mammaE2011 skrev 2011-04-14 08:33:32 följande:
Jag gjorde inte KUB eftersom jag är 22 år. Sedan var jag ju på RUL2 i vecka 32 och barnet såg friskt och normalt ut. Vid Down Syndrom brukar barnet ha ett visst antal missbildningar tex hjärtfel som dem säkert hade upptäckt då. Så DS oroar jag mig inte för. Och varken jag eller min man har någon ärftlig sjukdom av något slag i vår släkt. Ändå av ren slump var det som skulle vara vårt första barn missbildat inuti kroppen vilket upptäcktes på RUL1 (dem tog fostervattenprov och den hade inget kromosomfel) och jag var tvungen att göra en sen abbort (föda fram barnet efter att först ha tagit en tablett för att den skulle dö och sedan genomgå ett smärtsamt värkarbete under en hel dag) i vecka 17. Så nog var jag orolig att något skulle vara fel med detta barn jag har i magen nu men efter UL i vecka 15 och RUL i vecka 18 och allt såg bra ut kändes allt bra. Och det har kännts bra med barnet hela grav. Den sparkar varje dag och på RUL2 såg man att där låg den och hade det bra...
Men just att det kan ske komplikationer vid själva födslen. Tänk att ha burit på ett fullt friskt barn i 9 månader och sedan vid förlossningen händer något, barnet får syrebrist i hjärnan och får en CPskada. Hemska tanke! Jag hade aldrig klarat det.
Ojdå, jag beklagar. Då förstår jag din oro. Jag var på UL i v.10 bara för att se ett pickande hjärta, sen vanliga RUL 1 och RUL 2 och allt har sett jättefint ut på alla ultraljud så egentligen har jag inget att oroa mig för. Och som du säger, DS barn har oftast andra kännetäcken och missbildningar som kan upptäckas vid UL. Min lilla pojke i magen är en livlig liten krabat och rör sig hejvilt varje dag =) så det är väl ett tecken på att han mår bra!
Vad som sen händer vid födseln kan man ju aldrig styra över, min men BM lugnade mig och sa, "är det någonstans du ska föda barn så är det i Sverige" dom har sån koll på bebben hela tiden och skulle det börja krisa under förlossningen så har dom koll på det och plockar ut den lille genast.
Det går nog bra för oss båda, vi är ju så unga!! Och det är faktiskt till stor fördel även vid förlossningen... det brukar vara mindre komplikationer vid yngre åldrar. När har du BF? Vi kan ju följas åt i vår oro =) var ska du föda?