Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag hakar gärna på här om jag får. Är visserligen inte ÖVER 30 direkt utan jag är 30. Men jag har valt karriären fram till nu när mitt liv äntligen börjar kännas redo för barn. Får hoppas man inte väntat för länge... Planerad ÄL idag iaf, så nu har vi legat i några dagar.. Hoppas det ger resultat! BIM Irmelie: ÅL 15 sept, BIM 29-30sept MD77: ÄL 17 sept, BIM 1 okt Rosavit: ÄL18- 19 sept, BIM 5-6 okt Saftochbulle: ÄL 22-23 sept, BIM ca 6 oktober, försök nr 6, första barnet ernlia03: ÄL 25-27 sept, BIM ~10 okt, försök nr 6, första barnet. Fröken Ellen: ÄL ~28 sept, BIM ~11 okt essalady: ÄL ~ 28 sep, BIM ~ 12 okt, försök nr 2, första barnet MariaF79: ÄL ~29-30 sept, BIM ~14-15 okt, första riktiga försöket Lillamillan: ÄL 1 okt, BIM 15 okt, försök nr 13 första barnet Ansi30: ÄL:  1-3 okt, BIM 15 oktober: Försök nr 6 simtim: ÄL: ~5 okt, BIM ~20 okt, tredje försöket GRAVIDA Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.

• ifyouweremine

Hm, vad konstigt mitt inlägg blev. Skrev i mobilen.. Här kommer bim-listan på nytt.. Kan även passa på att meddela att jag hade stegring på ÄL-testet idag. Skrattande Så nu blir det åka av! Demon

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM
    Irmelie:
     ÅL 15 sept, BIM 29-30sept
    MD77: ÄL 17 sept, BIM 1 okt
    Rosavit: ÄL18- 19 sept, BIM 5-6 okt
    Saftochbulle: ÄL 22-23 sept, BIM ca 6 oktober, försök nr 6, första barnet
    ernlia03: ÄL 25-27 sept, BIM ~10 okt, försök nr 6, första barnet.
    Fröken Ellen: ÄL ~28 sept, BIM ~11 okt
    essalady: ÄL ~29 sep, BIM ~ 12 okt, andra försöket första barnet
    MariaF79: ÄL ~29-30 sept, BIM ~14-15 okt, första riktiga försöket
    Lillamillan: ÄL 1 okt, BIM 15 okt, försök nr 13 första barnet
    Ansi30: ÄL:  1-3 okt, BIM 15 oktober: Försök nr 6
    simtim: ÄL: ~5 okt, BIM ~20 okt, tredje försöket

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.

• ifyouweremine

Ja ni.. man får onekligen helt andra vanor än vanligt när man försöker bli gravid. Börja varje morgon med att ta tempen.. sen gå och hålla sig hela eftermiddagen för att på kvällen när man kommit hem från jobbet kissa i en mugg och stoppa i en liten äl-sticka.. haha, egentligen ganska märkligt när man tänker efter.

Hur länge brukar ni ha positivt på era äl-stickor? Jag levde tidigare i villfarelsen att man bara hade positivt en eller möjligen två dagar och att det därefter återgick till svagt igen. Men min stegring började för fyra dagar sen då teststrecket blev starkare, för tre dagar sen var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket och både igår och idag har teststrecket varit starkare än kontrollstrecket. Kan det vara att ägglossningen inte kommer igång, så kroppen fortsätter producera LH-hormon?

• ifyouweremine

Vad har förresten ni för skäl till att ha väntat med att försöka skaffa barn tills nu efter 30? För min del är det karriären plus att jag helt enkelt inte kände mig redo, hade så mycket kvar att göra och uppleva innan jag ville låta hela mitt liv kretsa kring ett barn. Men nu är jag istället super-redo! Fast nånstans innerst inne en liten oro att man väntat för länge.. känner ni också så ibland?

