Inlägg från: skalbagge |Visa alla inlägg
  • skalbagge

BF maj 2011

gosensgos skrev 2010-09-07 08:29:13 följande:
    God morgon!

Ni som ska göra ett tidigt UL, vart har ni vänt er då?
    På min MVC finns ingen sån möjlighet.  Behövs det remiss för det?
    Vart ska jag ringa och boka tro?

Förslag någon?? 
    Om du bor i sthlm kan du vända dig till Ultragyn! Jag ringde dit i december när jag var gravid första gången (som slutade i missfall) jag sa att jag inte visste vilken vecka jag var i för jag inte hade koll på min senaste mens och då bokade dom in mig.

Nu den här gången ringde jag och berättade min oro eftersom jag fick missfall sist och fick ett datum inbokat i vecka 9.
  • skalbagge
    Mary skrev 2010-09-07 20:05:00 följande:
    Kan man få gå dit även om man vet vilken vecka man är i? Hur funkar det?
    Jag vet inte hur det är om man bara ringer och frågar om man får göra att VUL utan att ha någon förklaring till varför man vill göra det.

De gånger jag har ringt för att boka tid har det verkat självklart att jag ska få en tid. Den här gången sa jag "jag fick missfall i januari så jag är orolig att det ska hända igen, klarar inte att vänta till vecka 18", då sa hon bara att hon förstod mig och bokade en tid.

Vad menar du med "hur funkar det"? Menar du hur VUL går till?
  • skalbagge
    Tid för barn 75 skrev 2010-09-08 11:16:08 följande:
    Hur var det, gjorde du ett FET eller ett ET? Härligt att ul-kollen gick bra!!! Väntar med spänning på min vul som jag får vänta på i 2 veckor till.
    .................................................. .................................................. .................................................. .............................................
    Ang. andras inflikningar om vart man kan boka ultraljud osv. :
    Det råder annars delade meningar om det där med ultraljud. Jag är av den åsikten att man inte bör göra extra ultraljud än man behöver, då man inte vet hur fostret påverkas. Så jag hade hellre väntat till rutin- kollen.
    Jane C skrev 2010-09-08 09:04:20 följande:

Behöver råd!! Mår så förbannat illa...påbörjade v 7 idag tänk om det inte går över???? sen v 4 har illamåendet funnits där men nu blir det mer och mer ihållande jag blir galen.....
    har inte kräkts men har kväljningar. Vill inte berätta på jobbet än hur fan gör man???? Känns på tok för tidigt...men kanske mitt enda val om detta fortsätter....vad har ni för tips?????

Jag hade ringt bm och rådfrågat henne. Har läst att B6-vitamin kan hjälpa mot illamående, men ta inte det utan att först rådfråga din bm! Annars vet jag inte. De där avsmaks o illamående-känslorna är ju en vanlig del av graviditeten, tyvärr. Jag stod ut med det på jobbet, men det beror ju förstås på till vilken grad illamåendet
    ligger. Minns att det var som värst för mig under vecka 8 under min senaste grav. Men som tur (?) kulminerade det över julhelgen så jag låg då nerbäddad och var ändå ledig från jobbet Men alla har inte sån tur. Vet inte vad du ska göra, du låter desperat - hoppas du finner någon lösning.
    Jag tycker det är ganska naturligt att vilja gör ett VUL om man varit med om MA och är orolig. I januari fick jag MA och hade jag inte gått på VUL i vecka 8 hade fostret kunnat legat kvar därinne till vecka 18 dött utan att komma ut. Vet ärligt talat inte om jag skulle klarat av smällen om jag hade kommit vecka 18 och fått veta att fostret var dött sedan vecka 6. Var har du läst att man inte vet hur fostret påverkas? Allt jag har hört när jag har frågat barnmorska och ultraljudsläkare är att det INTE påverkar fostret negativt med ultraljud, som sagt var har du hört det?  
  • skalbagge

vi ska helt klart ta reda på könet, vi är båda två alldeles för nyfikna för att väntaTungan ute

• skalbagge

samma här, ser fet ut på magen!

