• Therre

BF maj 2011

Fröken Löken skrev 2010-09-14 17:03:46 följande:
    hittade den här roliga i en annan tråd... ni kanske redan har testat men det hade varit kul å se om det stämmer!!

man kan testa med någon uråldrig kinesisk metod om man ska få en flicka eller pojke...

www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/flicka...
    Jag har redan provat den och enligt den så ska jag få en flicka och de känns lite som de innan jag kollade via den där så man får väl se om de stämmer och om jag kan lita på min magkänsla.
    När jag väntade barn första gången så var jag helt säker på att de skulle bli en tjej medan ALLA andra (och då menar jag verkligen alla) sa att de skulle bli en pojke, men alla hade fel utom jag så man får väl se om de stämmer denna gång med:D
  • Therre
    Jojo7809 skrev 2010-09-20 10:09:24 följande:
    Ja eller att det ändras till samma, det vore ju verkligen otroligt! Skrattande

Längtar du tills oktober är över också?
    de där är lite kul tycker jag, min systers kompis och min brors sambo var beräknade samma dag båda två vid UL så fick de ändrat datum båda 2 till samma datum, sen några dagar innan beräknad födsel fick de värkar och födde båda sin son på samma dag också.. de tyckte jag var väldigt komiskt
  • Therre

Jag sitter i liknande sitts de där med arbete iaf. jag är beräknad i början av maj och min chef vill ta ned mig i tid jag som jobber bara 50% redan nu, han ville dra ner min tid redan nu i okt men jag sa att jag jobbar så länge jag vill och orkar. då snackar han om att han vill ha någon med fart och ork och frågar hur de kommer gå senare och hur de kommer fungera:S hur fan ska jag kunna veta de redan nu? de vet ju ingen, så jag pratade iaf med facket och jag fick höra nu idag att de ska ordna ett möta med min chef och prata med honom om detta:D de är ju skönt att de gör ågot men jag är JÄVLIGT orolig för hur han kommer att bete sig mot mig sen när facket hör av sig till honom... jag som redan verkar vara en slagpåse på jobet som bara får skit görat och bara får höra en massa gnäll.

Imorn skulle jag vart ledig men han har skrivit upp mig på schemat att jag ska jobba och jag sa till honom igår att jag har tid hos barnmorskan imorn så jag kan inte jobba då gick han i tacket och blev helt galen.. tyckte att jag skulle avboka tiden osv, men jag måste verkligen gå dit pga vissa omständigheter... men han fattar inte och kommer aldrig förstå de ända han tänker på är han själv och pengar...

Men jag ska iaf försöka stå på mig och börjar hann hålla på ännu mer så kommer jag berätta de för facket också för jag orkar inte ta tag i allt själv jag som annars försöker hålla mig undan honom så mycket jag kan...

• Therre
    Vix skrev 2010-09-29 08:51:33 följande:
    Fy vilken jobbig chef. Vad jobbar du med?
    Stå på dig för så får man inte behandla sin personal.
    Jag jobbar på en restaurang i västerås, han är inte den lättaste personen att ha att göra med kan jag ju säga, han är duktig på att prata och pratar lätt omkull en så man inte vet vad man ska säga tillslut eller kommer av sig helt och hållet..
    Jag har vantrivts sen jag började där typ men har kännt att ett jobb är bättre än ingenting så, men nu orkar jag inget mer och att han inte kan acceptera och handla efter de att jag är gravid gör mig bara argare och mer irreterad jag längtar tills jag får gå hem och förbereda mig inför förlossningen så jag slipper de där stället, hade jag inte haft min trevliga arbetskompisar så hade jag nog slutat för länge sen men de hjälper mig att stå ut.. Om nån skulle fråga mig om jobb där så skulle jag inte rekomendera de och säga till dem att inte ens tänka i de banorna, de är jätte god mat där men man vill inte jobba där de är en sak som är säker,,,.

