• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:25:20 följande:
    Jag ställde dig en fråga nu. Behöver inte vara tyken
    Det är inte alltid lätt att förstå vad folk menar. Själv försöker jag förklara men det är inte alltid alla förstår det jag skriver heller.
    Det jag menar är att det är naturligt att amma, trådstartaren skrev som rubrik om hon det skulle vara konstigt med att amma en 2-åring.
    Endel börjar jämföra med att amma 7-åringar, det har inte riktigt med saken att göra för detta barn är inte så gammalt.
    Sen ger det sig med tiden och dom kommer finna en väg till det mål mamma vill uppnå.
    Men oavsett ålder på barnet så tror jag inte dom tar skada om vi nu pratar om  små barn.
    Men det är min uppfattning. Vad ni tycker respekterar jag, och man kan ju alltid diskutera, ge råd eller låta bli att svara. Men det va nog inte det TS hade tänkt då hon skrev insänaren
  • SuperJE
    nollåtta skrev 2010-09-02 23:09:30 följande:
    Det ena behöver väl inte uteluta det andra? Eller blir din man kåt när han kissar med sin kuk?
    Nej det blir han inte. Men jag skulle inte vilja "amma" min man om han ska slicka på mina bröstvårtor direkt. Men vem vet, det kanske ni andra gillar. Amma hela familjen, för det är ju nyttigt och naturligt.

Och jag har valt att INTE amma länge, för min dotter klarade sig utmärkt på mjölkersättning. OCH jag valde att inte göra det för JAG tycker det känns onaturligt. Och när det finns ett så bra alternativ till modersmjölk eftersom vi lever på 2000 talet, så varför inte? Flaskmatning ger också närhet med barnet...
  • versus
    Eliana skrev 2010-09-03 14:21:34 följande:
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
    Ja, men jag ville också kommentera

Tyckte att mitt inlägg inte var så långt från pudelns kärna i det jag tycker tråden i sin helhet handlar om...

Bara för att vara övertydlig tror jag inte att det var din egen åsikt du uttryckte-tror du ville sätta saken på sin spets lite...
  • versus
    SuperJE skrev 2010-09-03 14:35:18 följande:
    Nej det blir han inte. Men jag skulle inte vilja "amma" min man om han ska slicka på mina bröstvårtor direkt. Men vem vet, det kanske ni andra gillar. Amma hela familjen, för det är ju nyttigt och naturligt.

Och jag har valt att INTE amma länge, för min dotter klarade sig utmärkt på mjölkersättning. OCH jag valde att inte göra det för JAG tycker det känns onaturligt. Och när det finns ett så bra alternativ till modersmjölk eftersom vi lever på 2000 talet, så varför inte? Flaskmatning ger också närhet med barnet...
    Har förstått att du inte kan skilja mellan dina tuttars olika användningsområden och det är ok-men jag kan det och även om jag ammar kan jag ha sex med min man Ser inget onormalt i att kunna skilja ammning och sex som inkluderar mina tuttar, åt???

Känns dom du blandar ihop sex och barn till en konstig soppa men jag kanske har helt fel...

Alla må göra som dom vill men jag fattar fortfarande vad det sk "onormala" i att amma är???
  • Eliana
    versus skrev 2010-09-03 14:36:25 följande:
    Ja, men jag ville också kommentera

Tyckte att mitt inlägg inte var så långt från pudelns kärna i det jag tycker tråden i sin helhet handlar om...

