• Miloxan

BF maj 2011

skalbagge skrev 2011-04-06 13:25:08 följande:
    Idag har jag varit hos barnmorskan

Vikt: 73 kgFörvånad
    Hb: 126 (grymt bra, då jag tidigare legat på 110)
    Socker: 3, 6
    Hjärtslag: 145
    SF mått: 32
    Huvud: fixerat djupt nerGlad

Sf måttet var samma som förra besöket, därför fick vi en tid om en vecka igen för en ny mätning. Har det inte ökat då så blir det ultraljud. Nu ska man gå och oroa sig för det en hel vecka då? Men det tyckte barnmorskan absolut inte vi skulle oroa oss för. Hon sa att sf måttet brukar plana av i slutet av graviditeten och eftersom han ligger så djupt ner så är det förmodligen därför!

JAg är i vecka 37, någon annan som haft stillastående SFmått?
    JAg hade stillastående sf-mått i början när det börjades mätas...första gången låg bebis med huvudet neråt sedan vände den sig med huvudet uppåt och då planade kurvan ut sen när den vände ner huvuduet igen så var kurvan uppe enl det första igen så visst beror SF-mått mycket på hur bebis ligger också.
  • Miloxan
    FruganH skrev 2011-04-09 17:51:16 följande:
    Nu är allt över. Efter en smärtsam och kaotisk natt där havandeskapsförgiftningen förvärrades blev det kejsarsnitt i förmiddags.
    11.04 tittade en liten flicka ut, 46 cm och 2260 gram.
    Är helt slut, men mår under omständigheterna bra.
    Grattis! Hoppas allt flyter på bra nu :)
  • Miloxan

Träött, less, irriterad och arg...Makens chef frågade idag om det fanns några tecken på att det var förlossninng på G...HUR VET MAN DET??????Barn har ju en förmåga att komma när de vill och eftersom detta är 5e barnet så finns det mycket plats i bäckenet så den är rörlig ännu. Maken jobbar 15 mill bort (10 mil från förlossningen) och imorgon skickas maken iväg på jobb ytterligare 40 mil  bort.....och ska övernatta en natt....Har haft förvärkar i 3 v nu och de senaste 2 dygnen har dt varit lite mera så KUL känns det ju knappast!

BM-besök idag
    SF 36 cm
    Blodtryck 130/95
    Hjärtljud 158 (var högre men då hade bm ruskat och klämt på magen)
    Ingen protein i urinen ännu i alla fall. Järn kollas sällan.

• Miloxan
    Ewima skrev 2011-04-12 20:44:17 följande:
    Måste fråga er om era åsikter.
    Min sambo har fått erbjudande om att åka med jobbet till Mallorca fyra dagar... I maj såklart. Vårt andra barn är beräknat till 16maj, resan gäller 4-8maj. Jag har hela tiden varit positiv till resan med min svägerska flög i taket och hon menar att jag är knäpp. Hur hade ni resonerat?
    SLÄLPP INTE IVÄG HONOM!
  • Miloxan

Grattis och skönt att ni får komma hem Fröken Hanna :). FRöken löken...styrkekramar till dig! Jobbigt att behöva vara på sjukhus förstås men bra att e har koll på dig och bebben!

• Miloxan
    Hiavatha skrev 2011-04-18 12:25:49 följande:
    Jag tycker också det är skönt att höra att det är fler som kommer vara mycket försiktiga med besök den första tiden. Jag är lite nervös för att vi kommer ha makens barn hos oss just den första tiden efter födelsen. Man kan ju inte riktigt planera att föda beroende på om vi har barnen den veckan eller inte, om man kan ju inte veta om de är förkylda just då eller inte... Obestämd Särskilt på våren går det ju en hel del förkylningar med, när de har för lite kläder på sig för att det SER varmt ut... känns ju såklart dumt att säga att de inte får komma (om de är sjuka) iom att det är makens barn, MEN det handlar ju faktiskt om en nyfödd liten bebis som knappt har immunförsvar... hmm, lite dubbelt det där... Dessutom känner jag att jag gärna vill ha åtminstone den första veckan hemma med bara den "nya famlijen" just för att få fason på amning och sånt. Då vill inte jag ha nån annan hängande över axeln utan behöver verkligen min integritet.

Hmm... lite oro och klagan från mig med ang detta.. Ibland måste man väl få ur sig lite. 
    Förstår hur du tänker/oroar dig :) men se det positivt om makens barn är där :) Jag tror det är viktigt för alla barn att få vara tillsammans för att få en bra start, minksa avundsjuka osv. Alla förkylningar är ju inte farliga....har själv 4 barn och har aldrig brytt mig i förkylningar runt om osv....de har inte varit mer eller mindrer sjuka än andra..de är för övrigt födda i jan, feb och april, månad. Immunfösrvar har ju bebis lite i alla fall...får ju med sig lite av dina antikroppar. Gällande din integritet så tror jag de andera barnen förstår om man förklarar och kanske går undan lite eller om pappan går ut med dem och httar på nåt. Ta det lugnt..det löser sig :) Kram!
  • Miloxan

Hemma från BM besök.... v 39 imorgon (38+0), blodtryckskontroll 130/95, SF mättes inte idag, hjärtljud på 152, rejält stressad bebis först då det kändes efter hur rörligt bebis var innan BM lyssnade. Bebis fortfarande fullt rörlig...suck... önksar verkligen att den ska sjunka ner....känns som den sitter fast i halsen just nu!