Facket ska iaf prata med dem där sen får man se vad de säger:S jag är bara orolig för att de kommer bli värre och att han kommer hålla på ännu mer... men jag ger mig inte och jag kämpar på jag kommer kanske inte klara av att prata med honom och diskutera om de men då pratar jag mned facket ist så får de fra min tala vidare då.. för på mig lyssnar chefen inte på iaf...

och han gjorde helt klart för mig att de kommer ju inte bli någon mammaledighet från jobbet direkt eftersom att jag inte kommer ha de jobbet kvar när mammaledigheten är över så i samband med att jag går på mammaledighet så blir jag samtidigt arbetslös...
  • Therre
    Moi Mokulat skrev 2010-09-29 09:42:52 följande:
    tack! Ja jag vet att mina avskyr allt som har med ledighet att göra.
    Så jag kommer säga det inför alla så jag inte få någon dum komentar.
    vad är de du jobbar med då?
  • Therre
    frau M skrev 2010-09-29 10:52:22 följande:
    man kan inte bli avskedad för att man är gravid. Olagligt.
    nej jag vet de men frågan är ju hur mycket min arbetsgivare vet, eller snarare hur mycket han bryr sig, han tänker enbart på sig själv, har alltid gjot de och kommer nog alltid göra de osckå, som tur är har man iaf facket och vid sånna här tillfällen är de bra att de finns:D
  • Therre
    LilaFjäril skrev 2010-09-29 14:29:27 följande:
    Therre: Skönt att du redan har kontakt med facket. Din chef verkar ju inte speciellt seriös. Jag har själv ansvar för personal och även om jag själv inte alltid tycker att allt är fantastiskt med min personal så SKA man följa regler och lagar. Och inte behandla personalen annorlunda även om man har olika åsikter om saker.

Råder dig till att skriva ner alla samtal och kommentarer du har med din chef och även datum. Det kan vara svårt att komma ihåg i efterhand. Var noga med att det är fakta och försök att hålla humör och tolkningar utanför (Lättare sagt än gjort) .
    Och fortsätt med att ha kontakt med facket. Om du blir uppsagd för att du är gravid så kan du om inte annat kanske ha rätt till skadestånd. Även om din chef inte verkar följa regler och lagar.

Så som din chef pratar med dig skulle jag inte komma på tanken att prata med min personal. Tråkigt att han inte verkar tänka på att ta hand om och vårda sin personal lite mer.

Stå på dig. Kram.
    Nej han passar inte riktigt inom restaurang heller, han ser mer ut som en som skulle passa bra på ett fängelse i USA typ hehe.. Han har behandlat mig annorlunda hela tiden också pga att jag har barn ingen annan som jobbar där har barn bara jag, han själv har inte barn heller och förstår inte hur de är heller är min dotter magsjuk så tycker han att jag ska ordna med barnvakt vilket jag inte förstår eftersom vi jobbar på restaurang och hur tänker han då när han vill ha dit mig som förmodligen också bär på smittan och handskas med råvarorna och är i kontakt med gästerna hela tiden...

tack för de tipset ska jag absolut göra. kan vara skönt att ha vissa saker uppskrivna så man har nog att gå tillbaka till och läsa när de väl kommer till kritan...
    uppsagd vet jag att jag kommer att bli en tjeej som jobbade där tidigare blev de för att hon vart gravid och hon jobbar inte där nu.. fick med andra ord inte jobbet tillbaka efter att hennes mammaledighet var slut.

när jag började jobba där sa han att de inte hade kolektivavtal men när jag ringde till facket och kolla så sa de att de hade de så de tyckte jag var konstigt men jag har mina misstankar till varför han sa som han gjorde.. Jag förstår inte hur han kan behandla oss anställda som han gör för utan oss skulle de inte fungera, på de 2 år som jag har jobbat där så har 5 eller 6 personer sagt upp sig och slutat...

Han tänker enbart på sig själv och på att själv tjäna pengar medan vi alla som jobbar där tjänar mindre än vad vi har rätt till men alla är så fega och bara jag som tagit kontakt med facket, han värnar inte om sin personal i huvudtaget, har en som brukar jobba från 8-19,30, samt vissa dagar 8-21,30 när de väl är öppet så länge och han har totalt rast på 45minuter:S lite väl men han verkar finna sig i de men varför sörstår jag inte och han får ingen som helst uppskattning för de heller..

