• ingra

BF maj 2011

Slempropp har jag aldrig upplevt i nån av graviditeterna. Iaf inte så jag sett den.

• ingra
    Sofi 79 skrev 2011-05-12 20:35:13 följande:
    Ingela: om barnet vänt sig igen är det nog inga problem. Frågan är vad som händer om det ligger rätt men fortfarande högt upp.
    Ok.... Men när skulle du ha? Har för mig att jag sett i nått program att dem snittar om inte barnet åker tillräckligt långt ner. Nån amerikans förlossningsdokumentär. 
  • ingra
    Sofi 79 skrev 2011-05-12 21:51:06 följande:
    Sverige och USA är ju inte direkt samma... Men hoppas du har rätt!
    Har för mig att jag såg nått liknande i "en unge i minuten" . Nej där funkar de på helt andra sätt än här. Men man kan ju hoppas. Har som sagt ett svagt minne av nån liknande grav som visades i "en unge i minuten" där snitt gjordes då barnet inte sjunkit ner tillräckligt.
  • ingra
    Nojnen skrev 2011-05-13 10:19:15 följande:
    Hej hopp!
    Inatt kom lilla Leo till världen efter BF+8 och en hinnsvepning igår vid 11.30.
    Värkarna tilltog vid 17 och vi åkte till Malmö BB 22.30. Vi kom in till förlossningen 23.15, sen CTG-kurva 23.25, som de ville skulle sitta i minst 20 min. Det gick inte eftersom krystvärkarna kom igång 15-20 min senare, och när BM undersökte mig var jag öppen 8-9cm och vattnet gick. 5-6 krystvärkar och Leo föddes 13/5 kl.00.11, 3550g tung och 52cm lång.
    Jag brast invändigt, massor av småbristningar, förlorade 700ml blod. Läkare tillkallades och skrapade rent mig samt sydde mig (med Gud vet hur många stygn). De höll på i ca 1 timme och jag fick smärtstillande och lustgas under tiden.
    På det hela taget är jag supernöjd med hela förlossningen, den underbara personalen och vårt nya liv som 3 i familjen Nilsson.
    Grattis till lillkillen.... Hoppas du kryar på dig snart.
    //
    Ingela 38+5  
  • ingra
    Sofi 79 skrev 2011-05-13 11:44:28 följande:
    Vecka 41+0 i dag. Var på TUL i morse och konstaterade att bebisen stannat kvar med huvudet nedåt. Vikten uppskattades till 3600 gram och allt såg bra ut. Därmed bara att vänta och se.
    Egentligen är det ju det bästa alternativet, att förlossningen förhoppningsvis kommer igång av sig själv. Ändå hade jag nästan hoppats på sätesläge så att jag kunnat kräva ett kejsarsnitt och få ut barnet.
    Till saken hör att min man just fått besked att hans mamma har långt gången cancer i tjocktarm och lever. Han vill så gärna åka och hälsa på henne, men vågar inte lämna mig för en resa om 20 mil enkel väg. Och jag kan ju inte gärna följa med jag heller och riskera att det sätter igång på vägen.
    Så lilla bebis - kom nu!
    Håller tummarna för att de löser sig för er alla på bästa sätt snarast!!
    //
    Ingela
  • ingra

Jag har fått höra så mkt kring hur en förlossning sätter igång. Med min förstfödda för 18 år sen gick vattnet hemma. Med tvillingana va de en igångsättning 16 dag innan BF för jag stod inte ut med all värk med nr 4 började de med värkar och vattnet gick vid utskedet. Så ingen har varit lik den andra. Hur vanligt är de att vattnet egentligen går först. och direkt leder till att förlossningen sätter igång. 

• ingra
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-05-13 16:03:37 följande:

Nojnen
    Grattis!{#emotions_dlg.flower}

Vill att bebisen kommer nu, är trött på stora magen nu och längtar efter bebis!
    Jag har varit ute och gått 30 minuter, gått i trappan 15 gånger, och knappt några sammandragningar alls, vad nu då??? bebis vill inte komma ut....
    har ju haft tidiga och mycket sammandragningar innan, men nu vill det inte alls.
    jag har städat, damsugit, torkat golven, diskat, plockat gräs till kaninen Mimmi, gått med Mimmi en runda.
    v. 37 +5 idag, det är fredag den 13:e
    får väl fortsätta gå i trappor eller nått?

