Sommarnatt2010 skrev 2011-01-17 17:41:06 följande:
Jag har varit helt inne på att använda tygblöjor innan jag blev gravid...Men jag tycker det verkar lite bökigt...Men det är väl det att man inte känner någon som använder, har ingen att fråga och diskutera med..för nämner man det för vänner o bekanta tycker de att det verkar jätte äckligt.
Jaja nu har jag ju iaf en hel drös med blöjor som måste användas...Men det är klart räcker det att man använder det när man är iväg så blir det ju bra mycket billigare
jo jag har heller ingen att fråga om tygblöjor, men skulle gärna vilja prova det. men då börjar man med att köpa 1-2st för att testa om det är något för en. låter lite mer krävande än engångs, men det är ju bättre för ekonomin

Sofi 79 skrev 2011-01-17 17:24:36 följande:
Man kan ha inlägg i tygblöjorna, ett rispapper som man lyfter ur och slänger i toaletten (fast avloppet blir väl inte överförtjust av pappret direkt) Men vi skippade det rätt snabbt. Dels för att det kändes som att man slösade papper när det bara var kiss i blöjan, dels för att det ändå kom bajs i själva blöjan. Då var det enklare att bara spola av i toaletten med duschslangen om det var löst, eller skaka ur det när det blev fast.
Vikblöjor tyckte jag var jättebra, de gick att vika upp bra runt rumpan. Inte alls svåra att vika när man lärt sig, men lite pyssel är det ju. Bra tv-underhållning
Annars finns det både all-in-one som man tvättar som de är och pocketblöjor där man lägger i "bindor" efter behov. Fästes som en vanlig blöja, till och med barnvakten klarar av det
Jag tycker inte att blöjor luktar äckligt efter tre dagar, men sen är det nog dags att tvätta. Gäller bara att man sköljer ur ordentligt och förvarar dem luftigt så att kisset inte rötar sig. Man kan ju också lägga dem i en stor gryta och koka om det blir kris och om man har en gryta som man vill använda till sånt.
Ska tillägga att min man tittade på mig som om jag vore knäpp när tygblöjor först kom på tal. Men sen blev han lika entusiastisk som jag när han väl lärt sig

vet du om det finns någon typ av bruksamvisning eller handledning/beskrivning tillgängligt någonstans? lite om hur man gör rent praktiskt och vad det finns för olika typer av tygblöjor? eller någon bild så man kan se de olika varianterna. hur vet man vilken tyg som man ska ha till en viss ålder?