• TheLove

BF maj 2011

FruganH skrev 2010-09-26 09:53:37 följande:
    Googlade och man gör det i v 10-13+6, så det är ju ganska tidigt. Har dock hört en del negativt om KUB. Många verkar upprörda bl.a. eftersom det inte ger svar på om fostret har Downs eller inte, utan bara är en analys där man får siffror för vilken "risk" det finns.. sen kan man ju göra fv-prov eller mk-prov om resultatet skulle bli dåligt, men då är det ju risken för mf med... ja, vi får kanske fundera lite till...

Jag tror kub och nupp är ungefär samma men att nupp inte görs längre... Vi gjorde nup när vi väntade sonen och fick siffror på risken. Tyckte det kändes jätteskönt att få det så... Vi fick risk 1 av 5000 och normalt var tydligen 1 av 1000 så för oss kändes det super bra... (gick tillbaka och kollade i min blogg och hjorde nuppet i V.11+4)

Tror inte jag skulle vilja göra fostervattensprov eller så med tanke på mf risk...

• TheLove
    minya skrev 2010-09-26 11:41:45 följande:
    vi skippar alla dessa tester, bebisen blir det bebisen är - dvs älskad precis som som den föds  
    DS är inget liv i plågor och hemskheter som många tror, bara lite annorlunda. Känner många med DS och de är precis som du och jag, så förstår ärligt inte de som gör abort för en sån sak, bara för att de inte skulle "passa i samhället" eller vara "perfekta" i andras syn. Folk som är rädd för vad andra skulle tycka och glömmer bort att de är en människa med bara en liten olikhet. 

Vi kommer göra testet för att dels vi vill se bebis på ul, och eftersom att det kan vara bra att förbereda sig på om barnet ds. Jag kan ingenting om det och skulle antagligen inte ta bort det pga en sådan sak, jag tror verkligen inte det, men jag vill kunna läsa på om det innan barnet kommer så jag är förberädd på hur mitt liv kommer förendras. Jag tror nämligen inte att det är riktigt lika enkelt med ett "handikappat" barn men jag vet inte eftersom jag aldrig haft något och aldrig varit i kontakt med det och därför tror jag det är bra att veta risken innan. Och det kan hända saker under förlossningen och efter barnet är fött med men jag tror kunnskap är viktigt i en sån situation...

Men under dessa tester (har jag för mig är inte säker) så kollar de väl även barnets kropp. Om allt är som det ska, har för mig att man även kan se om barnet har någon ryggmärgsskada (vilket innebär att barnet kan vara både psykiskt och fysiskt handikappade och jag kan fråga mig själv om jag skulle vilja födas utan att kunna gå, kanske inte kunna röra underkroppen alls, hur värdigt liv man skulle få då... Och om man kan se en sådan sak innan barnet är fött tycker jag man ska fundera på hur livet för det här barnet skulle bli...

Nu säger jag inte att man kan kolla allt det men jag har för mig att en bekant fick reda på att hennes barn hade fel på ryggmärgen och de gjorde massa undersökningar osv... Tror dock detta barn lärde sig krypa fast läkarna sagt att hon aldrig skulle kunna gå... Nu har jag dock ingen kontakt med henne längre så vet inte hur det gick...

Men jag tror själv aldrig jag skulle kunna ta bort mitt barn men det kan jag inte svara på helt säkert om jag inte hamnar i den situationen.

och så vill jag tillägga att jag tror att ett barn med tex ds får ett jättebra och värdigt liv trots sin sjukdom.

• TheLove

Någon mer som stör sig på att man måste trycka typ tre mellanslag för att det ska bli olika stycken i texten? Blir så svårt att läsa när man glömmer det... Sorry att det är svårläst,,,

• TheLove
    minya skrev 2010-09-26 12:25:25 följande:
    Lovelyy
     tror du menar ryggmärgsbråck? det kan ju verkligen vara rätt förödande för barnet, så det förstår jag till fullo om man vill kolla upp. Men många gör de ju just för DS risken, de känns så himla fel i min värld. Men jag tror jag ser allt mycket annorlunda också när jag själv har ett funktionsnedsatt barn och inte alls haft några hinder, bara mycket mer fördelar i livet med henne. 
    Ingen behöver ju försvara sig varför dom väljer att göra de är ju upp till var och en, samma anledning jag väljer att inte göra det. Risken känns väldigt liten för ryggmärgsbråck så jag ser ingen anledning där för våran del.  

MiDi
     hormonerna kan minska inåt graviditeten ibland, det är fullt normalt. Du behöver nog inte oroa dig, men känner du dig väldigt osäker så ring bm så kan dom kanske ordna vul om de tycker att de är befogad.

Jo just det, det var det jag menade... Ja har man ett barn med funktionsnedsättning kan jag förstå att man har ett annat tänk... Såklart älskar man ju sitt barn mest av allt och du ser ju allt det positiva. En person som inte har varit i kontakt med funktionsnedsatta barn kanske bara ser det negativa...