Visst är de märkligt  att man klagar innan man ens gått full tid. Man vill helst pluppa ut bebben så fort magen börjar komma i vägen. För min del är de all jäkla värk i kroppen som gör att jag inte står ut och vill ha de avklarat. Men jag ska försöka hålla modet uppe tills BF iaf. Är nu i vecka 38+5 så de är ju inte så långt kvar till BF den 21 Maj. Håll ut Madeleinelouise =) Du kanske har turen på din sida och nått inträffar snart.
  • ingra
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-05-13 16:07:44 följande:
    mina 3 förlossningar har startat med regelbundna värkar, sen slemproppen, sen har de tagit hål på vattnet 2 gånger, och 3:e gånger gick vattnet efter slemproppen. 
    snabba förlossningar alla 3 utan smärlindring
    Tufft att köra utan smärtlindring. Med första hade jag lustgas skrek som en galning om jag minns rätt =)med tvillingarna lustgas + epidural  som släppte efter 1½ timme men hade en enormt fantasktisk BM som ledde mig genom förlossningen, med nr 4 endast lustgas då dem inte hann ge mig nått annat, nu skulle jag vilja ha epidural direkt när jag kommer in. Kan jag få smärtlindring och hinner få de så tackar jag inte nej. 
  • ingra
    FruAnna skrev 2011-05-13 16:13:57 följande:
    I morgon är det en vecka sedan mitt BF datum... Har bara lite molvärk och inte mycket mer. Någon sammandragning just nu, men vääääldigt oregelbundet. Ber till gud att det äntligen kan köra igång i natt. Mamma har varit här i snart en vecka som "stand by" (så att vår son kan lämnas hemma) och pappa kommer i kväll. Nu känns det som att alla bara går och väntar och det gör ju inte det hela enklare och mindre långdraget. Missförstå mig rätt, för det är superlyxigt att ha mamsen här när maken jobbar långa dagar, men det känns som att väntan blivit ändå mer intensiv på något sätt... Suck. Med förra sonen gick jag över nästan sex dagar och skulle det varit samma denna gång skulle jag fött idag. Men icke!
    Har oxå ett par extra armar hemma, min syster kom upp från Småland för att hjälpa till med lite tyngre uppgifter hemma. Men jag har svårt att sitta still så jag städar tvättar möblerar om här hemma iaf. Men inget händer ändå. Har knappt haft vare sig sammandrag eller förvärkar på hela resan. Märkligt de där.....
  • ingra
    barbabelle skrev 2011-05-13 16:55:15 följande:
    Herregud, nu ser jag att jag är konstig med alla siffror (spec. tider)... Jisses... Jag åkte in klockan 8:40 och fick börja krysta klockan 9:25 och Leon kom ut 9.34, inte 8:25 och 8.34! :D
    Hahahh. såg att de va lite roliga klockslag men vad gör de när man fått världens finaste present =)
    Grattis....
    //
    Ingela
  • ingra
    jakeline skrev 2011-05-13 16:49:25 följande:
    grattis! 

Idag är det mitt första bf-datum, det enligt mensen... men nej, verkar inte bli bebis här ia dag. Har varit jättelugnt, förutm att jag varit sjukt trött så efter öppna förskolan idag så varjag glad att sonen somnade så jag kunde ligga och vila på soffan jag med. :P  
    Mitt bf datum enl mens va 15 Maj men efter UL blev de 21 Maj så de vart nästan en vecka extra. Men vem vet de kanske händer nått i helgen. Men troligtvis inte då jag inte ens upplevt vare sig sammandragningar eller förvärkar. Kommer nån ibl under dagen men allldeles för sällan för att de ska vara nått på g. Men frågan är om de bara kan slå till fast man knappt haft förvärkar eller nått annat. De måste ju kunna ske nu när jag tänker efter för så va de med nr 4. Inga förvärkar eller värkar nästan under grav sen när jag gått 6 dag över slog de bara till och värkarna satte igång. 
  • ingra
    jakeline skrev 2011-05-13 17:31:02 följande:
    jag blev flyttad till den 20e. Har haft en del förvärkar till och från, tror jag... Ibland känns det mer som gaser liksom. :P Sist tror jag inte att jag hade så mycket känningar förrän jag vaknade på BF-dagen med relativt regelbundna värkar som bara kom oftare och oftare. Såg inget tecken på slempropp då eller och de tog hål på hinnorna på bb. Så vi får la se. Hoppas på helgen dock, svärfar har jouren, sedan tar min gravida vän över... :P 
    Ja de vore inte fel om nått hände i helgen. Skulle vara grymt att slippa den ständiga värken som man dras med i rygg, höfter, ben, rumpa... Håller tummarna för dig =)
    //
    Ingela

