• Therre

BF maj 2011

isolande skrev 2011-01-17 11:25:45 följande:
    tycker tygblöjor verkar jättebra, miljövänligt och ekonomiskt. Kollade på nätet för ett tag sen och det verkar finnas bra modeller att hitta.

Bor dock i lägenhet men kan tvätta kanske var tredje dag i tvättstugan ändå. Undrar om det skulle funka eller om det bara skulle bli jätteäckligt med gamla ursköljda blöjor som ligger och jäser i en tvättkorg? Någon med erfarenhet av att ha tygblöjor som lägenhetsboende utan egen tvättmaskin?
    om man inte är så känslig av sig så kan man ju faktiskt tvätta dem för hand osckå om de skulle vara så att man inte har tillgång till tvättmaskin på en gång:D
  • Therre

Måste fråga er :) Ni som känner sparkar vilket jag tror dom flesta har börjat göra nu :) Vart känns dom för er? Min bebbe sparkar ganska långt ner precis ovanför blygdbenet ungefär känns det en hel del och ganska så starka sparkar :P Så ibladn kan det kännas lite neråt till underlivet haha eller ja ni förstår.. Är det något konstigt att det är så långt ner? Blir lite orolig ibland sparkar den ju även högt upp på sidorna men mest där nere under naveln :P

kram på er!

för mig är de precis likadant, var hos BM igår och nämde även de där med sparkarna och hon sa de att de ligger där de tycker att de är skönt och där de har mest plats, så de är ingen fara. känner också av lite sparkar på sidorna ibland men mestadels neråt vilket kan vara lite små drygt ibland men mysigt är de ju iaf..:D

sambon känner sprakarna ganska ofta men vill att de där riktigt tydliga sparkarna ska komma snart så dottern också kan få känna..

Ang föräldra utbildningen så kommer jag ihåg från när jag väntade min dotter för över 5 år sen att den var jätte bra, vi kollade på filmer, var till försäkringskassan där vi fick allt förklarat hur man skulle gå tillväga med föräldra penningen, vi var även till BB och fick information där och fick se att redskap som de kan använda och fick info om alla olika bedövningar osv. Jag var jätte nöjd och glad över att jag gick dit.. ska dit denna gång med eftersom att de är min sambos första barn så tänkte jag att då kan vi lika gärna gå och är de inte bra denna gång då struntar vi helt enkelt i de hela...

Moderskapsintyget ska jag skicka in så fort sambon har fått sitt arbetsgivarintyg så skickar vi in allt samtidigt och mitt arbetsgivarintyg med så ahr de allt på en gång så de har alla papper så de kan göra beräkning på vad vi kommer i föräldrapenning sen när vi väl ska gå hemma.. Jag fick inte mina papper förns igår så därför jag inte skickat in dem än, men de är ju lite mer än 3 månader kvar innan jag är beräknad så de ska nog inte vara några problem...
  • Therre

jag skickar in arbetsgivarintyg pga att jag inte har samma inkomst nu som sist jag skulle ha barn dessutom har jag sagt upp mig och är nu arbetslös, min sambo väntar ju sitt första barn så de har ju inga papper på honom om inkomst där så därför skickar vi in hans.

För säkerhets skull skulle jag skicka in de själv så att de redan har alla uppgifter där innan man ska börja ta ut FP så riskerar man inte att bli utan pengar osv, jag tänker alltid så att de är bättre att skicka in papper försäkerhetsskull och om de nu är så att de inte behövs så har man ju ändå gjort de och behöver inte gå och oroa sig för de. Om man inte skickar in arbetsgivarintyg för mannen och FK inte har några uppgifter om inkomst för honom så vet de kanske inte vad han ska ha om han kommer gå hemma eller så finns risken att han kanske får lägsta beloppet, vet inte riktigt hur de fungerar men nå sånt måste de ju va iaf.

Neith: eftersom att du har skickat in alla papper en gång redan tillsammans med allt annat så ska du ju inte behöva skicka in dem igen de ska ju ha dina uppgifter då.

