• jakeline

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-04-04 13:15:12 följande:
    Jag har gått upp typ 11 kg och då var jag redan tjock innan men jag orkar ärligt talat inte lägga ner energi på att bry mig om vikten. Så länge jag vet att jag inte vräker i mig onyttigheter och bebisen växer som han ska är jag nöjd ändå. Nångång ska jag väl få vara utan viktångest Glad

Idag har vi varit på TUL och tittat på vår lilla bebis. Jag blev tårögd både en och fyrtiofem gånger. Förra ultraljudet var hans ena njure lite förstorad men det hade växt bort nu så det känns jätteskönt. Han låg nästan precis på kurvan med en vikt på +3%. Vi får väl se hur bra det stämmer sen. Äntligen fick vi en fin profilbild på honom också, förra gången glömde han sig mest.

åh vad underbart att få se bebben igen. och vad skönt att njuren var "normal". 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Tiiinaa skrev 2011-04-04 14:49:24 följande:
    Ja det är rätt så skönt. Jag hade tippat innan att jag skulle ligga på 75-80 kg lagom till förlossningen men det tror jag nog inte riktigt längre :P

Vad kul att du också ska dit. Då får vi jämföra resultat sen då ..hehe.
    haha, jag har lyckats gå ner 4 hekto sen förra bm-besöket... visserligen har jag ätit lite halvdåligt idag, men iaf... Men ändå tycker jag att det syns att jag gått upp i ansiktet, men BM sa att det måste sitta i mitt huvud för så är det nog inte! :P haha. HOn tyckte att jag  borde känna mig smalare i övrigt. 

Sammanfattning v 33+2:
    vikt: +3,1 kg sedan inskrivning
    SF-mått: 31
    Blodsocker: 5,0
    blodtryck: 114/68
    Fosterläge: huvud ned, rörlig
    Hjärtljud: 142 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Minglanu skrev 2011-04-04 18:50:51 följande:
    Hade en smått bisarr rolig upplevelse idag vilket får mig att inse att man bör nog ta detta med SF-mått med en stor nypa salt.
    Har gått hos samma BM hela graviditeten och har haft ett SF mått mitt på kurvan, dvs mått i cm strax under den vecka jag varit i. Vecka 29 var måttet 28 osv.

Var hos BM i torsdags förra veckan sist och då hade hon en BM student med sig så båda mätte magen och båda kom fram till samma mått, 31 cm. (v.32)
    Vi har nu flyttat och ingår i ett annat landsting. Var hos min nya BM idag. När hon mätte magen började jag nästan skratta högt.

36 cm, konstaterade hon!
    Va?! Nej du, det kan inte stämma, sa jag. Jag mätte magen nyss och då var den inte så stor.

(Dessutom har jag aldrig tidigare haft ett så stort mått vid mina tidigare graviditeter ens vid förlossningen, och jag är inte särskilt stor om magen)

Då mäter hon om och säger - Jo, men kanske runt 34-36 cm är den nog ändå.

Jag berättade då att TVÅ olika BM mätt min mage för fyra dagar sen och att båda, oberoende av varandra, fick måttet till 31 cm. Jadu, ibland kan det vara svårt att hitta rätt ställe att börja mäta på, sa hon och så tryckte hon dit måttbandet igen.
    Jo, jag misstod mig nog, säger hon sen. Måttet verkar ligga på 31 cm.