Hur fick ni reda på er dotters funktionsnedsättning om jag får fråga?

• TheLove
    minya skrev 2010-09-26 13:06:58 följande:
    Det är ju väldigt lätt att bara se hindren förstår jag helt klart. vi fick reda på det när hon kom ut, då först såg dom det då det inte hade synts på vare sig kub/ul eller nått sånt ändå.
    Men vi fick ingen chock eller nått sånt konstigt nog vi, var bara lyckliga över denna perfekta lilla tjej som vi äntligen kunde röra och se. Sen har vi tagit dagarna som de kommer, lärt oss otroligt mycket som jag annars aldrig hade vetat, hållit föreläsningar om det och även tagit mycket privat små förläsningar kan man säga för lärare som velat veta mer inom speciellt vården. 
    En människa är mycket starkare än vad man tror, speciellt om man slåss för det man älskar, och alla dessa "hinder" man fruktade innan som fanns framför perfektion är som bortblåsta och man ser bara fördelarna och hur underbart  det är med lite annorlunda. Nu är de upp till henne om hon vill få operation eller ej, ärligt så hoppas jag på att hon säger nej, men jag förstår också om hon kommer vilja, för samhället kräver perfekta människor tyvärr då det alltid kommer finnas dom som är rädda för något nytt och annorlunda

Vad skönt att ni tog det så bra! Jag är ju själv totalt livrädd för att stöta ifrån mig mitt barn, vet inte varför men var likadan innan sonen föddes. Men aldrig har jag älskat någon så starkt. Älskade honom ju från första sekunden, när jag fortfarande trodde han var en tjej :P

Det är alltså nått som syns på hennes utseende? Vad är det för funktionsnedsättning hon har?

• TheLove
    minya skrev 2010-09-26 14:14:49 följande:
    hon har mikroti, dvs ett öra och döv där, på det så fick hon nervskador på ena hjärnhalvan som påverkar ena ansiktshalvan som inte hänger med som den ska, sidorna i ansiktet är inte i samspel riktigt, kan inte stänga ena ögat och ja lite smått och gott. 

finns ju alltid hjälp att få om man skulle stöta ifrån, men de gör ju folk av de mest knepiga anledningar. Läste en på FL som fick en rödhårig tjej och som hatade rödhåriga, så hon frågade om de gick att färga håret på spädbarn, helt sjukt. Bebisen fick alltid ha mössa så hon slapp se håret, man blir ju mörkrädd
    Ens eget barn är ju alltid den finaste på jorden, även om det är rödhårigt, skalligt, har nervskador eller vad det än är... Det finns ju ingen i världen som man älskar så mycket som ens barn! Jag misstänker att du ser charmen i din dotters "ovanlighet" istället för att se det negativt och det är ju precis så det ska vara! :) Att sätta på sitt barn en mössa för att hårfärgen inte är som man tänkt är ju bara helt rubbat!
  • TheLove
    minya skrev 2010-09-26 15:57:43 följande:
    TheLove skrev 2010-09-26 15:43:25 följande:
    Ens eget barn är ju alltid den finaste på jorden, även om det är rödhårigt, skalligt, har nervskador eller vad det än är... Det finns ju ingen i världen som man älskar så mycket som ens barn! Jag misstänker att du ser charmen i din dotters "ovanlighet" istället för att se det negativt och det är ju precis så det ska vara! :) Att sätta på sitt barn en mössa för att hårfärgen inte är som man tänkt är ju bara helt rubbat!
    Ja fl i ett nötskal egentligen att de ens tänker nått sånt  
    hihi ja :)
  • TheLove

Thrue blod, house, lost? har du nått tips? 

• TheLove
    Sommarnatt2010 skrev 2010-09-26 21:02:00 följande:
    Jag vet inte alls hur vi ska göra med det här med KUB-test. Min man o jag är inte alls överrens om vad vi ska göra om det är något fel...Han tycker inte att DS är ett värdigt liv...medans jag inte ser några problem med det...Men vi är nog uppfostrade väldigt olika på den fronten, har väldigt svårt att förklara för honom vad det innebär o liknande han tycker bara att det är fel. Så han vill med andra ord ta bort. Jag vet inte om jag skulle fixa det.

Däremot vill jag ju verkligen se liten där inne hmm

hur stor är risken för DS eller andra kromosonavvikelser???
    Risken för DS ligger på 1 av 1000 normalt sett... Vår son låg på 1 av 5000, men tror att riskerna är lägre ju yngre mamman är. De brukar väl säga att avvikelser hos fostret ofta beror på äldre mammor? vet inte hur väl det stämmer dock...
  • TheLove

Det betyder nog inte att 1 av 1000 barn får ds utan snarare att risken finns för varje barn att risken skulle ligga på något sånt... Eh jag vet inte men det sa de när jag gjorde nupp testet och jag skrev så fort jag kom hem upp vad de hade sagt så det var i alla fall vad läkaren sa till mig...

Imorgon är det inskrivning och innan det ska jag få göra ul :) Så skönt!

Svar på tråden BF maj 2011