• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:49:09 följande:
    Men hur gör ni om ert barn hamnar i trubbel och stök på t.ex. högstadiet? Kommer barnet inte få någon konsekvens då?
    Beror på vilken form av stök?

Om barnet mobbar: Ingen konsekvens förutom att be det mobbade barnet om ursäkt, sedan hade jag tvingat min unge till BUP för att ta reda på vad som EGENTLIGEN är fel, eftersom jag tror att alla som mobbar gör det för att de mår dåligt över något helt annat.

Om barnet vägrar komma hem på utsatt tid: Rejäla restriktioner vid utgång tills dess barnet visar att vi som föräldrar kan lita på att hon kommer hem när vi bestämt eller ringer om hon blir det minsta försenad.

För att ta två exempel.
  • MassiiMotoo
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:46:25 följande:
    Tror du får skilja mellan normalt och vanligt. Att amma ett barn upp till 6 års ålder är fullständigt normalt och naturligt, däremot är det ovanligt.

En ettåring har inte alla tänder i munnen, alla tänder i munnen har barn i snitt vid 3 års ålder, så då borde det vara ok att amma tills dess? Min 2 åring går verkligen inte att föra en konversation med, hon babblar mest rappakalja där man kan utskilja max ett ord per mening, så då skulle det vara ok att fortsätta amma henne då eftersom hon inte kan prata och inte har alla tänder?
    Det är väl inte normalt att amma en 6 åring? I fattiga länder där de inte har ett annat val kanske, men i Sverige?

Jag syftade på dem  i klippet jag klistrade in, stora barn i skolålder. nej det är inte normalt.

Men nej en 2 åring kanske inte har alla tänderna men har tänder så denne är kapabellt att kunna äta med dem .
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:52:26 följande:
    Beror på vilken form av stök?

Om barnet mobbar: Ingen konsekvens förutom att be det mobbade barnet om ursäkt, sedan hade jag tvingat min unge till BUP för att ta reda på vad som EGENTLIGEN är fel, eftersom jag tror att alla som mobbar gör det för att de mår dåligt över något helt annat.

Om barnet vägrar komma hem på utsatt tid: Rejäla restriktioner vid utgång tills dess barnet visar att vi som föräldrar kan lita på att hon kommer hem när vi bestämt eller ringer om hon blir det minsta försenad.

För att ta två exempel.
    T.ex. om ditt barn förstör saker på skolan, bråkar mycket, slagsmål kanske etc..

Men de exemplen du tar upp är bra, sådana saker är bra, för då har konsekvenserna samband med det dåliga beteendet.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:45:43 följande:
    Ja, självklart går det att ha en åsikt. Vad jag menar är att det är rätt inbilskt att uttrycka de åsikterna som "rätt" eller "fel" och att döma ut normbrytande som äckligt eller vedervärdigt. Det är ödmjukt att kunna identifiera sina reaktioner som ett resultat av att det är något främmande och att det framför allt ligger hos en själv, snarare än att det främmande är intrinsikalt motbjudande.
    Jag säger inte vad som är rätt och fel säger bara vad JAG tycker och JAg tycker inte det är normalt agtt amma ett stort barn, jag bara gör inte det.
  • Eliana
    1977a skrev 2010-09-03 09:43:18 följande:
    Jag undrar  varför det här ämnet väcker så enormt starka reaktioner, nästan uteslutande hos kvinnor dessutom. Kanske för att det berör på ett djupt personligt plan och därigenom blir väldigt känsligt. Det tycks vara känsligt oavsett om man avstått helt från att amma eller ammar i flera år eller befinner sig någonstans däremellan.

Amning är ett ämne där man ofta formulerar vad som är okej utifrån det egna personliga valet. Verkar vara svårt att tycka något är okej som ligger långt ifrån hur man själv gjort, oavsett vilket det valet varit. Det startas omröstningar stup i kvarten där man ska kryssa i exakt vid vilken ålder som amningen övergår från lämplig till olämplig. Hur ska man kunna dra en knivskarp gräns där? Som folk ofta skriver-NÅGONSTANS går gränsen, men exakt var den går kan bara avgöras av varje individuell mamma och individuellt barn. 

Vad som ofta glöms bort är att den allmänna inställningen till amning är kulturellt betingad. När jag var liten avrådde svenska myndigheter från amning längre än 9 månader, vilket de knappast skulle göra idag. I andra länder är det normalt att amma 3-4 år, i ytterligare andra tror man (olyckligtvis)att ersättning är nyttigare redan för de minsta spädbarnen.