Va? Serious...Verkar ju vara ligga seriös grund bakom detta?!
    Måttet fungerar alltså bara om det är samma BM som mäter hela tiden ananrs kan det tydligen gå både åt ena och andra hållet
    fascinerande! :P 
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-04-04 16:42:58 följande:
    Besöket hos BM idag gick ju inte så bra. Tryck på 170/110 och lite äggvita i urinen. Så nu ligger jag kvar hos BM och vilar i väntan på att maken kommer och hämtar mig och så blir det att åka raka vägen till förlossningen för vidare kontroller och ultraljud.
    Turligt nog så låter bebisens hjärtljud bra och den bökade runt en hel del när BM skulle lyssna, så det gör en ju lite lugnare.
    Får väl se hur det hela utvecklar sig.
    hoppas att det går bra!
  • jakeline
    skalbagge skrev 2011-04-05 19:43:35 följande:
    En fråga, hur ont gör egentligen värkar? Jag har haft en del sammandragningar de senaste veckorna men dessa har gått över när jag lagt mig ner och vilat och har inte känts någonting.
    Men idag har jag haft som sammandragningar fast de känns samtidigt som mensvärk i mage och nedre delen av ryggen, ingen galen smärta men ändå ont liksom. Det går inte över när jag ligger ner och vilar heller utan kommer och går. Jag är i vecka 37 
    jag har ju då förträngt hur det känns... :P Men jag kommer ihåg att jag iaf visste direkt att det var på g. Det går liksom inte att missta sig. De är ondare än vanliga sammandragningar och går inte över om du tar alvedon eller ett varmt bad. Du kan även känna dig mer rastlös när det börjar sätta igång. Jag vankade av och an i två timmar innan jag väckte mannen. 
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-04-05 20:05:43 följande:
    Uppdatering igen då. Ligger fortfarande kvar på special BB. Enligt viktuppskattningen från ultraljudet ligger bebisen på ca -18% just nu. Uppskattad vikt var ca 2100g.
    Har redan tröttnat rejält på att ligga här, men det är väl bara att gilla läget. Det pratas en del om igångsättning, men inget beslutat ännu. Dom vill ju gärna ha kvar den därinne lite till om det går och jag inte blir mycket sämre.
    Får se.
    Hoppas ni andra mår bra!
    Förstår att det är trist att ligga på BB, men samtidigt måste det vara skönt att ha den tryggheten. Hoppas bebis får stanna inne lite längre.
  • jakeline
    Jean skrev 2011-04-06 08:39:40 följande:
    En snabb fraga... Svaller kroppen under dagen?? Kanns alltid som man ar mer uppblast och allt sitter tight pa kvallen. Obekvamt!
    ja det gör det. Det är det man kan titta på om man misstänker havandeskapsförgiftning tex. Om svullnaden i ex fötter går ner under natten så är det oftast ingen fara. Jag är alltid lite mer svullen omf ötterna på eftermiddagen än på morgonen. Jättekul när skorna börjar kännas för små... :P Det beror lite på vad man äter under dagen sa min BM. Saltrikmat binder ju vätskan bättre tex. 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-04-06 10:24:21 följande:
    För mig blir kissandet en reaktion på att jag inte sover så skönt. När jag behöver vända mig vaknar jag alltid eftersom det är så obekvämt och då känner jag att jag är kiddnödig och måste gå upp. Värdelöst
    jag håller lite med dig där faktiskt. Om jag inte vaknar på natten går jag inte heller upp och kissar. Det är sällan jag vaknar av att jag är just kissnödig. Om jag däremot blir väckt, av tex liten tvååring som vill ha hjälp upp i sängen, då måste jag gå upp och kissa. 
  • jakeline
    Ewima skrev 2011-04-06 14:54:46 följande:
    Är det inte så att magen sjunker något på slutet pga att bebisen fixerar sig, så sf-måttet kan stå still/eller tom minska liite.

Dagens BM-besök v.35 (34+2)
    Vikt:76kg (+20kg)
    Hb:103
    Socker:6
    Hjärtljud:140
    Sf-mått:32
    Huvud: neråt rörligt
    det har jag också för mig... 
  • jakeline
    Kottemor skrev 2011-04-06 15:31:44 följande:
    Nu har jag varit iväg på TUL. Allt såg jättefint ut, alla delar var på rätt plats och såg fint ut. Han låg lite dumt till idag så vi fick inte några jättebra bilder. Han skuggade sig själv den lille busen!
    Han vägde 1974 gr och det gav en tillväxt på -7%, men det var inget att oroa sig för. Om vi skulle gå tiden ut beräknades en födelsevikt på 3300-3400gr. Han låg med huvudet ner, ryggen ut mot vänster, rumpan upp i vänster "hörn" och benen sparkar fint under revbenen på höger sida

Annras pratade jag med BM som gjorde UL om läkarens bemötande igår. Hon tyckte det var sisådär men förstod samtidigt hennes resonemang. Hon menade på att i v. 34 är dom färdiga, smalare, men färdiga så det är OK att födas då om naturen vill sig så. Eftersom min tapp fortfarande låg inom vad som anses normalt så fanns det inga riktiga bra grunder för att sjukskriva.Visst kan dom göra det, men det hade säkerligen inte gått igenom hos FK. Så hennes råd var att börja plocka FP eller ta ut ngn semesterdag i veckan så veckorna blev kortare. Men nä, jag gör inte det, jag vill ha bebis inne till minst v.36 så är det bara.

Har era magar börjat sjunka något? Jag är ju i v. 33+0 imorgon och tycker att min har sjunkit dom senaste dagarna.
    jag tycker att min mage har sjunkit lite. Är i v 33+4. 
Svar på tråden BF maj 2011