• Miloxan
    skalbagge skrev 2011-04-20 07:33:38 följande:

Hej!

Jag har ju haft lite förhöjt blodtryck några gånger nu på senaste tiden hos barnmorskan. Men igår var ingen rolig dag, jag var i skolan och började se svarta prickar (flimmer) framför ögonen och mådde illa. Jag ringde barnmorskan och fick komma in till henne efter skolan och kolla trycket då hade jag 140/110Rynkar på näsan. Sen fick jag ta halvliggandes och hade då 135/85 så det var ju bättre.

Åkte iallafall in till förlossning och fick ta ctg kurva som såg väldigt fin ut, kissa på sticka och inga proteiner. Blodtryck igen och de låg på 130/85 då. Läkaren sa åt mig att jag måste ta det lugnt och jag fick promenadförbud! Till affären får jag gå men måste sluta med mina "långpromenader". Läkaren gjorde även ett ultraljud och lillen såg ut att ha det bra men fostervattnet låg på 70 (kommer ej ihåg vilken enhet de mäter i). Gränsvärdet för för lite fostervatten är 50 sa hon men jag glömde fråga vad normalvärdet var!!! Någon som vet?

Jag ska iallafall tillbaka för att göra alla tester på lördag igen och då ska hon kolla upp så inte fostervattnet minskat. Behöver jag va orolig för det här? Hur vet man om man läcker fostervatten? Jag har väldigt vattninga flytningar som jag nu börjar fundera över....tänk om de är fostervatten!!!

Jadu..det har jag undrat i flera veckor...men här kollar man inte mängden fostervatten med UL. Mitt tryck har legat på 130/90 elelr 95 sedan någon månad tillbaka...svarta fläckar har jag haft nästan hela graviditete......var glad att de kolla fostervattenmängden......försök att inte oroa dig....de kollar ju i alla fall upp det. I mitt landsting känns det som om det är livsfarligt med UL...förra grav fanns det inte en droppe kvar och då hade jag påpekat xflera attd et inte kändes rätt....
  • Miloxan
    JosefineK skrev 2011-05-22 21:17:23 följande:
    Hej tjejer!

àntligen har vi vàr àlskade Nils Ivan hos oss! Han fòddes den 12 maj kl 12.46 (pà BF + 12) med kejsarsnitt efter en misslyckad igàngsàttning. Hade falska vàrkar i 24 timmar utan att òppna mig en endaste millimeter.

Han vàgde vid fòdseln 4625 gram och àr 53 cm làng, en riktig bjàsse sà jag tackar min lyckliga stjàrna att han inte kom den naturliga vàgen àndà Flört 

Han àr vàrldens finaste, rund och go, han sàg typ ut som en tvà mànaders bebis
    brevid alla de italienska minibebisarna Glad Sà snart vi laddat ner alla bilder làgger jag upp nàgra hàr. Han àr en kopia av sin pappa Hjärta 

Vi blev kvar 5 dagar pà sjukhuset efter snittet vilket àr praxis hàr i Italien. Allt har gàtt superbra och imorgon  ska vi tillbaks sà de fàr ta stygnen. 

Grattis till alla er vars bebisar som kommit och uppmuntrande kramar till er som gàtt òver tiden, vet precis hur det kànns!!
    Grattis! Fick oxå en sådan där dunderklump :) Min tös vägde 4660 och var 53 cm och kom v 39+1 så jag var glad att jag inte gick över :) Hon kom dock den naturliga vägen och det gick bra, klarade mig från att spricka oxå så det var skönt.
    Ha det gott.
  • Miloxan

Grattis till alla som fått sin härliga bebisar och styrkekram till alla er som ännu väntar! Tänkte fylla på i bebistråden...vart hittar jag den?

• Miloxan
    MissSindra skrev 2011-06-03 21:26:45 följande:
    Så nu har jag varit på överburenhetskontroll.

Allt såg bra ut bebben mådde bra och var enligt Ul stor med mycket vatten fortfarande.

Undersökningen visade att jag var öppen 1½ sen med 2cm lång medium tapp. Så inget på gång. Läkarna var lite fundersamma så överläkaren kom ner och sa att vi tar en koll på söndag och sen sätter vi igång det senast tisdag.

Fick dock gå ner och göra en kurva till för bebben var lite vild på första kurvan =)

Blev lite snopen när överläkaren kom in dit. Han meddelade att han inte fått reda på hur stor bebben var och att han nu ville ändra våra planer då bebisen beräknades väga 4,9 kg. Och en igångsättning med en tidigare snittad livmoder då inte var en bra ide så nu är det planerat snitt på söndag morgon.

Så på söndag blir det bebis för min del, och om det skulle starta innan så blir det akutsnitt och jag ska in direkt.. =)
    Oj Oj.  Lycka till med allt Miss Sindra!
Svar på tråden BF maj 2011