Bara för att vara övertydlig tror jag inte att det var din egen åsikt du uttryckte-tror du ville sätta saken på sin spets lite...
    Jag uttrycker mina egna åsikter. Själv är jag mycket FÖR ammning och ammade själv tills min dotter var 2 år.
    Hon vägrade sluta.  Vi bor ensamma hon och jag så det var inte så att någon annan kunde "ta över henne"
    Men jag blev tyvärr tvungen att tvinga henne. Men avledde henne då hon började slita i mina kläder.
    Hade hon fått som hon velat hade hon ammat än idag, hon är 3 nu. Men pga jobb och dagis kunde jag inte, och tyckte det var dags för oss att avsluta. Hon började bli stor flicka och hon kunde själv känna stolhet över att inte "vara bebis" 
    Men det är upp till var och en. Barnet slutar antingen av sig självt, eller så får man hjälpa dom att finna tryggehet i att inte amma
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:48:37 följande:
    Jag uttrycker mina egna åsikter. Själv är jag mycket FÖR ammning och ammade själv tills min dotter var 2 år.
    Hon vägrade sluta.  Vi bor ensamma hon och jag så det var inte så att någon annan kunde "ta över henne"
    Men jag blev tyvärr tvungen att tvinga henne. Men avledde henne då hon började slita i mina kläder.
    Hade hon fått som hon velat hade hon ammat än idag, hon är 3 nu. Men pga jobb och dagis kunde jag inte, och tyckte det var dags för oss att avsluta. Hon började bli stor flicka och hon kunde själv känna stolhet över att inte "vara bebis" 
    Men det är upp till var och en. Barnet slutar antingen av sig självt, eller så får man hjälpa dom att finna tryggehet i att inte amma
    Kan även berätta att själv har jag en enäggstvilling som fick barn samtidigt, hon kunde inte amma sin son för han hade kolik i 4 månader .
    Hon var förtvivlad av läget som rådde, en pojke som inte kunde eller ville och allt runtomkring koliken som gjorde henne totalt maktlös av sorg.
    Idag är han frisk , pigg, glad och frammåt pojke )
    Min syster är lycklig nu och dom mår bra, men hon sörjde att hon inte  fick möjligheten att amma.
    Sen finns de dom som inte vill, det är  alla egna val. Ingen ska se ner på den andre för vad man känner känns bäst.
    Barnen kommer sluta.   Man ska inte ha så dåligt samvete för allt allt.
    Glädjs med ditt barn och försök göra det bästa av situationer som uppstår
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:48:37 följande:
    vilket tror du inte va min egna åsikt? och vad spettsade jag till enligt dig.
  • Pigeon
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Det där var nog det dummaste förslag till varför nån vill långtidsamma som jag nånsin sett!
  • Pigeon
    k girl skrev 2010-09-03 09:45:43 följande:
    Ja, självklart går det att ha en åsikt. Vad jag menar är att det är rätt inbilskt att uttrycka de åsikterna som "rätt" eller "fel" och att döma ut normbrytande som äckligt eller vedervärdigt. Det är ödmjukt att kunna identifiera sina reaktioner som ett resultat av att det är något främmande och att det framför allt ligger hos en själv, snarare än att det främmande är intrinsikalt motbjudande.
    Vad klokt du skriver.
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 15:21:37 följande:
    vilket tror du inte va min egna åsikt? och vad spettsade jag till enligt dig.
    vem skriver klokt ?
    Kan berätta att som ensamstående har jag fått avstått från mycket. Men just med ammningen försökte jag in i det sista ge min dotter det hon ville.
    Att kombinera dagis, jobb och nattamning och dagamning gick men det var tufft.
    vI klarade det och idag fattar jag inte hur....men det gick  
    Försökte flera gånger men det blev motsatt effekt  på min dotter, så jag gav upp flera ggr, vi hade många nätter som hon kämpade, höll oss vakna .
    Vändningen kom då hon fick kusiner och hon såg dessa små pyttesmå bebisar amma som hon gjorde
    Jag tog tillfälle iakt och det var tufft men det gick.
    Hade man varit 2 föräldrar kanske det gått lättare, eller man kanske inte behövt stressa med att försöka få henne sluta för då var vi 2 med inkomst.
    Men vi klarade det ekonomiskt och vi var lyckliga då och nu .
    Men just sättet att sluta amma kan vara svårt eller så går det lätt som en plätt ... 
    Allt går bara man inte stressar sig själv och barnet för mycket. 
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!