Jag ringde och frågade lite hur jag skulle göra och avd som skulle skickas in. så är man osäker så är de nog smartast att ringa till FK bara för att höra att de fått in alla papper också kan ju vara skönt att veta.. då får man ju reda på allt och har möjlighet att ställa frågor om de är så att man har några fler..

• Therre
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-18 13:26:32 följande:
    Samma för mig, blev lite nervös över att det var något man skulle fixa själv nu när jag läste allt ovan. Men det är något man får på nästa BM besök då eller?? Låter sen tycker jag ska ju inte dit förens i början på feb...Så i praktiken räknas jag inte som gravid ännu då el???
    Moderskapsintyget får man av sin barnmorska, de är ju hon som intygar att du är gravid och detta ska sedan skickas in till FK
  • Therre

Jag har nog inte mått så här bra på länge som jag gör nu, börjar känna mig stort som ett hus fast att jag kanske inte är så stor men magen tar i lite här och där emellanåt hehe, hade väldiga problem med ryggen i början och gick hos sjukgymnast och han var helt fantastisk så nu har jag inga problem med den iaf.

lite trött och går absolut inte i samma tempo som innan men ut kommer jag iaf eftersom att jag har mammas hund här under vardagarna eftersom hon ligger inne på sjukan tillsammans med min lilla syster som inte vill vara där själv. Börjar bli varmare ute nu så tycker de är riktigt skönt att vara ute och gå men de är jä*ligt halt så man får ta de försiktigt och hålla hårt om kopplet, är bara orolig att hunden ska råka dra omkull mig om de komemr mötande hundar, de är en sibiren husky som jag har och han är väldigt stor och stark så de är inte kul när han ser någon hund som han verkligen inte gillar:S

Den lilla där inne leker rövare emellanåt, satt vid köksbordet med dottern igår och då började den sparka så sa till henne att hon skulle lägga handen på magen och självklart sparkar de ingenting då och helt plötsligt PANG så sparkar den så hårt så jag nästan höll på att flyga av stolen på ett ögonblick stod jag upp och höll mig om magen och jag riktigt skrek till haha, skrämde livet ur min sambo som stod och diska och dotter såg ut som ett frågetecken, tyvärr så hann hon inte känna något:( fasen så ont de gjorde men jag höll på att vika mig dubbelt av skratt när jag såg sambons min hahaha.

nån mer som har fått en sån där jätte kick så man håller på att flyga upp i taket?:P

Nu ska jag trycka i mig något att käka ta mig en härlig promenad och sedan hämta dottern på dagis sen ska vi hem och göra rent våra terrarium till ormarna..

ha de bra allihopa, tittar ev in lite senare igen:D kram på er

• Therre

Min dotter heter moa och de namn som vi har till syskonet blir förmodligen Mira (tjej) om de blir en liten pojke blir de ev Nathaniel, men sen får man se när den lilla kommer ut om namnet passar för med min dotter blev de inte de namn vi hade tänkt. så man får väl se helt enkelt.

Jag tycker också de är kul att sticka/virka osv, funderar på att sticka en filt till sängen och en att ha i vagnen sen får man se om jag hittar på något mer att göra,

• Therre

Har börjat få lite ont i ryggen, bäcken benet igen:S blir de inte bättre så får jag nog ringa min sjukgymnast igen, tror inte att han kommer bli förvånad då han sa sist att vi förmodligen skulle ses iaf en gång till innan de var dags för förlossning:S tänk så rätt de kan ha ibland, men de visar väl iaf att han kan sin sak hehe.. har iaf gått utan att ha haft ont i 3 månader ungefär tror jag de är och de är jävkligt skönt.

efter att ha setat framför datorn i ca 5 min så börjar jag känna mig dålig, yrslig och illamående, är de fler som kan känna så, jag får verkligen så varje gång jag sätter mig framför datorn, jätte konstigt, också därför jag inte har skrivit så mycket den senaste tiden. Måste ju ha med nå strålning från skärmen eller nåt.

