Minglanu skrev 2011-04-04 18:50:51 följande:
Hade en smått bisarr rolig upplevelse idag vilket får mig att inse att man bör nog ta detta med SF-mått med en stor nypa salt.
Har gått hos samma BM hela graviditeten och har haft ett SF mått mitt på kurvan, dvs mått i cm strax under den vecka jag varit i. Vecka 29 var måttet 28 osv.
Var hos BM i torsdags förra veckan sist och då hade hon en BM student med sig så båda mätte magen och båda kom fram till samma mått, 31 cm. (v.32)
Vi har nu flyttat och ingår i ett annat landsting. Var hos min nya BM idag. När hon mätte magen började jag nästan skratta högt.
36 cm, konstaterade hon!
Va?! Nej du, det kan inte stämma, sa jag. Jag mätte magen nyss och då var den inte så stor.
(Dessutom har jag aldrig tidigare haft ett så stort mått vid mina tidigare graviditeter ens vid förlossningen, och jag är inte särskilt stor om magen)
Då mäter hon om och säger - Jo, men kanske runt 34-36 cm är den nog ändå.
Jag berättade då att TVÅ olika BM mätt min mage för fyra dagar sen och att båda, oberoende av varandra, fick måttet till 31 cm. Jadu, ibland kan det vara svårt att hitta rätt ställe att börja mäta på, sa hon och så tryckte hon dit måttbandet igen.
Jo, jag misstod mig nog, säger hon sen. Måttet verkar ligga på 31 cm.
Va? Serious...Verkar ju vara ligga seriös grund bakom detta?!
Måttet fungerar alltså bara om det är samma BM som mäter hela tiden ananrs kan det tydligen gå både åt ena och andra hållet