• skalbagge

Tänk idag är det fredag den 17 september och jag som väntat och väntat på att den här månaden ska gå lite snabbare. Nu är det ju bara några dagar kvar till den 23 september som jag längtat efter så otroooligt mycket. Då är det dax för VUL, snacka om att det pirrar i magen när jag tänker på det. Jag tänker blunda tills läkaren förhoppningsvis säger att hjärtat slår!!

För övrigt så hade jag en mystisk morgon i morse! Jag har i stort sett inte mått illa ett smack hitills, eller rättare sagt tills i morse. Jag satt fint och åt havregrynsgröt till frukost, mums va gott tyckte jag. När jag ätit färdigt, käner jag hur det vänder sig i magen och jag springer in på toa och kräks. Jag blev lite fundersam om jag kanske blivit magsjuk, men uppenbarligen inte för jag har inte kräkts mer idag. Kan illamåendet verkligen komma sådär från ingenstans och sen bara försvinna? Någon som känner igen sig?

• skalbagge
    maddelu skrev 2010-09-17 18:13:58 följande:
    Ja, visst vill man att tiden ska gå fort!!. Hur kommer det sig att du ska göra ett VUL? Jag skulle oxå vela göra ett, men har ingen "anledning" till det ... Jag har inte tid hos BM förrän 21 oktober för inskrivning mm. Är länge dit ju... Uäk, inge kul att må illa, jag har inte mått nått dåligt alls. Bara trött, lättirriterad och ömmande bröst.
    Hoppas det går bra på VULet för dig!!!! , {#emotions_dlg.flower}
    Jag får göra VUL för att jag ringde och berättade min oro pga att jag fick missfall i januari. Jaa nu håller vi tummarna för att VULet går bra!
  • skalbagge

Åh mamma mia, nu är jag livrädd!!!! När jag torkade mig efter att kissat på toaletten så var det bruna flytningar på pappret. Är det någon mer som haft det? Betyder det missfall?

• skalbagge
    Moi Mokulat skrev 2010-09-18 15:57:35 följande:
    Ikväll ska vi försöka blåsa mina föräldrar. Vill inte berätta att jag är gravid än, men ikväll koller mina föräldrar på kräftskiva och jag festar lite då och då och det vore jätte konstigt och de fattar direkt om jag inte dricker så gubben har fixat alkoholfri cider så häller vi i det i burkarna när han hämtar cider åt mig. Vi har cidern i källaren så ingen kommer ser någoit förutom om de fattar genom att burkarna alltid är öppna.

Önska oss lycka till
    Haha, jag körde densamma på kräftskivan vi hade med jobbet fast jag hällde i alkoholfritt rosevin i en vanlig roseflaska. Funkade hur bra som hellst. Lycka till!
  • skalbagge
    fliona skrev 2010-09-18 17:30:41 följande:
    har en fråga till er, jag är ju gravid i kanske vecka 8 nått,?? och idag och nån dag tidigare har jag fått mycket lite blod på papperet då jag vart på toa...inte mycket alls bara så det kom pytte lite på papperet....bör jag vara orolig?

Och typ mensont men det kan man ju ha till och från.
    Jag säger som min sambo säger till mig, "tänk positivt det blir inte bättre av att gå och tänka dåliga tankar". Jag fick nämligen bruna flytningar på pappret imorse när jag var på toa, alltså gammalt blod!

Jag har ringt till vårdguiden och fick prata med en underbar barnmorska som lugnade mig, hon sa att det var vanligt att det blev så och man behöver inte oroa sig om inte blödningen blir värre eller om man har ont i samband med blödningen. Jag är också i vecka 8 om jag räknat rätt vilket innebär att jag skulle fått mens idag om jag inte varit gravid. Det sa barnmorskan att det kunde bli så av hormonerna när man egentligen skulle haft sin mens, inget konstigt alls sa hon.

Jag tycker vi slutar oroa oss och tänker posetivt nu istället.
Svar på tråden BF maj 2011