• Karisma

En fråga ang after eight fluff...

Tänkte ha aftereight fluff och päronmousse i tårtan imorgon och sen bara vispgrädde utanpå. (Passar de 3 ihop?)

Jag undrar om man ska göra fluffen på 3dl och 150-180g choklad om man bara ska ha det på ett lager eller ska man göra mindre då? Vet som inte hur tjock lager fluff det ska vara på tårtan.

/K

• Svar på tråden En fråga ang after eight fluff...
  • Karisma
    Majsan70 skrev 2010-08-27 18:26:07 följande:
    Grädden kommer inte förstöra tårtan. Det blir kanon. Har jag fluff inuti är det grädde utanpå. Är det fluff utanpå blir det mousse o vaniljgrädde inuti.
    Aha men va bra, då blir det en sådan tårta imorgon då.

Jag tror jag gör A8 fluffet på 2dl grädde då får jag A8 kvar att dekorera på tårtan. Skrattande 

Tack ni som svarat i tråden, är väldigt tacksam.

Kram K.
  • Jennass

Åh vad gott det lät... En fråga lite ot bara, marshmallowfluffet, kan man ha det på en tårta ist för grädde eller är det inget gott??:)

• saltflingan

Jag använder alltid 3 dl till fyllningar, tycker inte alls att det blir för mycket. Runt om använder jag mer, 4-5 dl.

Låter som en jättegod kombination. 

• Mrs Ella

Kan du inte återkomma i morgon, berätta hur du gjorde och om det blev bra?

• Karisma
    Mrs Ella skrev 2010-08-27 18:40:19 följande:
    Kan du inte återkomma i morgon, berätta hur du gjorde och om det blev bra?
    Det kan jag göra, men vi ska inte äta den förrän vid 19tiden så det blir nog sent på lör eller tidigt på sön morgon som jag kan meddela hur den smakade.

Vill använda godis i tårtan för att min syster har slutat med godis, MEN hon får äta det om det finns i bakverk. Skrattande Så hon tyckte tårtan lät kanon...

/K
  • Karisma
    Yohanna1985 skrev 2010-08-27 18:34:03 följande:
    Åh vad gott det lät... En fråga lite ot bara, marshmallowfluffet, kan man ha det på en tårta ist för grädde eller är det inget gott??:)

Skulle gärna hjälpa dig med ett vettigt svar men jag brukar inte göra fluff så ofta och gör jag så brukar jag testa välbeprövade smakkombinationer.

Men jag tror absolut man kan ha det. Allt beror väl på vad man har i tårtan. Jag skulle nog välja ngt syrligt (typ hallon) så det inte blir allt för sött. Känns som det kan bli det av marshmallows. MEN jag har som sagt ingen aning. Tårtan jag ska göra imorgon kan ju åxå bli super söt. Men jag lär väl märka när jag smakar av den. Skrattande

/K

• Jennass

Är inte heller så bra på det här med fluff, brukar göra mariannefluff till brownie men thats it;) tyckte det där marshmallowfluffet lät så himla snaskigt ;)

• Karisma
    Yohanna1985 skrev 2010-08-27 18:48:13 följande:
    Är inte heller så bra på det här med fluff, brukar göra mariannefluff till brownie men thats it;) tyckte det där marshmallowfluffet lät så himla snaskigt ;)
    Såg nu i receptet att det gick utmärkt att täcka en tårta med marshmallowsfluffet. Så det verkar som du kan ha det ovanpå utan problem. Skrattande

/K
  • Karisma

Det blev päronmousse (och även A8 i tårtan) både i och utanpå tårtan. Ungarna tyckte pärongrädden var så god att de ville ha mkt av den på tårtan. Får väl se ikväll om det var ett misstag att göra så.

A8 grädden var ju gudomlig. Mumma...Ska spritsa lite ovanpå åxå av den, om jag lyckas vill säga. Tungan ute

/K

• Majsan70
    PKarisma skrev 2010-08-28 11:30:16 följande:
    Det blev päronmousse (och även A8 i tårtan) både i och utanpå tårtan. Ungarna tyckte pärongrädden var så god att de ville ha mkt av den på tårtan. Får väl se ikväll om det var ett misstag att göra så.