• ingra
    Maruid skrev 2011-05-13 19:44:19 följande:
    Jag har också den 16 maj som "egentligt datum" så vi får väl se. Här är det en del smärtsamma sd och förvärkar men det håller i sig en eller ett par timmar runt eftermiddag/kväll och försvinner sedan fram emot läggdags. Nåväl, det är ju inte jag som bestämmer så det är väl bara att gilla läget och ta det som det kommer.

Dock känns det nästan som magen hamnat i knäet på mig vilket är lite drygt. Mini ligger superlångt ner nu och rumpan som innan legat högt upp på min vänstra sida har nu sjunkit nästan ner till vänster sida av naveln istället. Antar att det och ett ökat tryck neråt i alla fall tyder på att någon är på väg att hitta till dörren Skrattande
    Hahah...  Vi får hoppas att dörren öppnas snart då =)

• ingra
    Friida11 skrev 2011-05-13 21:36:59 följande:
    Idag har jag BF enligt senaste mens 18 enligt RUL.. Massa värkar som gör ont sedan 19 avtog lite med bad å Alvedon men är tillbaka nu igen så hoppas verkligen på bebis inatt :) hoppas det sätter igång för alla er andra snart!
    Håller tummar och tår =) Jag som inte känt nått hade faktiskt förvärkar i natt till och från kändes hel sjukt när man knappt nästan upplevt några. Dem var inte jättestarka men höll i sig en bra stund och gjorde lite ont men de va som sagt inte så många men ett första steg =)
    Håller tummarna som sagt!!!
    Varma Hälsningar
    Ingela
  • ingra
    nenababe skrev 2011-05-14 23:26:00 följande:
    Fanny 17 dagar idag 14 maj. Tiden går fort när man har roligt!

En sån sötnos =)
    //
    Ingela 
  • ingra
    Vix skrev 2011-05-15 19:41:38 följande:
    Tack för alla gratulationer

Här är vår lilla "knubbsälsunge" 4206g och 51cm härliga väck och äppelkinder   Fredagen den 13:e blev vår lyckodag Kyss

En sån fin tjej ni fått =) Helt bedårande!! Grattis!!!
    //
    Ingela
  • ingra

Satte och kikade på nätet och helt plötsligt stack de till i ryggen och lite i underlivet sen rann de till i trosan. Kom lite blodblandat slem. Gick på toa och dem kom de även kiss. Luktade på trosskyddet och de luktade inte urin. Vad tror ni? Har inga smärtor som läget är nu. 

• ingra
    jakeline skrev 2011-05-15 21:44:50 följande:
    kanske slemmisen då! hoppas! här är det oregelbundna halvonda sammandragningar, men det är sååå lugnt mellan varven. Bönan lever rövare i vanlig ordning. Hoppas den vill kika ut snart iaf.
    De kändes så sjukt. Jag har aldrig upplevt slemproppen. De högg till i ryggen och sen rann de till. Kände hur de rann och jag kände mig inte kissnödig. Men kissade sen efter en kort stund när jag satte mig på toan. Sen har jag kissat ytterliggare en gång. Känner ju skillnad på när jag är kissnödig och inte.  Märklligt va de iaf. Kul om de drar igång på ett sätt men ännu bättre i morgon bitti så vi hinner lämna barnen på dagis =)
  • ingra

Har haft några smärtsamma värkar som känts i rygg och mage sen slemproppen släpt dock inga regelbundna, De kommer rosa färgat slem så fort jag går på toa. Eftersom jag inte varit med om nån slempropp i nån tidigare grav så undrar jag hur länge den kan hålla på och lossna. 

Svar på tråden BF maj 2011