ladydi skrev 2010-10-19 19:20:01 följande:
Jag stödjer absolut inte kroppsbestraffningar. Har många tankar i huvudet som tydligen inte kom fram, jag vet inte heller om jag vill att de ska komma fram på denna sida men men..... Det jag menade med pengar, makt och politik är ju att det finns intressen som hindrar den naturliga utvecklingen, stater som tjänar pengar på det. Utveckling hade följt om människorna hade fått vara i fred utan förtryck och krig. Utan inblandning av utländska stater. Vi vet ju båda att det faktiskt sett annorlunda ut även i Iran för ett antal decenier sedan folk var muslimer även på den tiden. Olika politiska intressen har lett till den islam vi ser idag. Våld, krig och förtryck som leder till brist på utbildning och radikalisering. Alldeles för många gånger har radikala grupper stöttats av utländska makter för att folket valt kommunismen eller helt enkelt valt "fel". Detta har ju underlättat och förstärkt de radikala krafterna i dessa länder på det viset blir det ju deras islam som styr.
Hemskt? Ja
Konstigt? Inte så värst.
Det som hindrar den naturliga utvecklingen är att islam inte får förändras. Den skall vara lika i alla tider.
Kristendomen t ex har ju reformerats - men islam får inte detta.
Många muslimer hävdar ju att den fundamentalistiska islamen är den enda rätta - vi ser många sådana krafter här på FL t ex. Hur ska man lösa problemen med våld, brist på utbildning och förtryck när muslimerna själva vill ha en sträng och radikal tolkning av islam? Att skylla på utländska krafter håller inte.