Ska strax lägga mig och vila hade jag tänkt iaf en vän till mig kommer strax hit och ska ta med mig min dotter på en promenad och hitta på lite roliga grejjer så att jag kan få vila ut, känns ganska skönt, och att hon erbjöd sig själv och kom på den idén gör mig väldigt glad:D ska väl lägga mig i soffan och sticka lite på filten som jag håller på med till lillen, jävligt drygt garn var de och vilken tid de tar, de är kanske 2-3 mm tjockt garn men med tussar på med 2-3 cm intervaller och de är inte små tussar inte, jätte mysigt och fint blir de men väldigt drygt att sticka med..

Blev medlem på tradera i går också och har lagt bud på en helt ny vagn både ligg och sitt del med massor med andra tillbehör, billig som sjutton och precis en sån vagn som jag vill ha den är svart med beige söm på allt så otroligt fin trodde inte att vi skulle ha råd med att köpa en helt ny vagn men får vi den här för de priset vi lagt så är de ett bra fynd för en oanvänd vagn dessutom.. hoppas bara att jag får den, har även lagt bud på en babybjörn bärsele.. så spännande med budgivning men fasen vad arg man blir om någon bjjuder över gäller att man sätter en gräns på hur mycket de får kosta så man inte överstiger de bara..

ha de bra allihopa nu måste jag ta mig från datorn ett tag här så jag inte blir allt för snurrig..

• Therre
    Lovelyness skrev 2011-01-27 14:03:10 följande:
    Tradera och ebay är mina bästa vänner Flört Kan sitta i timmar och leta efter och köpa saker. För alla som inte har något emot begagnade barnkläder är tradera en guldgruva.
    ja nog fasen kan man hitta riktiga fynd när de gäller kläder till barn allt och framförallt till nyfödda eftersom att de växer fort ut kläderna och hinner knapt bli använda så priserna är väldigt bra om man har tur:D, och på mycket annat med:D
  • Therre
    JaneEyre skrev 2011-01-29 09:45:20 följande:
    Några tips på vart man kan hitta bra och fina spjälsängar?
    Har kollat in vagnar och har tyvärr (för min makes plånbok) fastnat för en Bugaboo Cameleon vagn. Dom är ju grymt dyra men har hittat en splitterny direktt från fabriken för runt 7900 kr, den ska vi slå till med så snart som möjligt.
    Nu ska jag läsa vidare och "uppdatera" mig i tråden. Spännande, spännande :D

Kramar (förlåt för dagboksinlägget)
    har inget tips till spjälsäng tyvärr men med vagn gå in på tradera finns flera jätte fina bra vagnar direkt från fabrik för billiga slantar jag vann med mitt bud på 2400kr och den är helt fabriksny kommer direkt från fabrik och får välja färg på den fanns 44 olika säger och de är en kombi vagn hur fin som helst och billiga kollade upp lite på liknande vagnar som den jag nu vann och de kostade mellan 6000-7000kr så de är verkligen värt ett försök:D
  • Therre

Vagnen är bestäld här och den kommer väl om en månad ca:D spjälsäng ska jag få hem idag fått av min mamma, men den ska jag bara slipa av och måla om sen åker den in i sovrummet på en gång så man kan fixa de, känner också att jag vill ha så mycket som möjligt klart tills lillen kommer eftersom att jag inte vet hur mycket ork jag kommer ha senare för att fixa och dona med allt, bilbarnstol har vi redan samt amningskudde och underlag till skötbord (hoppar dock över skötbordet och kör underlaget på tvättmasiken i badrummet ist de duger gott och väl) kläder har vi massvis, både nyköpt, begagnat och kläder från när dottern var liten så har kläder i stl från 44-92 tror jag så de är skönt. har även en hoppgunga men den får ligga undanstoppad ett tag till innan den kommer fram efetrsom att de tar ett tag innan de kan sitta i den.

de jag behöver köpa nu då är väl isf en babysitter och babygym (lära gå stol får vänta ett tag till dock hehe) sen är de väl mesta dels bara lite små grejer som behövs men de tar jag nog sen:D

Svar på tråden BF maj 2011