• talare

BF maj 2011

Jodi skrev 2010-11-26 18:16:27 följande:
    Är du från Norge? I sånt fall är det muldvarp (enligt google translate).
    haha det kan det inte vara om man googlar "muldvarp" då får man en massa bilder på mullvadar! ;D
    Theresehh skrev 2010-11-26 17:37:32 följande:
    jeg må bare spørre hva  leverfläckar er?
    leverfläck är en pigmentering på huden.
    en prick som kan vara i varierande storlek lite brunare eller mer rosa än resten av huden.
    www.nyheterna.net/var/ostran/storage/images/nyheterna/nyheter/oskarshamn/prickdagen_oeppen_foer_dem_som_vill_kolla_sina_hudflaeckar/layout1_1_pdl26leverflajm_jpg/4473720-1-swe-SE/layout1_1_pdl26leverflajm_jpg_small.jpg
  • talare
    EvaChristina skrev 2010-12-16 12:47:44 följande:
    Kul att se era ul-bilder!
    Nu känner jag lilla pyret varje dag och flera gånger dagligen. Det är så mysigt att känna. Jag upplever det inte alls som "kurr" eller "fladder", utan mer som små buffar/knuffar där inifrån. Ett par gånger har jag lyckats känna med handen på utsidan samtidigt och då känt rörelsen liksom från två håll. Häftigt!
    Jag är så nyfiken på den lilla personen där inne. Halva tiden kvar nu...
    Har ni andra majmammor börjat handla till bebisen än? Jag är ju förstagångsmamma så det är mycket nytt att införskaffa...
    än så länge har jag inte handlat något, undrar precis som du "när?" men det kanske är tråkigt att ha en spjälsäng/barnvagn som bara gapar tom när det är en tid kvar innan man får stoppa ner en bebis där.

såg en kul tröja igår (men dock från storlek 116..) där det stod "pappas lärling" och en tuff arbetsjacka. www.jula.se/fodrad-arbetsjacka-for-barn-132501
  • talare
    jakeline skrev 2010-12-16 13:08:02 följande:
    Förra graviditeten var vi jättetidigt ute och köpte vagn och grejer, men nu har vi allt sådant så vi tar det lugnt. Vi har en vagga som gått i arv länge så den ska väl hämtas från landet så fort snön är borta... Det enda vi egentliegn behvöer köpa är en ny  babysitter för den har sonen på något sätt lyckats hoppa sönder... :P
    hur tidigt är jättetidigt?
    jag funderar på om det egentligen räcker att shoppa en månad innan, men å andra sidan vill man kanske sprida utgifterna lite?
  • talare
    Lovelyness skrev 2010-12-20 12:34:18 följande:
    Grattis!

Undrar hur hög procent det är av oss som ska få söner, verkar vara väldigt många Glad
    enligt årsstatistiken från 2009 så föddes det 2% mer pojkar än flickor.
  • talare

jag har också börjat känna av hunger mer och mer.. men samtidigt får man inte plats med så mycket i magen känns det som... hoppas inte det blir värre bara! dessutom är jag jämt sugen på onyttiga småsaker att äta hela tiden, det var jag inte alls förut.

• talare
    barbabelle skrev 2011-01-06 19:55:45 följande:
    Har gått upp 4,5 kg och går in i vecka 24 imorgon. Känner sparkar och buffar mer för var dag som går. Det är såå underbart! Har moderkakan i bakvägg.

Just nu sparkar/busar bebisen i magen ;)

På sistone har jag haft ryggvärk, om jag ligger på sida alltför länge t ex på nätterna så får jag ont i nedre ryggen och inte ens hjälper det, om jag använder kudden mellan benen. Till en viss del hjälper det från början men sen är det off... Har ni det också eller har ni varit med om det tidigare???
    jakeline skrev 2011-01-06 20:26:54 följande:
    ligger jag på rygg får jag ont i ryggen, men på sidan går det bra, med en kudde mellan knäna. prova att lägga en kudde under höften... hade det på slutet förra gången. 
    jag får också ont i ryggen, men när jag ligger på rygg.
  • talare
    skalbagge skrev 2011-01-10 19:44:35 följande:
    Verkar vara många som redan funderar på förlossningen, jag har inte ens börjat tänka  på det....känns väldigt långt kvar tycker jag.

