Ok att "ta över" en vän?
Jag undrar vad ni tycker, är det ok att en tredje person hoppar in och "tar över" en kompis när man själv inte är hemma under en kortare period?En person som jag känner hoppade in och "tog" min kompis under semestern, och det i sig är väl ok kan jag tycka, men jag stör mig oerhört på att den här människan, som knappt tilltalat min kompis innan vi lämnade hemmet en tid, plötsligt mer eller mindre bor hos min kompis.
Såvitt jag har hört så började det med att de tog en promenad med sina hundar tillsammans, något som vi faktiskt BETT den här personen att följa med på redan när jag var hemma, men hon har konsekvent nobbat förslaget tills dess att jag försvann, då var hon oerhört snabb med att följa med. Därefter blev det en fika efter varje promenad (tre ggr/dag) och senare gjorde hon sig ärenden till min kompis (Kan jag få låna det, kan du hjälpa till med det, ska du ha något när jag handlar etc) för att slutligen resultera i att hon tillbringar omkring fem, sex timmar per dag med min kompis VARJE dag. Plus mer på helger då det ska festas.
Vad tycker ni, är det ok att göra så? Jag är ganska övertygad om att min kompis innerst inne tycker att det är jobbigt att hela den här familjen ska hänga hos henne och dricka kaffe, prata och gå hundpromenader samt festa och gud vet allt.. Det märks när man möter henne (min kompis), hon säger saker som "när jag för en gångs skull är ensam hemma" och "jag behöver vila lite, det har varit lite mycket på sistone", saker som hon tidigare aldrig sagt.
Jag vet och inser att det är upp till min kompis att säga ifrån att nu räcker det. Men jag misstänker att hon inte har orken, eftersom hon har väldigt mycket annat att tänka på.
Överreagerar jag, eller är det fler som tycker att det är fel att dels tränga sig in i någons liv och dels att mer eller mindre tvinga sig till umgänge av någon dagligen?
(OBSERVERA ATT JAG INTE VILL HA "HJÄLP" ATT "LÖSA SITUATIONEN", JAG VILL BARA VETA OM DET ÄR ALLMÄNT VEDERTAGET ATT MAN "FÅR" GÅ IN OCH "TA ÖVER" EN KOMPIS PÅ ETT-enligt mig-SÅ HÄR UTSTUDERAT SÄTT..?)