ChoopChoopSong skrev 2010-08-26 12:27:33 följande:
Ja, det finns många 13-14-åriga tjejer som är sexuellt nyfikna. Ibland redo för sex, ibland inte.
Det finns också en del "trasiga" tjejer i den här åldern som söker bekräftelse på nätet eller rymmer hemifrån och har sex med vuxna män bara för att få tak över huvudet, pengar etc. Det är inte våldtäkt (om man bortser fån 15-årsgränsen). Men är det rätt?
Man ska inte överbeskydda barn, men inte heller göra dem till små vuxna, som en del gör. Många 14-åringar är kroppsligt mogna. Men de är inte emotionellt mogna eller har samma tänk som en vuxen! Färdigutvecklad är man först i 20-årsåldern. Kroppsligt och själsligt.
Att resonera som om en 14-åring "alltid vet vad hon gör" eller "får skylla sig själv", är att lägga samma ansvar på henne som man gör på vuxna. Nej, hon är inte vuxen och för övrigt - hur man kan lägga större ansvar på en 14-åring än på en vuxen man, övergår mitt förstånd. Kan män inte kontrollera sina lustar? Blir män aldrig vuxna i så fall? Nu kanske hon "såg äldre ut" samt ljög om sin ålder - jag vill inte uttala mig om det enskilda fallet. Men generellt tycker jag att attuítyden bakom resonemanget, låter konstig. Ska vi ge 14-åringar samma ansvar som vuxna, kan vi väl lika gärna omyndigförklara alla hebefiler?
Män kan nog kontrollera sina lustar
vid behov men det finns situationer där behovet helt enkelt inte finns.
Man kan nog ställa samma fråga till kvinnor, kan ni inte kontrollera egna lustar? Blir ni inte mer vuxna än så?
Tjejen som jag blev i slutändan ihop med raggade på mig i flera veckor, till slut såg jag helt enkelt ingen anledning att fortsätta avfärda henne eller behandla henne som ett barn vilket hon inte var, hon var en ung kvinna som hade sitt sikte inställd på mig och gav sig inte.
Enligt lagen som våldtog jag ett barn, vilket sig är helt uppåt vägarna, efter två år så skiljdes vi som vänner.
Ge tonåringar samma ansvar som vuxna är lite att ta i men det går heller inte behandla tonåringar som barn.
Utmåla specifikt hebefiler som hänsynslösa rovdjur fungerar dåligt, vi är alla rovdjur, kvinnor som män, med siktet instält på ett mål är det sällan vi ger oss, vare sig det står 14 på id-kortet eller 40.