• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Lyckoprinsessan

Min son är 15 månader. Jag drog först ner på amningen dagtid men då ökade nattamningen. Han somnade vid bröstet och låg sedan och snuttade när han ville hela natten och minst varannan timme. När han var lite drygt ett år så införde vi en nattningsrutin med gröt, bad, massage, nattismusik och läggning i egen säng, allt utfört av maken. Detta funkade klockrent efter tre nätter. Han brukar sedan vakna någon gång vid 1-2-snåret men då räcker det att maken lyfter upp honom och lägger tillbaks honom i sin säng. När han sedan vaknar igen vid 4-5 är det dock kört att få honom att somna om, då är det bara amning som gäller.
    Han tar inte napp och äter inte välling.

Nu ammar jag när han vaknar och sedan yterligare två gånger under dagen så max tre gånger om dygnet. 

• kajsaliten

tack alla för jättefina tips o tankar! denna tråd har verkligen varit intressant att läsa, kul att många skrivit, även om det varit en hel del negativa åsikter som luftats här....

för två veckor sedan hade vi en liten ceremoni här hemma, jag min man o vår dotter. vi förklarade att nu var tutten trött, nu ska den sova. och nu är det slut på tuttandet. vår lilla tjej såg väldigt konfunderad ut....så sa hon hejdå tutten! och gav dom en puss! det kändes konstigt, men som ett fint slut...och hon förstod verkligen.

dagarna efter frågade hon en del efter den, men accepterade utan att gråta när jag sa nej. jag förklarade varje gång att "nu har mamma bestämt att det är slut med tutten, tutten vill sova", och hon har accepterat det utan att gråta en enda gång! jag är helt förundrad....tänk så kloka dom är våra små! hon har verkligen varit tokig i amningen,så jag blev jätteförvånad.
    jag är verkligen jätteglad att jag har ammat så länge, det känns sonm att det var precis rätt läge att sluta. till er som är i min sits vill jag bara ge rådet att prata med era barn, var tydlig med att beslutet är ert och var kärleksfull!

• Chocolate Eclaire

Hej!

Jag har precis slutat amma min pojke som nu är 2 år och 9 månader. De senaste året har han bara tuttat på kvällen när han skulle sova. Oslagbart sömnmedel .

Jag slutade för att jag ska börja ta hormoner för en ny IFV och då kan han ju inte tutta. Jag körde lite samma stil som Kajsaliten - att en ny situation uppstått som gör att man inte kan tutta längre. Jag sa att mamma tar en medicin och jag får inte tutta för doktorn. Inga problem att acceptera det! Han var nog själv rätt klar med tuttningen.

Men jag säger som min kompis neuro-psykologen - vilken fantastisk gåva jag gett till mitt barn att kunna få tutta så länge. Tänk om alla barn fick det!

Tutta på! För barnens skull!

• Rubia
    kattta skrev 2010-11-04 14:41:25 följande:
    ja, du är konstig
    Ja, hon är helskum, håller med
  • Brunette

Varför amma så länge? nej jag tycker att är ditt barn hunnit bli två år då får det f...n vara nog ;)

• SallyBlixten
    Brunette skrev 2010-11-08 21:48:52 följande:
    Varför amma så länge? nej jag tycker att är ditt barn hunnit bli två år då får det f...n vara nog ;)
    Varför? För att de trivs med det!

Varför svär du? På vilket sätt stör det dig?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Woodgrove

Bara läst TS. Nej du är inte konstig. Jag ammade vår dotter till dess att hon var 2,5. Inget jag planerat, blev helt enkelt så efter det att vi tagit ett aktivt beslut att lyssna på vår dotter och följa hennes rytm istället för att försöka göra "som man ska göra". Alla gör förhoppningsvis det som är bäst för sina barn, inget barn är det andra likt. 

• Pie de limon

varför inte amma så länge? se who rekommendationer....
    man gör som man trivs med så länge det funkar och känns bra

• mimi85

Du e inte det minsta konstig! Jag ammar fortfarande min son som är 2 år o tre mån, lite då o då när han ska sova o så. :) jag läser att många gör ju det:)

• MatildaMin

mitt andra barn blir snart två och h*n ammar fortfarande en eller ett par ggr per dag. jag hade personligen kunnat sluta tidigare men fortsatt efter h*n i synnerhet i samband med dagisstart fick ökat behov av den närheten och avslappningen. har flera vänner som ammar 2 åringar så ensam är du inte! och inte konstig heller. Glad

• Eva Hov2

Hej, alla borde läsa på om amning ens stora fördelar. Forskning helt enkelt. I två år gör du barnet en stor tjänst. Det får ett bättre immunförsvar och borstas för framtiden på ett fantastiskt sätt. Det skyddar mot vissa cancerformer och är bara det bästa. Det finns forskare Elisabeth Kylberg- osäker på stavning - Och Tomas Ljungberg har skrivit en liten bok om barnets behov. Lysande! Det handlar om barnets behov! FINNS på adlibris. Ulnäs Moberg är en annan forskare. Basera ert tyckande på evidensbaserad forskning så får vi en bättre värld.

Ha det bäst!

Eva

• fluu

Absolut inget konstigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gravitation

Nä inget konstigt. Slutade amma i onsdags, dottern är 23 månader.

• MammAmma

Inget konstigt alls, snarare naturligt. Mina kids har också ammat fortfarande runt 2 års åldern.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!