A8 grädden var ju gudomlig. Mumma...Ska spritsa lite ovanpå åxå av den, om jag lyckas vill säga. Tungan ute

/K
    Päromoussen låter helt gudomlig. Skall nog göra sådan till mitt födelsedagskalas som komma skall. Kan du inte ta bid på tårtan oxå? *S*
  • Karisma
    Majsan70 skrev 2010-08-28 13:07:39 följande:
    Päromoussen låter helt gudomlig. Skall nog göra sådan till mitt födelsedagskalas som komma skall. Kan du inte ta bid på tårtan oxå? *S*

Har bara kletat på päronmoussen än så länge. Tänkte fixa det andra just innan de kommer. VIll inte det ska smälta och bli fult på ngt sätt. =)

Kan försöka fixa en bild på den.

Det blev så enormt mkt päronmousse av receptet jag följde så därför fick det bli ovanpå tårtan åxå + förstås att ungarna ville det. =)

/K

• Majsan70
    Karisma skrev 2010-08-28 13:12:53 följande:

Har bara kletat på päronmoussen än så länge. Tänkte fixa det andra just innan de kommer. VIll inte det ska smälta och bli fult på ngt sätt. =)

Kan försöka fixa en bild på den.

Det blev så enormt mkt päronmousse av receptet jag följde så därför fick det bli ovanpå tårtan åxå + förstås att ungarna ville det. =)

/K

A8 fluffen smälter inte. Den behåller sin fasthet precis som vispad grädde.  Väntar ivrigt på bilder o recensioner.
  • Karisma
    Majsan70 skrev 2010-08-28 13:19:38 följande:
    A8 fluffen smälter inte. Den behåller sin fasthet precis som vispad grädde.  Väntar ivrigt på bilder o recensioner.
    Nä men det andra som ska va uppepå, typ chokladgodisar och sånt. Ja jag vet inte får bara för mig attd en kmr va ful ikväll om jag fösöker fixa till den redan nu. =)

Ska påbörja middagen och dressingen som ska va till så den hinner gotta till sig innan de kmr. Sen ska jag fixa tårtan. Måste försöka göra ngn egen sprits för jag verkar ha slängt min av ngn anledning. =P

/K
  • FruJohansson82

Hur gör man fluffen?? Ska ha min fluff rumt om, hur mycket grädde och plopp ska man använda då? Har aldrig gjort fluff..

• Karisma

Men ser att jag inte skrivit och berättat.

Tårtan blev en succe, alla tyckte den var super smarrig. Blev ett lager aftereight fluff, ett lager päron mousse och sen päron mousse ovanpå.

Hade jag fått välja hade jag haft aftereightfluff uppepå tårtan åxå, men den var god som den var åxå. Tror den hade blivit ännu smarrigare med chokladbotten. =)

Jag la sånna här chokladgodisar uppepå som har röd, grön, blå och gult överdrag. MEN de smälte så tårtan såg inte så trevlig ut.Tyvärr....Men nu brydde de sig int om det utan smaskade på den. Blev inget kvar av den. =)

/K

• Karisma
    FruJohansson82 skrev 2010-09-10 10:48:19 följande:
    Hur gör man fluffen?? Ska ha min fluff rumt om, hur mycket grädde och plopp ska man använda då? Har aldrig gjort fluff..
    Man brukar säga ca 150-180g choklad till 3dl grädde.

Jag årovade göra geisha pluff och det var järregott men det krävdes mer choklad i den grädden för att få mer smak på chokladen.

Man kan ha fluff inuti eller utanpå tårtan. Fluffen blir ju som lika mkt som om du bara skulle använda vanlig grädde är ju bara att den är smaksatt. Men kanske 3dl grädde beroende på strl på tårtan.

/K
  • Karisma

Har förresten provat att göra fluff på marabous mjölkchoklad och använt det i marängswiss och det blev GUDOMLIGT...Jag använde bara maräng, banan och mjölkchokladfluff samt lite vanlig vispad grädde som jag hade över från annat (inte glass som mga använder i sin). Chokladsåsen man annars brukar ha tll behövdes inte alls.

Skulle gärna äta det varje dag om det inte var så förbsakat onyttigt m marängswiss. Tungan ute

/K

Svar på tråden En fråga ang after eight fluff...