• FruganH

BF maj 2011

LINA SOFI: Tack för länken! Ska kolla in den imorgon, är ju jättebra att ha något att fördriva tiden med! Särskilt om man blir kvar här. Hoppas inte det.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer och lyckönskningar!
    Hoppas verkligen på att testerna ser bra ut så att jag får åka hem. Sömnen går inge vidare (som ni kanske förstår eftersom jag skriver inlägg mitt i natten). Har tyvärr väldigt svårt för ljud när jag ska sova och här snarkas rätt bra av en tjej.
    Får väl be sambon ta med öronproppar om jag blir kvar en natt till ;)

• FruganH

Uppdatering igen då. Ligger fortfarande kvar på special BB. Enligt viktuppskattningen från ultraljudet ligger bebisen på ca -18% just nu. Uppskattad vikt var ca 2100g.
    Har redan tröttnat rejält på att ligga här, men det är väl bara att gilla läget. Det pratas en del om igångsättning, men inget beslutat ännu. Dom vill ju gärna ha kvar den därinne lite till om det går och jag inte blir mycket sämre.
    Får se.
    Hoppas ni andra mår bra!

• FruganH

Jean: Spännande! Hänt något mer?
    Fick vätskedrivande igår vid23.30 (tack för den) och har sprungit som en tok på toaletten inatt. Ändå känns det bra eftersom jag i vilket fall fick sova mer än natten innan, trots alla avbrott.
    Ska försöka få ur läkarna idag om jag kommer få vara kvar här tills bebisen kommer. Då kan man ju lika gärna ta hit lite mer grejer (typ bebisväska, amningsinlägg och grejer som man tänkte ta med till förlossningen).
    Är en annan tjej här på avdelningen med högt blodtryck med BF 3 maj och det verkar som att hon ska bli igångsatt senast nästa vecka. Hmm, får väl se vad dom säger. Måste erkänna att jag blir nervös när det pratas om igångsättning eftersom jag inte direkt hört så mycket positivt om det. Intensivare, mer ont, slutar oftare i snitt m.m. Men är det bäst för bebisen så måste jag ju såklart :/

• FruganH

Kottemor: Blev inte direkt så mycket snack när läkaren kom. Hade fått mer huvudvärk, ögonflimmer och även ont i magen så det blev snabbt extra blodprover och sånt. Då tänkte jag inte på att fråga och sen kom inte läkaren tillbaka igen. Får ta det imorgon istället.
    Trycket går upp och ner hela tiden, men blodproverna har inte blivit sämre iallafall, så det är bra. Hoppas ju fortfarande på att få komma hem, för det är ju inte direkt kul här.
    Vi får se.

• FruganH

Fröken Löken: Tack för omtanken! Tyvärr så blir jag inte frisk förrän efter förlossningen. Därför kanske dom sätter igång det hela i förtid om jag blir alltför dålig eller om bebisen visar att den inte mår bra. Vet inte om dom kanske gör en ny viktskattning senare och ser så att den fortfarande får näring.
    Skönt med semester! Det är inte fel att få vara hemma i lugn och ro och vila upp sig lite!

Nyss togs blodtrycket och efter en natts vila låg trycket på 170/110. Det pendlar verkligen upp och ner som det själv vill. Trots att jag verkligen vilar hela dagarna (finns ju liksom inget att göra) så kan det gå från rätt bra (var t.om. nere på 145/75 en mätning igår och så bra undertryck har jag inte haft på över en månad) till högt på bara en liten stund.
    Jag försöker förbereda mig mentalt för att det kanske blir en aprilbebis istället. Lär ju iallafall inte behöva gå över tiden skulle jag tro.

• FruganH

Nu ligger jag inne på specialförlossningen och har påbörjat igångsättning. Blodtrycket var 170/110 imorse efter en natts vila, så då fick jag blodtryckssänkande medicin och kort därefter fick jag reda på att de beslutat om igångsättning.
    Så nu hoppas jag bara att det hela ska gå hyfsat smidigt och att det inte tar flera dagar innan bebisen tittar ut.
    Uppdaterar er igen lite senare kanske.

• FruganH

Senaste nytt.
    Ingen bebis än. De satte in en BARD-kateter vid 11 som togs ut vid 22. Men bebisen låg fortfarande med huvudet högt och en hand ner mot livmodertappen så dom ville inte ta hål på hinnorna. Eftersom mina värden inte försämrats ytterligare under dagen och jag sovit dåligt och var supertrött så slutade vi och bebisen får en chans att ändra läge tills imon.
    Så med smärtstillande och lite sömntablett så hoppas jag kunna få en natt med hyfsad sömn.
    Så det blir nya tag imorgon istället om det hela inte kommer igång nu under natten pga alla retningar idag.

• FruganH

Nu är allt över. Efter en smärtsam och kaotisk natt där havandeskapsförgiftningen förvärrades blev det kejsarsnitt i förmiddags.
    11.04 tittade en liten flicka ut, 46 cm och 2260 gram.
    Är helt slut, men mår under omständigheterna bra.

• FruganH

Hon föddes i v 36+0, men var extra liten pga havandeskapsförgiftningen. Hon klarar sig helt super på egen hand och behöver inte ligga på neo eller i kuvös. Extra kontroller av temp så hon håller den bra och sen matning ofta så att verkligen lägger på sig som hon ska.
    Kan ju säga att byxorna i stlk 50-56 som vi tänkta ha vid hemresan är liiiiite stora. Når typ från axlarna ner till fötterna, så det blir till att handla ännu mer bebiskläder :P

• FruganH

Ewima: låter jättebra med kläder, har ju som sagt inget i dom storlekarna. Men jag vill självklart betala för dom. Går in på FL på mobilen här på BB och kan av någon anledning inte skicka privata meddelanden, men vill du skicka ett till mig så svarar jag när vi kommer hem?

Svar på tråden BF maj 2011