• ifyouweremine

Håller med om att detta är en skön tråd, här känner man sig hemma. :) Varför grubblar man så mycket över detta med graviditet hörni. Att man inte bara kan slappna av och låta kärleken ha sin gång? Men detta är väl det viktigaste man gjort (ska göra) i livet.. Själv har jag sannolikt precis passerat ÄL nu, så hädanefter blir det väl VM i symtomletande. Helt hopplöst! Brukar ni känna av era ägglossningar väl? Jag läste nånstans "vissa kvinnor påstår att de kan känna när de har ägglossning". Om jag hade äl igår och det brukar kännas så för de flesta så förstår jag inte hur nån kan undgå att känna. Hade rejält med värk både i underlivet o ryggen, har dessutom senaste dagarna fått massa finnar för första gången på typ 10 år. Däremot har jag inte direkt märkt av nåt trådigt sekret (även om det har rätt "färg"). Tempen tror jag inte stigit särskilt heller. Jag kan inte minnas att jag känt av äl förut men jag har ju haft p-piller och därefter hormonspiral så jag kanske inte har haft äl på många år. Gud vad långsamt tiden går! Hur ska jag orka vänta 2v på bim?? Hur går det för er andra?

• ifyouweremine
    Saftmedbulle skrev 2010-10-02 12:56:00 följande:
    Essalady: Jag har ofta väldigt ont strax före mens och även på förmodad ägglossning. Eftersom bebisverkstaden är ganska nystartad har jag inte direkt tänkt på när jag haft ägglossning. Finnar är ett "bra" tecken, men någon trådaktig vävnad har jag då inte märkt (fast gyn sa att hon såg det sist jag var där).
    Just nu har jag grymt ont i "nermagen"  och ja,,, PMS kanske? Fast BIM är ju den 6e, så än är det ju inte kört...

Ikväll blir det middag hos oss med lite trevliga vänner. Har köpt ett gott alkoholfritt vin till mig själv :)
    Låter spännande med ont i nermagen! Det är ju lite väl tidigt för mensvärk egentligen eller? Jag håller tummen för att du är gravid! :) Jag tog ju ut hormonspiral 17:e aug så jag har inte haft mer än en mens sen dess, men då fick jag i alla fall mensvärk först samma dag som mensen kom.

Vad har du hittat för gott alkoholfritt vin? Jag älskar vin och kommer sakna det under graviditeten (även om det _självklart_ är värt det) så jag letar efter lite vettiga alkoholfria vin. De flesta känns väldigt tunna tycker jag.
    simtim skrev 2010-10-02 15:39:23 följande:
    Mmm lördag. Härligt.
    essalady: jag känner inte av när jag har ÄL alls. Ingenting. Därför ville jag prova äl-test, sitter här och håller mig nu för att komma upp i dessa 4 timmar... Och planen den här månaden är att försöka sexa varannan/var tredje dag. Och så fortsätta att äl-testa och satsa lite extra när det blir positivt där.
    Ja det värsta är att man inte "får" kissa 4 timmar innan.. Själv har jag väldigt svårt att hålla mig så länge, men det går bättre ju fler gånger man försöker. :) Låter bra med sex varannan eller  var tredje dag. Vi kör också det, förutom just kring äl, när vi kör varje.
  • ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-10-03 09:34:35 följande:
    Morgon alla glada, :)

Testade nyligen och inte ett enda spår av en glad snubbe här inte. Sket i det igår och jag verkar ju inte ha missat någonting...Strax innan den 29 då det egentligen e tänkt att man skulle haft äl så fick man en svag stegring men sedan dess har det bara gått utför. :(

Essalady får man var med i VM i symtom letande? - jag tänkte även  testa vid de tillfällena då jag tror  det är äl på gång. CB teststickor har inte en kul prislapp! - 249 kr
    Ska nog återgå till Apoliva när jag väl hittar dem. 
    Du är hjärtligt välkommen att delta i VM med mig! :) Hur var det nu, hade du nyligen slutat med preventivmedel och det är därför du inte vet säkert när du har äl? Eller är du osäker på om du har äl eller inte? Jag har kört med tre metoder den här månaden:
    - teststickor som jag testar med varje dag vid ungefär samma tid (köper billiga från testlagret.se, kan rekommendera det!)
    - sekretmetoden, dvs kollar hur slidsekretet ser ut - runt äl ska det vara genomskinligt och glidigt, annars är det mer åt det vita hållet
    - tempmetoden, dvs mäter min basaltemp det första jag gör varje morgon - när basaltempen stiger har man troligtvis haft äl, och sen om man blir gravid stiger det ytterligare lite