Är det bara jag som inte tänker på förlossningen? Ingen som vill prata om graviditeten iställetSkäms
    jag tänker mer på ekonomin och allt som ska inhandlas till bebis... barnvagn, spjälsäng osv....
  • talare
    Sofi 79 skrev 2011-01-16 21:49:09 följande:
    Appropå blöjor så använde vi faktiskt tygblöjor till dottern till cirka 50%. Bestämde oss för att prova och trodde kanske inte att vi skulle orka, men fann båda att vi tyckte mycket bättre om tygblöjorna än pappersvarianten.
    Kändes faktiskt fräschare mot rumpan och så var det skönt att alltid ha blöjor hemma och slippa köpa hela tiden.
    Äckligt var det inte heller. Bara att skölja ur, lägga i en tvättpåse och tjoffa in i tvättmaskinen cirka var annan dag. Luktade ingenting.
    Och vi hade större problem med läckage på pappersblöjorna så det var också en fördel.
    Sen använde vi så klart pappersblöjor när vi skulle i väg någonstans. Använde helt enkelt de blöjor som passade bäst för situationen.
    måste man ha något inlägg i tygblöjorna eller hur funkar det? har varit inne på tygblöjor men vet inte alls hur det funkar. svårt att vika dom eller finns det modeller som man slipper vika?
  • talare
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-17 17:41:06 följande:
    Jag har varit helt inne på att använda tygblöjor innan jag blev gravid...Men jag tycker det verkar lite bökigt...Men det är väl det att man inte känner någon som använder, har ingen att fråga och diskutera med..för nämner man det för vänner o bekanta tycker de att det verkar jätte äckligt. 

Jaja nu har jag ju iaf en hel drös med blöjor som måste användas...Men det är klart räcker det att man använder det när man är iväg så blir det ju bra mycket billigare 
    jo jag har heller ingen att fråga om tygblöjor, men skulle gärna vilja prova det. men då börjar man med att köpa 1-2st för att testa om det är något för en. låter lite mer krävande än engångs, men det är ju bättre för ekonomin
    Sofi 79 skrev 2011-01-17 17:24:36 följande:
    Man kan ha inlägg i tygblöjorna, ett rispapper som man lyfter ur och slänger i toaletten (fast avloppet blir väl inte överförtjust av pappret direkt) Men vi skippade det rätt snabbt. Dels för att det kändes som att man slösade papper när det bara var kiss i blöjan, dels för att det ändå kom bajs i själva blöjan. Då var det enklare att bara spola av i toaletten med duschslangen om det var löst, eller skaka ur det när det blev fast.

Vikblöjor tyckte jag var jättebra, de gick att vika upp bra runt rumpan. Inte alls svåra att vika när man lärt sig, men lite pyssel är det ju. Bra tv-underhållning
    Annars finns det både all-in-one som man tvättar som de är och pocketblöjor där man lägger i "bindor" efter behov. Fästes som en vanlig blöja, till och med barnvakten klarar av det

Jag tycker inte att blöjor luktar äckligt efter tre dagar, men sen är det nog dags att tvätta. Gäller bara att man sköljer ur ordentligt och förvarar dem luftigt så att kisset inte rötar sig. Man kan ju också lägga dem i en stor gryta och koka om det blir kris och om man har en gryta som man vill använda till sånt.

Ska tillägga att min man tittade på mig som om jag vore knäpp när tygblöjor först kom på tal. Men sen blev han lika entusiastisk som jag när han väl lärt sig
    vet du om det finns någon typ av bruksamvisning eller handledning/beskrivning tillgängligt någonstans? lite om hur man gör rent praktiskt och vad det finns för olika typer av tygblöjor? eller någon bild så man kan se de olika varianterna. hur vet man vilken tyg som man ska ha till en viss ålder?
  • talare
    Fröken Löken skrev 2011-01-18 22:35:44 följande:
    jag skickade också in mitt intyg i mellandagarna tror jag och fick tillbaka i slutet på förra veckan. Dock har jag inte lämnat det vidare till chefen ännu, oops! ;)

men beräkna föräldrapenning kan man göra ändå om man vet sin årslön, det är ju bara preliminär men man får en hum i alla fall!
    www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/...

Vi har också bestämt oss för att hyra bilbarnstolar från If istället för att köpa. Det låter som en vettig deal plus att deras stolar fått bäst i test från både testfakta och smartson :)
    www.if.se/web/se/privat/radochtips/bilbarnsto...
    Det var nån mer som också tänkte hyra har jag för mig? Det bästa är ju att man inte behöver vara kund hos IF!!

15 veckor kvar till BF idag, 12 veckor kvar att jobba!! Är det sjukt att räkna ner!? Jag är så trött nu så jag hade lätt kunnat gå hem och bara vara fram till förlossningen känns det som :/
    Nä, nu kallar sängen! 
    Hoppas ni alla får en härlig morgondag! :)
    Vi ska också hyra från if. men vet inte om jag nämt det här, har inte riktigt koll på vad jag säger till vem. ;) som du sa, stolarna har väldigt goda resultat i olika test. däremot har jag hört att babyskyddet ska vara väldigt tungt/klumpigt..
Svar på tråden BF maj 2011