När jag mådde som värst och spydde som en räv pga graviditeten så ville min chef att jag skulle komma och jobba iaf trots att jag legat vaken större delen av natten men han sa att jag kunde få sluta tidigare, när jag väl skulle sluta så försvann han och jag hade inget annat val än att jobba vidare för jag kunde inte lämna mina 2 arbetskamrater själva så tidigt på dagen så fick jobba till 17 iaf..

men jag ska kämpa på och hoppas att de leder någon vart och att de lär sig något av de här och ev förändrar sitt tankesätt en aning iaf .. tack
  • Therre
    FruganH skrev 2010-10-15 09:11:03 följande:
    Jag har grymt ont i bäckenet (vid svanskotan och strålar ut lite mot höfterna).. Pratade med min BM om det och hon sa att det mycket väl kan vara foglossning. Det kan börja olika tidigt hos olika personer och det kan också försvinna och komma tillbaka igen senare. Så det är väl det jag hoppas på just nu, att det ska gå över (ett litet tag iallafall) Glad
    Jag har haft foglossningar sen jag fick min första dotter för 5 år sen och de har aldrig gått tillbaka till de normala tänkte inte så mycket på de förän nu när jag är gravid för andra gången är i vecka 11 nu och mina foglossningar blir bara värre och värre pratade med barnmorskan om de och hon tyckte inte att de lät bra alls eftersom att de är så pass tidigt och i mitt fall bara blir värre och värre så näst nästa vecka har jag tid hos en sjukgymnast som också sa att de inte alls lät bra så han tyckte absolut att jag skulle komma dit och nu hoppas jag bara att de blir bättre efter de men jag är livrädd för vad han ska göra:S har ju ingen aning och han ville inte göra något för än de första 12 veckorna var nådda pga MF risken, är rädd för att de kommer smärta ordentligt, så nog kan man få de tidigt allt..

Får hoppas att de inte håller i sig allt för länge för dig för jag vet verkligen hur de är och de är inte kul:S
  • Therre
    fliona skrev 2010-10-20 13:34:16 följande:
    fler som börja få mage..? är idag i vecka 10 men ser ut som jag är i vecka 16 kanske
    ja du är inte ensam kan jag säga, jag är 12+3 och jag har redan fått den där bäbis magen och alla eller ja iaf de flesta tror att jag ska få tvillingar pga hur stor jag redan är, fick mage väldigt fort och jag äter inte mer än vanligt, kanske mindre tom...:S
  • Therre
    solouniko skrev 2010-10-25 21:00:46 följande:
    Åh har ni bokat UL ni som har BF i början på maj? Jag har BF 3e maj och har inte bokat ännu, kanske det är dags då? Spännande! Själv har jag NOLL symptom typ, lite molvärk då och då me sist så spydde jag konstant heela tiden så jag har fortfarande efter VUL svårt att tro att jag verkligen är gravid
    jag har BF den 2maj och har bokat UL. Den 26nov fick jag tid, spännande men de känns som lång tid kvar men förhoppningsvis går tiden fort:D många i min släkt är helt 100 på att de är iaf en mer än vanligt alltså 2 hehe så de ska bli kul att se om de har rätt eller inte, min farfar frågade om jag var i 5e eller 6e månaden, men jag är bara i 3e hehe så nog fasen syns de på mig allt:D

Var hos sjukgymnasten igår pga mitt bäcken, och de visade sig att "korsryggen" eller vad de nu heter var förvridet åt höger och mitt vänsterben var 1,5cm kortsare än de andra så de var inte så konstigt att jag hade ondare än vanligt och sen var de lite andra kotor som inte satt riktigt som de skulle så de fixa han lätt men fan så de small, men skönt efteråt va de iaf och mitt ben blev automatiskt lite längre så ny skiljer de bara 5mm, jag var väldigt svankig också sa han mer än normalt så de var viktigt att jag håller bra ställning och ser till att hålla mina ryggmusker i trim hehe, så de blev lite hemläxa för mig där..:D men de känns mycket bättre redan nu så får hoppas att jag fixar de här för nästa måndag ska jag dit i gen och han ska ta sig en titt..
Svar på tråden BF maj 2011