Teststickorna har funkat bäst tycker jag, det var väldigt tydligt positivt under tre dagar och därefter gick det tillbaka. Sekretet har visserligen blivit genomskinligt men inte sådär trådigt som det tydligen "ska" vara. Tempen ökade 0.2 grader 1-2 dagar efter lh-stegringen. Nu använder jag inte stickorna längre men däremot fortsätter jag att tempa fram tills (när jag förhoppningsvis inte får) mens.

Jag vet inte om jag kommer vara såhär noga med testande följande månader, nu var det mest för att jag vill komma underfund med min kropp lite, eftersom jag inte haft mens på 5 år när jag hade hormonspiral.
  • ifyouweremine

När har ni äl och bim förresten? Vi kanske borde ha en liten bim-lista så vi kan hålla koll och peppa varandra när vi närmar oss äl respektive bim? Jag börjar i alla fall och så får ni fylla på om ni vill. :)

{#emotions_dlg.flower} 30-taggarnas BIM-lista {#emotions_dlg.flower}

essalady - 2:a försöket, inga barn, ÄL 28 sep, BIM 12 okt

• ifyouweremine

Aha, jag missade att det redan fanns en, trots att jag till och med var uppskriven på den! Är förvirring ett graviditetstecken tro? ;)

Jag ändrar mitt äl-datum nu när jag har koll på det, och passar på att lägga in Drömmen om Elin också, samt organiserar om lite så det blir översiktligt och bra. Ni får ursäkta mig, jag försöker sysselsätta mig lite här medan jag går och väntar och väntar... 9 dagar kvar till bim, söndagar är värst för då går man och tänker och känner efter hela tiden! :)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

5-6 -- Rosavit ÄL18- 19 sept
    6 -- Saftochbulle ÄL 22-23 sept (försök nr 6, första barnet)
    8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    ~11 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November

8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.

• ifyouweremine
    simtim skrev 2010-10-03 15:59:31 följande:
    Så minsann, när jag äl-testade idag tror jag faktiskt det blev positivt! Vad innebär det då egentligen, att äl ska hända inom ett dygn cirka? Jag använder några billiga stickor jag köpte online. Här ska iallafall mysas nu i dagarna..
    Spännande simtim! Då är det bara att kämpa på nu då! Om jag har fattat det rätt så kommer du ha äl inom 24-48 timmar från det att teststrecket på stickan är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Så för bästa effekt bör ni väl mysa några dagar i streck nu. Håller tummen att det tar sig!
    Kattflickan skrev 2010-10-03 16:17:40 följande:
    Jag kommer nog inte vara med i den här tråden på några månader då vi ska vänta lite med att försöka igen. Vi gjorde nyligen en abort då barnet hade downs syndrom. Känner mig helt knäckt över det och det kommer dröja några månader innan vi försöker igen. Har lite svårt att hålla mig borta från familjeliv ändå, trots att vi sagt att vi ska lägga det där med bebisverkstad på hyllan i några månader.
    Vad hemskt Millan75! Lider verkligen med dig. Hoppas att ni repar er snart och orkar/vågar försöka igen. Sannolikheten borde åtminstone vara väldigt liten att samma sak händer en gång till, även om det är en klen tröst just nu.

Saftochbulle! Nu är det ju inte många dagar kvar till bim.. hur går det för dig, känner du något?
    Och Rosavit - hur gick det sen? Senaste jag kommer ihåg att du skrev var att du hade mensvärk och trodde mensen var på väg,  men kom den eller kan det vara molvärk?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet