• Egomamma

Ok att "ta över" en vän?

Jag undrar vad ni tycker, är det ok att en tredje person hoppar in och "tar över" en kompis när man själv inte är hemma under en kortare period?

En person som jag känner hoppade in och "tog" min kompis under semestern, och det i sig är väl ok kan jag tycka, men jag stör mig oerhört på att den här människan, som knappt tilltalat min kompis innan vi lämnade hemmet en tid, plötsligt mer eller mindre bor hos min kompis.

Såvitt jag har hört så började det med att de tog en promenad med sina hundar tillsammans, något som vi faktiskt BETT den här personen att följa med på redan när jag var hemma, men hon har konsekvent nobbat förslaget tills dess att jag försvann, då var hon oerhört snabb med att följa med. Därefter blev det en fika efter varje promenad (tre ggr/dag) och senare gjorde hon sig ärenden till min kompis (Kan jag få låna det, kan du hjälpa till med det, ska du ha något när jag handlar etc) för att slutligen resultera i att hon tillbringar omkring fem, sex timmar per dag med min kompis VARJE dag. Plus mer på helger då det ska festas.

Vad tycker ni, är det ok att göra så? Jag är ganska övertygad om att min kompis innerst inne tycker att det är jobbigt att hela den här familjen ska hänga hos henne och dricka kaffe, prata och gå hundpromenader samt festa och gud vet allt.. Det märks när man möter henne (min kompis), hon säger saker som "när jag för en gångs skull är ensam hemma" och "jag behöver vila lite, det har varit lite mycket på sistone", saker som hon tidigare aldrig sagt.

Jag vet och inser att det är upp till min kompis att säga ifrån att nu räcker det. Men jag misstänker att hon inte har orken, eftersom hon har väldigt mycket annat att tänka på.

Överreagerar jag, eller är det fler som tycker att det är fel att dels tränga sig in i någons liv och dels att mer eller mindre tvinga sig till umgänge av någon dagligen?

(OBSERVERA ATT JAG INTE VILL HA "HJÄLP" ATT "LÖSA SITUATIONEN", JAG VILL BARA VETA OM DET ÄR ALLMÄNT VEDERTAGET ATT MAN "FÅR" GÅ IN OCH "TA ÖVER" EN KOMPIS PÅ ETT-enligt mig-SÅ HÄR UTSTUDERAT SÄTT..?)
  • Svar på tråden Ok att "ta över" en vän?
  • Egomamma
    idiblon yes skrev 2010-09-01 14:45:56 följande:
    Jag tycker att man ska be folk fara och flyga och sluta vara så förbaskat försiktig hela tiden.
    Haha ja det kanske vore intressant. Men tyvärr så gör ju inte alla så.. Själv säger jag nog en aning för ofta vad jag tycker, och det är inte alltid så populärt. Men å andra sidan så vänjer sig folk rätt fort, har jag märkt..
  • Egomamma
    idiblon yes skrev 2010-09-01 14:58:12 följande:
    Det kanske är för henne som det är för många andra, obekvämt att umgås tre eller fler än att bara vara öga mot öga med en. Hon kanske inte direkt gillar dig, heller. Och din kompis kanske bara säger så till dig för att hon skäms för att hon föredrar sin nya vän.

Man kan ju aldrig veta, liksom.

Det komiska i just det här fallet är att det inte verkar vara ett problem om det är fler än två, för både jag själv och många andra har deltagit när de umgåtts, utan missöden eller spänningar, det som jag stör mig på är inte deras umgänge i sig, utan att de blev "bästisar" på bara en vecka, och på att tredje personen vägrade i sten att annat än hälsa på min kompis ända tills jag åkte hemifrån. Samt det faktum att det inte verkar som att min kompis får vara ifred i den utsträckning hon vill, men som både jag och andra redan konstaterat så är det ju upp till henne att säga stopp, det kan inte jag göra åt henne, även om jag vill stundtals..

