Ewima skrev 2010-12-08 20:02:56 följande:
MiDi: Soft markers visar tecken på ökad risk för Down Syndrom på bebisen. Ju fler markörer ju högre risk. Om du googlar finns det maaaasssor med information. 
Jag väntar andra barnet och denna gång (ursäkta uttrycket) skiter jag fullständigt i vad barnet har för kön. 
Mina tankar är mer - Vad har vi för valmöjligheter om barnet skulle visa sig ha: akrani / ryggmärgsbråck / down syndrom / allvarligt hjärtfel?
Det är på gott och ont som man har möjlighet att söka och hitta ALL den uppsjö av information om "avvikelser vid Rutinultraljud"
Jag målar inte fan på väggen, men jag är inte naiv nog att tro att allt Barnmorskan tittar efter på Rutinultraljuden är om den finns en snopp eller en vagina.
Jag tar inte för givet att allt ser bra ut. 
Och helt ärligt är jag sjukt nervös inför morgondagens ultraljud. 
Jag måste berätta för dig hur nervös jag var innan RUL, kvällen innan gick det inte att prata med mig. Jag var illamående och kände för att spy hela tiden. Dagen då det var dags jobbade jag på förmiddagen men jag kan nog inte säga att jag jobbade egentligen utan gick runt som en vilsen höna och förstod ingenting.
När min sambo kom och hämtade mig för att åka till UL så kände jag mig som ett vrak och trodde ärligt talat att jag skulle svimma. Jag varnade min sambo att jag kanske skulle svimma och han fick lova att bära in mig isåfall så vi skulle få ultraljudet gjort iaf. 
jag svimmade inte men när vi kom in till tanten som skulle göra ultraljudet så sa jag direkt att jag var jättenervös och ville att hon skulle börja direkt. Jag var helt inställd på att något skulle vara fel, när vi gick därifrån kände jag mig som den lyckligaste människan i hela världen för att min inställning visat sig vara fel, allt såg bra ut. 
Det visade sig efteråt att även min sambo hade varit väldigt nervös han sa "det här var det läskigaste jag varit med om, när hon sa att hon skulle titta uppifrån och ner så allt var bra så tänkte jag att det är klart att hon kommmer hitta fel om hon ska titta så noga". 
Med det här vill jag bara säga dig att du är absolut inte ensam om att tänka och vara orolig, tror snarare att det är tvärtom, den som inte är orolig är nog ensam om det.  
Jag tror däremot att det är jättedumt att läsa massor på nätet, man blir lite knäpp av allt man läser. Jag googlade på allt i början av graviditeten och höll på att bli galen av oro.
Lycka till imorgon!!!