Inlägg från: Kakmonstret |Visa alla inlägg
  • Kakmonstret

Islam

ladydi skrev 2010-10-19 18:57:48 följande:
    www.islam.se/fyra-vittnen-valdtakt-otrohe
    Och dessa 4 "vittnen" kan inte ljuga, så att hon blir oskyldigt stenad till döds?

Man KAN INTE ha ett så rätts-osäkert system när det gäller dödsstraff och lemlästningar.
  • Kakmonstret
    ladydi skrev 2010-10-19 19:20:01 följande:
    Jag stödjer absolut inte kroppsbestraffningar. Har många tankar i huvudet som tydligen inte kom fram, jag vet inte heller om jag vill att de ska komma fram på denna sida men men..... Det jag menade med pengar, makt och politik är ju att det finns intressen som hindrar den naturliga utvecklingen, stater som tjänar pengar på det. Utveckling hade följt om människorna hade fått vara i fred utan förtryck och krig. Utan inblandning av utländska stater. Vi vet ju båda att det faktiskt sett annorlunda ut även i Iran för ett antal decenier sedan folk var muslimer även på den tiden. Olika politiska intressen har lett till den islam vi ser idag. Våld, krig och förtryck som leder till brist på utbildning och radikalisering. Alldeles för många gånger har radikala grupper stöttats av utländska makter för att folket valt kommunismen eller helt enkelt valt "fel". Detta har ju underlättat och förstärkt de radikala krafterna i dessa länder på det viset blir det ju deras islam som styr.    
    Hemskt? Ja 
    Konstigt? Inte så värst.
    Det som hindrar den naturliga utvecklingen är att islam inte får förändras. Den skall vara lika i alla tider.
    Kristendomen t ex har ju reformerats - men islam får inte detta.

Många muslimer hävdar ju att den fundamentalistiska islamen är den enda rätta - vi ser många sådana krafter här på FL t ex. Hur ska man lösa problemen med våld, brist på utbildning och förtryck när muslimerna själva vill ha en sträng och radikal tolkning av islam? Att skylla på utländska krafter håller inte.
  • Kakmonstret
    ladydi skrev 2010-10-19 20:09:41 följande:
    Vi är nog av olika uppfattning av vad muslimer vill och inte vill  jag tror tyvärr inte vi kommer längre här.
    Tack för mig. 
    Ibland kan det vara skönt att stanna i sin bubbla och blunda för verkligheten. Hej hej.
  • Kakmonstret
    Amiraty skrev 2010-10-19 21:42:33 följande:
    Jämför med en amerikansk jury. Är det också osäkert? Ja, men det finns inte så många andra sätt. Och enligt Islam måste det vara vittnen som är kända för sin trovärdighet, och inte någon part som kan ha ett intresse att se personen bli dömd, det bör vara utomstående utan någon som helst relation.
    Vad oväntat att ni ska dra in USA.

Nej, det går inte att jämföra på samma dag ens.

Något mer godtyckligt ,rätts-osäkert och rått system än islams existerar inte
  • Kakmonstret
    Nami08 skrev 2010-10-19 23:26:23 följande:
    5:39  Men den som efter att ha begått brottet ångrar sig och gör bot och bättring (skall se att) Gud tar emot hans ånger. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
    Då borde ju inga lemlästningar och steningar osv någonsin ske inom islam, och det vet vi ju tyvärr att dom gör.
    Allt är godtyckligt och hoppsan hejsan. Alla tolkar hej vilt.
    Det FUNKAR INTE när man har straff som invalidiserar och dödar på de mest groteska sätt.
  • Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 09:08:26 följande:
    Alltså är det ingen som tycker att - helt oavsett vittnen - är straff som piskrapp, handavhuggning och stening fel?
    Tyvärr så går ju inte dessa straff att ändra på eftersom Islam inte får reformeras.
    Islams "rättssystem" är ju inte separerat från religionen.
  • Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 09:15:37 följande:
    Ursäkta mig, men det där är skitsnack. Du verkar bara läsa om islam som potlitsk ideologi. Finns massa muslimer som vill leva i demokratier men ha de grundlagsskyddade rättigheterna att utöva sin religion.
    Läs lite om feministisk islamsk teologi. Ett tips!
    Några VILL kanske det ja - men det går ju inte i muslimska länder.
    Jag upprepar: Islam får inte reformeras.
  • Kakmonstret

Siri 29 -

I teorin kan man göra allt möjligt, men i praktiken ser verkligheten annorlunda ut.

• Kakmonstret

Försök till reformation av islam har Muhammed belagt med dödsstraff.

• Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 11:43:02 följande:
    I praktiken händer det. Sedan behöver inte du gilla det. Men det är ett faktum. Om än inte i Saudiarabien och Iran.
    Nej, det händer inte utan vedergällningar.
Svar på tråden Islam