Och självklart kan det vara så att min kompis gillar mig mindre, alla gillar inte folk som mig, haha :D
  • idiblon yes
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:06:01 följande:
    Det komiska i just det här fallet är att det inte verkar vara ett problem om det är fler än två, för både jag själv och många andra har deltagit när de umgåtts, utan missöden eller spänningar, det som jag stör mig på är inte deras umgänge i sig, utan att de blev "bästisar" på bara en vecka, och på att tredje personen vägrade i sten att annat än hälsa på min kompis ända tills jag åkte hemifrån. Samt det faktum att det inte verkar som att min kompis får vara ifred i den utsträckning hon vill, men som både jag och andra redan konstaterat så är det ju upp till henne att säga stopp, det kan inte jag göra åt henne, även om jag vill stundtals..

Och självklart kan det vara så att min kompis gillar mig mindre, alla gillar inte folk som mig, haha :D
    Fast jag menade att det inte alltid går att "klicka" med en person när det finns ett störningsmoment med i bilden, så det blev lättare när du inte var där!
    FL är guld.
  • kimsi

Ja det är ok att "ta över" en kompis på det sättet, för det finns inget som innebär att ta över en kompis. Kompis kan man ha flera och det rör sig om vuxna människor, vill de umgås så är det väl fritt fram. Dina inlägg osar bitter avundsjuka och inget annat.

• Egomamma
    Mariohn skrev 2010-09-01 14:58:45 följande:
    ÖÖÖH detta påminner mig om en situation jag var i.

Jag hade en bekant. Vi umgicks ibland. Jag gillade henne och hon var trevlig och så men det var ingen människa jag såg mig själv anstränga mig för att hålla kontakten med eller ha på mitt framtida bröllop. En kul polare och inget mer. En dag när vi var ute träffade vi på en av hennes barndomskompisar. Jag klickade direkt med människan. Vi blev verkligen bästa vänner och började umgås konstant.

Min första väninna blev som besatt och började snacka "sno kompisar" och prata om mig som om jag vore en ägodel. Jag kan säga att jag bad henne fara och flyga LÅNGT.  
    Jahapp,  minsann, fler som varit i liknande (fast omvända) situationer.
    Jag och kompisen umgicks dock inte "ibland" utan dagligen. Vi ses även nu dagligen, men vi springer inte mellan varandras hem på det vis som vår tredje person i exemplet ovan gör.

Jag har full förståelse för att man klickar med vissa och inte med andra. Men jag tycker det känns lite mysko hur fort det hela gått. Det är egentligen däri problemet (om man nu kan kalla det så) ligger. Att det verkar ganska utstuderat från tredje personens sida, att först vägra umgås, och så fort någon (jag) försvinner ur bilden så ska hon genast ändra sig. Så beter sig väl inte vanligt folk, särskilt inte när de de facto blivit inbjudna att vara med, kan jag tycka..?
  • idiblon yes
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:12:03 följande:
    Jag och kompisen umgicks dock inte "ibland" utan dagligen. Vi ses även nu dagligen, men vi springer inte mellan varandras hem på det vis som vår tredje person i exemplet ovan gör.

Jag har full förståelse för att man klickar med vissa och inte med andra. Men jag tycker det känns lite mysko hur fort det hela gått. Det är egentligen däri problemet (om man nu kan kalla det så) ligger. Att det verkar ganska utstuderat från tredje personens sida, att först vägra umgås, och så fort någon (jag) försvinner ur bilden så ska hon genast ändra sig. Så beter sig väl inte vanligt folk, särskilt inte när de de facto blivit inbjudna att vara med, kan jag tycka..?
    Om hon inte gillar dig i sällskapet så förstår jag henne visst... Det finns folk jag gillar men om en tredje person finns med så är jag hellre inte med alls.

Om du förstår hur jag menar.
    FL är guld.
  • kimsi
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:12:03 följande:

Fast varför så paranoid? Det kanske var en ren slump att de träffades och umgicks när du inte var hemma och båda upptäckte att det var trevligt och så var vänskapen född. En del människor klickar man otroligt snabbt med, svårare än så är det inte. Varför inte bara vara glad att även dina vänner funnit varandra?
  • Egomamma
    kimsi skrev 2010-09-01 15:11:54 följande:
    Ja det är ok att "ta över" en kompis på det sättet, för det finns inget som innebär att ta över en kompis. Kompis kan man ha flera och det rör sig om vuxna människor, vill de umgås så är det väl fritt fram. Dina inlägg osar bitter avundsjuka och inget annat.
    *asgarvar*
    Okej, det kanske verkar som jag är bitter och avundsjuk, men så är inte fallet. Jag trivs bra med att kunna gå över till min kompis eller få besök av henne då och då, varannan dag eller så, men blev det mer skulle jag nog känna mig kvävd rätt omgående. Jag är väldigt egotrippad och vill inte att andra ska hålla fast mig genom att göra mig till en del av sina rutiner. Kanske är det helt enkelt så att jag stör mig på det som pågår just för att jag vet hur JAG skulle må av en sådan sak? (självinsikt, tjohoo..)

Vet inte, men så tror jag. Bra att du har din åsikt i frågan klar för dig :D
  • kimsi
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:24:54 följande:
    *asgarvar*
    Okej, det kanske verkar som jag är bitter och avundsjuk, men så är inte fallet. Jag trivs bra med att kunna gå över till min kompis eller få besök av henne då och då, varannan dag eller så, men blev det mer skulle jag nog känna mig kvävd rätt omgående. Jag är väldigt egotrippad och vill inte att andra ska hålla fast mig genom att göra mig till en del av sina rutiner. Kanske är det helt enkelt så att jag stör mig på det som pågår just för att jag vet hur JAG skulle må av en sådan sak? (självinsikt, tjohoo..)

Vet inte, men så tror jag. Bra att du har din åsikt i frågan klar för dig :D
    Hur DU skulle må ja, men nu handlar det ju inte om dig. Dessutom var din fråga om det var ok att ta över en kompis, inte om det är ok att umgås mycket med en och samma person. Din frågeställning utgick från DIN sits i det hela, inte din kompis.

Du ville veta om det var "ok" att någon gick inte och "tog din" kompis på ett "utstuderat" sätt och nu när man inte smeker dig medhårs så handlar det helt plötsligt om din väns välmående. Jo tjenare du!
  • Egomamma
    kimsi skrev 2010-09-01 15:14:49 följande:
    Fast varför så paranoid? Det kanske var en ren slump att de träffades och umgicks när du inte var hemma och båda upptäckte att det var trevligt och så var vänskapen född. En del människor klickar man otroligt snabbt med, svårare än så är det inte. Varför inte bara vara glad att även dina vänner funnit varandra?
    Ojoj, du skräder inte orden, först är jag bitter, nu är jag paranoid.. Du känner mig verkligen utan och innan, eller hur? Tungan ute

Nåja, vilket som.
    Jag tror du kanske behöver läsa mina inlägg lite mer ingående. Det är inte på något vis så att de inte träffats innan, det är nämligen så att jag försökt bjuda med den tredje personen för att hon ska lära känna flera (däribland min kompis) på ett naturligt sätt, på hundpromenader (och även fika i somras innan vi åkte) men hon har tvärvägrat och kommit med diverse konstiga förklaringar. När jag sen inte var hemma så sökte hon upp kompisen och FRÅGADE om hon kunde följa med ut på promenaden.
    Tidigare har hon enbart umgåtts med folk som hon kände tidigare och sin familj i flera månader, utöver att hon hälsat på grannarna och pratat en hel del med mig, eftersom vi har barn i samma ålder som leker bra. Vi är inte på minsta vis osams eller så, kanske jag ska tillägga.

Men du kanske har rätt, jag kanske är paranoid som reagerar inför ett sådant beteende. I don't know..
  • idiblon yes
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:34:20 följande:
    Ojoj, du skräder inte orden, först är jag bitter, nu är jag paranoid.. Du känner mig verkligen utan och innan, eller hur? Tungan ute

Nåja, vilket som.
    Jag tror du kanske behöver läsa mina inlägg lite mer ingående. Det är inte på något vis så att de inte träffats innan, det är nämligen så att jag försökt bjuda med den tredje personen för att hon ska lära känna flera (däribland min kompis) på ett naturligt sätt, på hundpromenader (och även fika i somras innan vi åkte) men hon har tvärvägrat och kommit med diverse konstiga förklaringar. När jag sen inte var hemma så sökte hon upp kompisen och FRÅGADE om hon kunde följa med ut på promenaden.
    Tidigare har hon enbart umgåtts med folk som hon kände tidigare och sin familj i flera månader, utöver att hon hälsat på grannarna och pratat en hel del med mig, eftersom vi har barn i samma ålder som leker bra. Vi är inte på minsta vis osams eller så, kanske jag ska tillägga.

