• kvinnan

kattsand?

vilken kattsand använder ni?
    hur ofta måste ni byta för att slippa lukt?
    har provat lite olika men jag tycker det börjar lukta så fort i lådan.
    katten har även kissat i handfatet vid några tillfällen hur får man han att inte göra om det?
    han är snart 5 månader

• Svar på tråden kattsand?
  • Meneguzzi

Ever clean är jätte bra. Den luktar till och med lavender. Även katten luktar lavendel när man anv den sortens sand. Perfekt ju.
    Inge kisslukt här inte.

• Miss Obsessive

Vi köper Miss Cat och byter sand och rengör lådan en gång i veckan. Tycker det funkar bra och är inte särskilt dyrt i inköp heller (brukar köpa en säck).

• Buttelina

vi har provat everclean tidycats mm mm

de är bra men som  sagt dyra. vi hittade en kattsand på hornbach av alla ställen som heter sivocat supersoft och är på 12liter. den kostade 129 eller 169kr och är mycket dryg och luktar gott. HELT klart en utmanare till everclean. kommer aldrig byta tillbaka!

Nyckeln till en luktfri låda är:

Kastrerad katt
    Rensa ofta 1-2ggr per dag
    Mycket sand i lådan minst 10cm
    Diska rent lådan helt lite då och då, gärna med klorin.

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • lia27

fresh and easy är enligt mig den bästa har provat på 100olika känns d som och den är bäst.
    Finns i mataffärer kostar ca 80kr för 1katt per månad

• kvinnan

har använt miss cat men den luktade efter halva veckan så vi kunde inte ens vänta en hel veka innan vi bytte.
    rensa vad menar ni då? jag plockar ju bort bajset men kisset kan jag ju inte göra nåt åt det åker ju ner i sanden och blir kvar där.
    ja vi rengör lådan noga då vi byter sanden.
    han är inte kastrerad då han ju bara är 5 månader snart

• Skogsstjärna

Jag använder Katty kattsand, det vanliga klumpbildande sorten till mina två katter, och det funkar hur bra som helst. Rensar varje dag, fyller på sand när det behövs och tömmer hela lådan efter 1-1 1/2 månad. Luktar aldrig något, och är lätt att ta bort klumparna. Tycker den är prisvärd, kostar ca 65 kr för 8 kilo.

Ett tips, om du inte redan har det är att skaffa en kattlåda med huv, det minskar lukten ytterligare och minskar också mängden sand som skvätts ut på golvet.

• Miss Obsessive
    kvinnan skrev 2010-08-27 00:38:06 följande:
    har använt miss cat men den luktade efter halva veckan så vi kunde inte ens vänta en hel veka innan vi bytte.
    rensa vad menar ni då? jag plockar ju bort bajset men kisset kan jag ju inte göra nåt åt det åker ju ner i sanden och blir kvar där.
    Det går nog inte att hitta den perfekta sanden genom att fråga här, eftersom alla tycker olika. Det bästa rådet är att prova dig fram, bara så vet du ju vad som funkar för er och er katt.. Jag har också övervägt att köpa dyrare kattsand ibland, men tycker inte det är värt det. En säck Miss Cat räcker ganska länge för oss (iaf 1-1,5 månad) och ibland gör han sitt när vi är ute och går med honom. Annars så rekommenderar jag att kastrera katten så fort den blivit könsmogen, för som någon nämnde i ett annat inlägg, okastrerade katters urin brukar vara rätt skarp.. 
  • Skogsstjärna
    Köp en klumpbildande kattsand, det funkar mycket bättre eftersom urinen blidar klumpar som du plockar bort, det kommer att minska lukten mycket och du behöver inte alls byta sand lika ofta. Finns många olika sorter, t.ex. Katty kattsand som jag skrev om i inlägget ovan.
  • Buttelina
    köp en finkornig sand som klumpar sig bra! då blir där inga små rester kvar i sanden alls
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Ellen Botilda

Vi kör med kattsanden från Husse.se och det funkar super för våra två odjur! Ingen lukt att tala om.
    Bäst av allt är förståss att man får den levererad till dörren!

• rasajj
    Du kan kastrera redan nu! Gor det innan urinen borjar lukta ordentligt!! Dvs innan han blir konsmogen!

Klumpbildande sand kan du ta bort aven urin, men vill du ha 'vanlig' sand sa ha bara valdigt lite i ladan sa du kan tomma hela ladan varje gang, och torka ur den ordentligt. Tex en blomsprejflaska med klorin + vatten( en del klorin och 32 delar vatten) och spruta i ladan, torka ur och hall i ny sand. Gor du sa sa racker det med kanske 2-3 dl sand per gang.

Vi kor med Fresh Step klumpbildande. den gillar vi!!
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • dezibel
    Jag är helnöjd med Willys klumpbildande kattsand, 5 kg för 20 kr. Jag har lattlådor med huv och fyller upp sand ca 15 cm. Plockar bort bajs och urinklumpar 2-3 ggr/dag. Jag har tre lådor på två katter som även går ute.
    Med så billig sand kan man verkligen "slösa" och tömma ur all sand flera ggr/veckan och skura lådan.
  • kita

Jag anv Pussi kattsant den är bra plockar bort varje dag fyller på med lite extra 1 gång i veckan tömmer helt eft en mån,en stor påse kostar  c:a 96 kr på Willys.

• Dundermamman

Jag har använt både Katty och Ever clean men jag tycker Olivers kattsand slår dom bägge!
    Har 5 katter hemma (3 fertila honor,1 kastrathane & 1 blivande avelshane på 4 mån).

Kattsanden går endast att köpa via Olivers hemsida http://www.olivers-petfood.se/Default.aspx och man får fri frakt (hem till dörren) om man handlar för 199:-.

Jag har 3 vanliga lådor med huv och 1 jättelåda med huv. I de vanliga lådorna öser jag i minst 1 säck (10kg) vid varje storstäd, dvs var 3-4 vecka! I den stora lådan fyller jag på 2,5 säck (25kg). Sen fyller jag på sand 2-3 ggr i veckan vartefter man plockar bort klumparna. Aldrig någon lukt hos oss!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Flikkzz

Idag slängde jag ut våran sand. jag kommer inte ens ihåg va skiten hette.
    Något billigt skit iallafall=)
    Åkte till zoo affären. Köpte everclean. Tack gode gud. Ingen hemsk odör. luktar så fräsht. Jag kommer ALDRIG köpa någn annan sand. Jag var dum som av snålhet valde ett skitmärke.

Det luktade unket. Även fast jag bytte sand för 3-4 dagar sen. gjorde rent lådan grundligt.
    Näe jag vill att folk ska kunna komma hem till ett väldoftande hem. Inte ett hem som luktar unket=)

så everclean är värt varenda krona.
    har för mig att 10 kg räckte 1 1/2 månad. Inne och utekatter 2 st

Svar på tråden kattsand?