• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Enensammamma

för MIG är det konstigt... JAG skulle aldrig amma ett barn över 1 år. För MIG skulle det kännas eeeeuuuw

Men om det funkar för er så låt ingen trycka ner er!

• solfrost

Trivs ni med det så  amma på. Ingen annan har väl med det att göra?

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • fegapantern

Du är inte alls konstig. Du gör på det sätt som passsar er o er familj !
     Själv ammade jag min första dotter tills hon var nästan 2 år pga att hon hade cancer som baby o inte åt något annat, så att det inte skulle vara någon näring i detta kan du bortse ifråm, det är klart att det är !!
       Sen kommer jag ihåg hur svårt det var med andra människors reaktioner, trots att jag hade en dödssjuk baby som verkligen behövde amningen,  Hon klarade en svår cellgiftsbehandling på 10 mån o en stor operation, utan en enda infektion, tack vare de antikroppar o lite tur som bröstmjälken gav helle o läkarna lovprisade mig !!

Men det var svårt att sluta.. Jag fick ta min man o resa bort en helg o sen sätta plåster på brösten o säga att de var trasiga! Så hon grät o vilken sorg hon hade över detta, så mitt råd är att du förbereder din lilla på att det kommer en dag när mjölken är slut så hon är förberedd.. Har du gett henne så mycket kärlek o näring vid ditt bröst så måste hon få chansen att vara ok med att det är slut..

• älskarlivet81
    mojsa skrev 2010-09-02 23:07:03 följande:
    "Mänsklig napp"??? Vad är det för naturligt med en napp? Napp har ju uppfunnits av moderna människor som inte kunat, orkat eller velat erbjuda bröstet för att tillfredsställa barnets sugbheov.
    Skulle jag erbjuda bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag inte kunna göra något annat på dagarna.. Min tjej har enormt sugbehov och hon fick napp redan när hon var 5-6 dagar.
  • versus
    Taniqua skrev 2010-09-03 01:03:18 följande:

Ni får väl göra vad ni vill men jag tycker d e hel flippat att amma ett  STORT barn nu pratar jag om STORA barn på 2 HELA ÅR o mer,  huuuua! Stackars barn *rysningar*. I vilken ålder börjar det räknas som övergrepp? För den gränsen måste juh gå nånstanns, i nån ålder, även om ingen pratar om det!? Och de föräldrar som säger  "barnet tycker om det" så är det upp till vuxna att inse att det inte är ok längre. De stackars barnen vet juh inget bättre/annat än d vi lär dom!
    Jag kan dock tycka att det är förståligt om absolut ingen annan mat fanns, som i fattigafattiga länder.
    Men i sverige... jaja upp till var o en som sagt. Me don't like iaf! 

Varför är det ett övergrepp??? Hur menar du??? Har det med din syn på dina tuttar att göra??? Vad de ska användas till??? I mina ögon ammar barn och inte ngt annat som vuxna gör eller vad du syftar på...
  • mion
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 23:07:17 följande:
    Ja... det finns nog många sorters "vanliga" föräldrar, man kan inte dra alla som inte praktiserar AP över en kam. Det kan vara bra att precisera vad man menar med "vanlig" förälder :)

Men vissa exempel på skillnader är: de som gillar "Nanny-programmen" är knappast AP, de som tycker att Kometkurserna är bra är inte AP, de som använder 5 mm eller SHN för att söva sina barn, de som hittar på straff och belöningar för att få sina barn att göra som de vuxna vill. Ja, för att ta några exempel...

Eftersom du ställer frågan som du gör anar jag att du tycker att förklaringen av AP lät som ett naturligt synsätt som "vanliga" föräldrar har och det vore ju underbart om de exempel på icke-AP som jag nämnde blev ovanliga. :)
    Ärligt talat så är AP nåt man har som ursäkt för att det ska låta finare.... Man är förälder helt enkelt,att sätta en bokstavskomination före gör dig INTE till en bättre förälder på något sätt el gör det märkvärdigare...  trams haha
  • älskarlivet81
    mion skrev 2010-09-03 08:25:15 följande:
    Ärligt talat så är AP nåt man har som ursäkt för att det ska låta finare.... Man är förälder helt enkelt,att sätta en bokstavskomination före gör dig INTE till en bättre förälder på något sätt el gör det märkvärdigare...  trams haha
    Håller med! Många som är AP tror att de är så mycket bättre än andra föräldrar! 
  • Bellini
    maj09 skrev 2010-09-02 23:13:00 följande:

Jag tror faktiskt att de som tycker att det är "konstigt" eller "fel" har lite komplex för att det kanske inte har fungerat så bra med amningen för dem.   

Min amning gick åt skogen o det är jag ledsen för, men jag tycker inte det är konstigt att amma, eller fel att amma så länge man känner att man vill. Blir avundsjuk när jag ser någon amma sitt barn, trodde ju att jag med skulle amma ett par år!!
  • Bellini
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 08:26:35 följande:
    Håller med! Många som är AP tror att de är så mycket bättre än andra föräldrar! 
    I vissa fall kanske det är så!
  • älskarlivet81
    Bellini skrev 2010-09-03 08:34:03 följande:
    I vissa fall kanske det är så!
    På vilket sätt då?
    Ja, om någon misshandlar sitt barn, kränker det etc, då förstår jag om man säger att man är en bättre förälder, men i övrigt handlar det om att man gör på sitt sätt, på det sätt som man själv tror är bra. 
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!