fet och svullen som en gris :( usch. Inte många positiva tankar här hos mig just nu....

Får sammanbrott allt oftare då jag bara gråter för att jag är så trött på allt.
    Skäller på och bråkar med maken. Stackarn har ju inte gjort nåt fel, men hormoner, smärta, trötthet och allt gör att det inte krävs mycket för att jag ska koka över nuförtiden.

Blev kanske rätt långt inlägg, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om inte er. Pratar ju såklart lite med maken, han försöker ju trösta mig när jag är ledsen, men han förstår ju inte direkt. Han kommer oftast med kommentaren "nu är det ju inte lång tid kvar" men jag försöker att säga att 7 veckor (minst, lär ju säkert gå över med) är en evighet när man mår skit varje dag.. Fattar inte hur jag ska orka. Hur hemskt det än låter så önskar jag ibland att det hela skulle dra igång nu, så att det är över sen. Men jag vill ju såklart inte att något ska hända med vår bebis, så jag vet ju att det bästa är om den ligger kvar därinne. Men som sagt, vet inte hur jag ska kunna kämpa mig igenom 7-9 veckor till...

• FruganH

Tack för alla kommentarer. Förstår att jag inte är ensam om att må dåligt eller ha det tungt och jobbigt nu, men som ni säger får vi kämpa på helt enkelt. Det finns ju inte så mycket annat vi kan göra.
    Ska försöka fixa lite lunch nu och sen försöka få lite sömn. Nattsömn finns ju knappt på kartan längre tyvärr..
    Sköt om er allihopa!

• FruganH

KOTTEMOR:
    Vid inskrivningen hade jag tryck på 105/75 sen började det med att höjas till 135/90 och en halv vecka efter låg det på 140/95. Då bokades läkartid eftersom ett undertryck på över 90 räknades som högt.
    Men jag hade även andra symptom som huvudvärk och flimmer för ögonen.
    Nu har det inte blivit värre sen jag blev sjukskriven och än så länge räknas det inte som fullt utvecklad HF, men enl BM så kan det förändras rätt fort om det vill sig illa.. Får se om jag blir fortsatt sjukskriven, ska till läkaren på fredag.. Börjar bli nervös för jag känner inte alls att det vore bra att gå tillbaka till stressen på jobbet :/

• FruganH

En fråga om hur det funkar med Försäkringskassan. Jag tänkte på dom här 10 pappadagarna som man kan ta ut i samband med förlossningen. Hur funkar det egentligen? Måste man fylla i blankett för pappan och skicka in i förväg (precis som vi mammor fått göra) eller? Min man har ju bara jobbat sen i januari, så han har ju inte hunnit jobba upp sin SGI, utan kommer då få ersättning på grundnivå antar jag. Så intyg från arbetsgivare känns ju inte som att det behövs?
    Någon som har koll?
    Har suttit och kollat på FKs hemsida nu ett tag och försöker läsa mig till det här, men det går inte så bra.

• FruganH

Imorgon är det dags för läkarbesök igen.. Usch, är nervös. Försöker att inte tänka så mycket på det.
    Får väl se om man måste tillbaka till kaoset på jobbet på måndag igen.
    Försöker tänka att det i så fall inte är så många veckor det handlar om, men jag förstår inte hur jag ska orka.
    Jaja, det är väl bara att vänta och se vad farbror doktorn säger.... :S

• FruganH
    Moi Mokulat skrev 2011-03-24 18:06:21 följande:
    Idag gick min omprövning för havandeskapspenning igenom.
    Äntligen!
    Grattis! Så skönt! Glad Hur länge till jobbar du nu då?
  • FruganH

Var hos BM och läkaren nu på morgonen. Blodtrycket hade ökat igen, men fortfarande inget i urinen (som tur var). Blev fortsatt sjukskriven t.om. 5/6 (dagen innan BF) och det var ju skönt på ett sätt.

Nu behöver jag bara oroa mig över om Försäkringskassan godkänner sjukskrivningen eller inte. Inte jättekul att stå utan inkomst fram tills man får första föräldrapenningen... Men måste ju tänka på min och bebisens hälsa i första hand såklart, men räkningarna måste ju betalas ändå.
    Lär inte få besked från FK förrän i slutet av nästa månad heller, för min arbetsgivare hade "glömt" sjukanmäla mig till FK efter de första två veckorna. Så nu har det dragit ut en vecka extra Skrikandes blir så trött.....

Idag står storstädning på schemat. Ska ha hem lite gamla klasskompisar på middag och då måste det ju vara rent och fint här hemma. Efter stränga order från både BM och läkaren om att vila och ta det väldigt lugnt så får jag väl helt enkelt städa lugnt Flört och försöka ta många pauser i städandet.

Svar på tråden BF maj 2011