• jakeline

BF maj 2011

skalbagge skrev 2011-04-01 19:46:25 följande:
    Någon som har erfarenhet av bröstpump, vilken man ska välja?
    jag använde vakuumpump från apoteket och tyckte den funkade helt okej. Pumpade inte så mycket men då det behövdes var den tillräcklig.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    kate84 skrev 2011-04-02 12:00:40 följande:
    Är beräknad den 20:e maj. Är det fler som är beräknad runt det datumet så skriv gärna en rad eller två till mig =) Bor i märsta och ska förlösas på ks solna.
    jag är beräknad till 20e och bor i rimbo och ska föda på danderyd.  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    kate84 skrev 2011-04-02 18:26:10 följande:
    Har ingen aning alls om var rimbo ligger =) Är du nervös inför förlossningen?
    det ligger norr om sthlm nära norrtälje. Det är ju andra barnet för mig så jag är inte lika nervös som sist.  
  • jakeline
    Hiavatha skrev 2011-04-04 08:35:06 följande:
    På tal om vagn, kommer ni ha kudde i den i början? Det är väl rekommenderat att inte ha kudde när de är riktigt små? Eller är det mer bara i sängen de sover i?

BM besök idag, v 34+5:
    Bebis: 
    SF mått: 31 (i mitten på kurvan) 
    Puls: 136
    Huvud: Nedåt (men inte helt fixerat än) 
    Jag:
    Vikt: 71,4kg (startvikt 63kg, 159cm) 
    BT: 111/71

Även i övrigt är allt väl.  Solig
    vi köpte kudde när han blev lite större sist. Mest för att han alltid låg på rygg och därför blev ganska så platt i bakhuvudet. Visst det växer bort, men jag var lite nojjig. :P så vi köpte en jättetunn bebiskudde iaf. han har den fortfarande i vår säng med han har en vanlig fullstor fast tunn i sin säng. 
  • jakeline
    skalbagge skrev 2011-04-04 10:14:38 följande:
    Hörrni en tanke från mig, jag har gått upp 14 kg under min graviditet och jag tycker inte jag blivit tjock mer än mage och lite höfter såklart. Det jag funderar över är om jag har blivit blind och kommer märka sen efter förlossningen att jag i själva verket har blivit fet eller om alla viktrekomendationer under graviditet är lite väl låga?

Det står ju överallt att det är lagom att gå upp mellan 10 och 12 kg, är det fler som gått över det strecket och inte känner sig feta i övrigt?
    Viktuppgång är ju väldigt individuellt. Jag har gått upp 4 kg hittills, eller ja sist jag vägde mig. ska väga mig idag igen. Och jag insåg när jag satt och blev sminkad i lördags och sedan såg fotona att jag verkligen lagt på mig i ansiktet! tyckte inte det har synts så mycket förut, men nu känner jag mig lite småfet... Fast det sitter ju mest på höfter, mage och bröst så klart. och jag vet att det mesta försvinner rätt fort efter förlossningen. jag svullnade jättemycket på slutet förra gången och gick väl upp 10 kg allt som allt. Kommer nog landa på något liknande den här gången. 
  • jakeline
    Saso87 skrev 2011-04-04 11:33:44 följande:
    Fler som drabbats av vadkramper?? Jag vaknar på nätterna ibland av att det krampar något fruktansvärt i vaderna. Nu har jag ont även dagtid och det är lite jobbigt eftersom jag ska jobba denna och nästa vecka också, låååånga dagar =( usch vet inte om jag orkar...

Det är nog första gången jag gnäller riktigt.. jag vill bara ligga hemma och vila nu, fler som känner likadant?

v.35 och är +7 kg
    58 kg till 65 kg
    jopp... jag kan knappt sträcka på tårna utan att få kramp... inte helt lätt att ta av stövlar då tex... Har sett fara ur sängen (ja lika elegant som en strandad valross) för att få bort krampen... :P 
  • jakeline
    Tiiinaa skrev 2011-04-04 12:37:34 följande:
    Hej alla. I eftermiddag ska jag till BM. Vecka 36+3 idag. Ska bli spännande att se hur magen växt sen sist. Och så är jag spänd på att se om han har fixerat sig ännu. Det känns som det, men vad vet jag :P

Ang. kudde och täcke så är jag också lite förvirrad för man hör så mycket olika, men vi har bestämt att köra på en lite tunnare filt med påslakan på i sängen, och en lite plattare men mjuk kudde. I vagnen kör vi på täcke och påslakan till att börja med eftersom det faktiskt kan vara lite kallt i maj fortfarande. Till vagnen har jag "gjort" en egen kudde genom att bara vika ett sönderklippt innertäcke två gånger och så har jag sytt ett passande örngott till. Den blev mjuk och go, och inte för hög.

Vadkramper känner jag av då och då, det är superobehagligt att vakna av men det försvinner så fort jag ställer mig upp.

Jag har gått upp typ 6 kg under min graviditet. Började på 60 kg med mina 162 cm, så jag var inte pinnsmal innan. På mig märker jag att jag har gått ner i vikt i övrigt, mina armar och mitt ansikte är smalare än innan, så jag har bara fått mage lixom. Jag brukar säga det att denna graviditet har varit rena rama bantningskuren för mig. Hehe.
    vad härligt med att "gå ner" under en graviditet. Jag har också gått upp relativt lite, är också 162 men väger betydligt mer... :P 

Ska också till BM i eftermiddag, alltid lika kul!  
  • jakeline
    Ewima skrev 2011-04-04 13:10:18 följande:
    Ang. kudde till nyfödda så fick jag ett bra tips:

Att bädda den lilla bebiskudden under påslakanet (om man har drag-på-lakan) så minskar kvävningsrisken. Och liten kudde är bra som tidigare nämnt för att förhindra platt huvudTack för tipset!
    vad smart!  
Svar på tråden BF maj 2011