Men du kanske har rätt, jag kanske är paranoid som reagerar inför ett sådant beteende. I don't know..
    Alltså kanske hon helt enkelt inte vill umgås med dig för att hon tycker det är obekvämt.
    FL är guld.
  • Egomamma
    kimsi skrev 2010-09-01 15:30:47 följande:
    Hur DU skulle må ja, men nu handlar det ju inte om dig. Dessutom var din fråga om det var ok att ta över en kompis, inte om det är ok att umgås mycket med en och samma person. Din frågeställning utgick från DIN sits i det hela, inte din kompis.

Du ville veta om det var "ok" att någon gick inte och "tog din" kompis på ett "utstuderat" sätt och nu när man inte smeker dig medhårs så handlar det helt plötsligt om din väns välmående. Jo tjenare du!
    Vet du, det är helt ok om du vill stryka mothårs eller t o m sparka mig i röven om du känner för det.. För det verkar som du misstolkar det jag skriver. Jag utgår ju i frågeställningen i TS från MIN vinkel av saken, men försöker redogöra för vad som hänt. Det jag kom att tänka på var att jag kanske reagerar som jag gör FÖR ATT jag själv skulle känna mig kvävd om jag och min kompis bytte plats.

Själva grejen med ett forum är ju att man vänder och vrider på det som skrivs i trådstarten många gånger. Eller har du sett många trådar som håller stenhårt på TS? Det har inte jag, annat än i rena omröstningar kanske..
    Genom diskussion blir man både mer ödmjuk (förhoppningsvis) och mer flexibel många gånger. Men här utgår jag ifrån mig själv, kan ju inte tala för dig. Du verkar mest vara ute efter att vrida på det jag skriver, faktiskt.. Men fortsätt gärna, för det är intressant ;D
  • Egomamma
    idiblon yes skrev 2010-09-01 15:35:29 följande:
    Alltså kanske hon helt enkelt inte vill umgås med dig för att hon tycker det är obekvämt.
    I så fall tycker jag att det är konstigt att de båda två söker mitt sällskap, oberoende av varandra. För det gör de..
  • kimsi
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:34:20 följande:

Nåja, vilket som.

Nej jag skräder inte på orden, varför ska man göra det? Och mina åsikter om dig baseras endast på det du själv skriver här och jag har läst dina inlägg och även citerat dig klart och tydlligt.

Exakt VAD är problemet här egentligen? Vuxna människor som utvecklat en vänskap och som trivs ihop, varför behöver man ens göra frågeställningen om det är ok? Och om detta dessutom var en vänskap som du från början försökte uppmuntra så borde du väl endast vara nöjd och glad nu.
  • kimsi
    Egomamma skrev 2010-09-01 15:41:30 följande:
    Vet du, det är helt ok om du vill stryka mothårs eller t o m sparka mig i röven om du känner för det.. För det verkar som du misstolkar det jag skriver. Jag utgår ju i frågeställningen i TS från MIN vinkel av saken, men försöker redogöra för vad som hänt. Det jag kom att tänka på var att jag kanske reagerar som jag gör FÖR ATT jag själv skulle känna mig kvävd om jag och min kompis bytte plats.

Själva grejen med ett forum är ju att man vänder och vrider på det som skrivs i trådstarten många gånger. Eller har du sett många trådar som håller stenhårt på TS? Det har inte jag, annat än i rena omröstningar kanske..
    Genom diskussion blir man både mer ödmjuk (förhoppningsvis) och mer flexibel många gånger. Men här utgår jag ifrån mig själv, kan ju inte tala för dig. Du verkar mest vara ute efter att vrida på det jag skriver, faktiskt.. Men fortsätt gärna, för det är intressant ;D
    På vilket sätt har jag vridit på det du skriver, jag använder ju dina citat utan några ändringar.
Svar på tråden Ok att "ta över" en vän?