Ni som tycker att det är äckligt och onaturligt att amma en 2-åring, har det slagit er att det kan säga mer om ER än om den mamma som väljer att göra det? För henne och hennes barn är det kanske helt okomplicerat, medan det är NI som har laddade glasögon på detta. Som ni projicerar över på henne.

Min personliga gräns gick när barnet var en bra bit över året. Men det är MIN gräns, inte alla andras. För mig är man inte konstig om man slutar efter 2 månader eller 2 år. Vi är alla olika. Lyckligtvis!
    Tänk att folk ska tycka och tänka så mycket om vad andra gör.....  för mig blir det bara to mutch . Anses det i dagens samhälle perverst, näst intill kriminellt beteende att AMMA sina barn ??????   :-0
    Barnen blir inte knäppa för att dom väljer amning nåt år mer än andra...
    Hade man slängt upp en barnmatsburk  på bordet i Brasilien tex.... till en 1 åring eller 2 åring... hade  man blivit ifrågasatt..   varför barnet slutat amma !   Norden är den enda världsdel som  har så himla brottom eller hur man ska beskriva det. Det kan ha med att mammorna vill och kan vara ute i arbetslivet efter barnet fyllt 1 år också. Men just ammningen har inte enbart med mat att göra utan en rad olika trygghetskänslor och band mellan mor och barn att göra .
    Att kvinnor ska trycka ner varandra, ni är inte nöjda med nåt ! Avensjuka och ren dumhet vill jag anse att det är.
    Uppmuntra , hjälp varandra, och beröm varandra istället .
    Sluta vara så nedtyckande och negativa mot varandra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Plutteli
    SunnyBunny skrev 2010-09-03 09:51:47 följande:
    Men oj, ja jag blir helt chockad här. Det här är en helt ny värld för mig haha. Men 7 år? Det där måste väl mamman vara ganska ensam om?

Jag är nog ganska egoistik och ytlig oxå , men inte skulle jag amma längre än nödvändigt och sen leva med taxöron ner till knäna! Kan bara tänka mig hur den mammas bröst ser ut efter 7 år!

Min mamma amma inte ens mig och jag är smart enligt skolan och har inte en enda sjukdom/allergi ha! Var nån som skrev det tidigare att sånt hängde ihop med ammning. Jo jag tål inte solen och är blek? Kanske har det och göra med att jag inte ammades;)
    Har verkligen folk så svårt att se skillnad på individnivå och gruppnivå? På GRUPPnivå finns skillnader där det är possitivt för hälsan att ammas, på individnivå kan den skillnaden inte ses. Eller för att ta ett annat exempel: På GRUPP nivå är det extremt ohälsosamt att röka, men på INDIVID nivå behöver inte alla som röker bli sjuka ens om de röker ett paket om dagen i 20 år.

F.ö finns ingen koppling mellan att amma och få hängbröst, rökning påverkar brösten betydligt mer än amning gör, graviditet påverkar brösten mer än amning gör, så är man rädd om sina bröst ska man aldrig bli gravid (eller röka).

Och ja, hon är rätt ensam om att amma ett barn på 7 år av den enkla orsaken att majoriteten av barn tappar förmågan att dia vid ca 6 års ålder, och snittålder för barn som ammas fritt är att sluta vid 2-3 års ålder helt av sig självt.
  • k girl
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:54:34 följande:
    Jag säger inte vad som är rätt och fel säger bara vad JAG tycker och JAg tycker inte det är normalt agtt amma ett stort barn, jag bara gör inte det.
    Använder man uttryck som "rätt ålder att sluta" är det att säga vad som är rätt och fel.
  • Plutteli
    MassiiMotoo skrev 2010-09-03 09:52:44 följande:
    Det är väl inte normalt att amma en 6 åring? I fattiga länder där de inte har ett annat val kanske, men i Sverige?

Jag syftade på dem  i klippet jag klistrade in, stora barn i skolålder. nej det är inte normalt.

Men nej en 2 åring kanske inte har alla tänderna men har tänder så denne är kapabellt att kunna äta med dem .
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:54:11 följande:
    T.ex. om ditt barn förstör saker på skolan, bråkar mycket, slagsmål kanske etc..

Men de exemplen du tar upp är bra, sådana saker är bra, för då har konsekvenserna samband med det dåliga beteendet.
    Förstör saker på skolan: Barnet får själv betala för skadegörelsen på ett eller annat sätt.
    Bråkar mycket: Jag vill veta vad som är felet egentligen, så där är väll en till situation då BUP skulle kunna vara aktuellt.
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:58:14 följande:
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!