Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Drömmen om Elin skrev 2010-10-03 18:03:06 följande:
    Esssalady: Försök och få nåt annat att tänka på. Tror inte de är bra att vara för mycket i graviditetstänk. Själv så hoppas och vill man ju men samtidigt så försöker jag ha annat o tänka på. Som att jag kanske inte kommer bli gravid så fort och har planerat en skön utlandssemester imars ;))
    Hehe ja jag vet.. :) Har själv sagt till andra som försöker bli gravida att det nog inte är så bra att de tänker och grubblar så mycket, men nu börjar jag förstå varför det är så svårt! Det brukar gå lättare på vardagarna när jag jobbar, men just söndagar är ju lite långsamma. Men bra idé att hitta nåt annat projekt att se fram emot, så man kan tänka på det också..
    Fru KM skrev 2010-10-03 19:34:40 följande:
    Hej på er!
    Här vill jag gärna vara med.

31 år o har precis börjat försöka på riktigt med maken;).
    Ska läsa igenom tråden imorn men ville bara berätta att jag gärna är med er.
    Kram
    Välkommen Fru KM! Lycka till med försökandet!
    Irmeline skrev 2010-10-03 19:56:23 följande:
    Hej, jag har en fråga till er blivande mammor 30+ men under 36.
    Tänker ni göra KUB eller liknande test på era bebisar, eller tänker ni helt enkelt vänta till UL vecka 18?
    Om ni inte är gravida, tänk hypotetiskt, skulle ni vilja kolla eller inte?

tydligen föds flest mongoloida barn i den ålderskategorin, när man är lite äldre men för ung att erbjudas test automatiskt.
    Jag har funderat en del på det och jag och maken har till och med pratat om det, trots att jag inte ens blivit gravid ännu. :) För honom är det ett mardrömsscenario om vi skulle få ett utvecklingsstört eller svårt handikappat barn, så han vill absolut göra alla test man får göra. Själv känner jag mig lite kluven. Självklart skulle jag allra helst sätta ett friskt barn till världen, men samtidigt skulle jag bli väldigt glad om vi fick barn över huvudtaget.

Det kanske beror lite på hur länge man försökt.. om vi försökt i mer än ett år och äntligen blir gravida så kanske abort inte känns särskilt aktuellt, inte ens om barnet är sjukt. Om vi får till det redan på andra eller tredje försöket kanske man vågar chansa på ett nytt försök och bespara barnet lidande. Men om man väl står där inför en abort känns det nog inte alls lika givet och då önskar man kanske att man inte visste..
  • ifyouweremine

Senaste nytt i symtomletar-VM (i mitt fall gravsymtom eftersom älvredan varit): mår alldeles utmärkt och känner inga symtom whatsoever! :/ Möjligen har jag känt några små stick i livmodertrakten men det kan ha varit inbillning eller så var jag bara kissnödig eller så. Är iof bara BIM-8 så detkanske inte ens är fysiskt möjligt att påverkas av ev. graviditet ännu. Försöker vara hård mot mig själv, det är ju så lätt att bli skengravid. Men hade varit så fint med lite riktiga symtom som inte går att misstolka.. Värk i mage, rygg, bröst, huvud och illamående, trötthet mm - give it to me, jag vill må dååååligt!! :)

• ifyouweremine
    Saftochbulle, bim imorgon? Hur går det med illamåendet?

Rosavit - vad synd! Det går nog bättre denna månad. :)

Jag känner mig verkligen inte det minsta gravid över huvudtaget.. aldrig mått såhär bra typ.. suck! Hur tidigt borde man börja känna några symtom tror ni?
  • ifyouweremine
    Saftochbulle - ojoj, då håller jag tummen så hårt jag kan här! Fantastiskt att du klarar av att hålla dig från att testa så länge!

Gris78 - jag har nog en hel del att se över om man läser artikeln. Frågan är hur mycket av det som verkligen spelar roll. Ganska många av dem är ju såna som jag hört är en myt. Men man vet ju aldrig - kanske lika bra att följa det för att vara på den säkra sidan. :) Sjukt söt gris förresten, haha!

Idag har jag varit och är extremt trött i hela kroppen. Både sovtrött och trött i musklerna. Fast jag tror det är att jag håller på att bli sjuk. Det var inte av den anledningen jag ville må dåligt!! Skrikandes
  • ifyouweremine
    Gris78 - Jag har bim tisdag eller onsdag nästa vecka.. så det är ju ett tag kvar att vänta och hoppas. På ett sätt känns det som tiden går extremt långsamt, men samtidigt känns det som det var alldeles nyss jag hade äl så...

Saftochbulle - Spännande att mensen inte dök upp idag! Håller tummen på fredag... Hur mycket illamående? Påtagligt eller bara spridda skurar liksom?

Astrogirl - Hm!? Kan det ha varit att ägget planterade sig i livmodern? Den brukar ju kunna vara omkring när man förväntar sig mens.. och då gör det ont en stund och sen försvinner den.. och ingen mens dyker upp.

Själv upptäckte jag idag att jag fått väldigt rikliga, tjocka och helvita (luktfria) flytningar idag. Så tjocka brukar jag aldrig få annars. Sen vet jag inte om det är ett gravsymtom men det är åtminstone något som är annorlunda mot hur det brukar vara. Är också ovanligt trött som sagt, men kan säkert vara ihopkopplat med min hosta..
  • ifyouweremine
    Astrogirl skrev 2010-10-06 19:18:55 följande:
    Jag har fattat det som att ägget fäster ca 4-5 dagar efter ÄL och nu är jag ju inne på dag 12 eller 13 beroende på hur man räknar.  Man kan ju alltid hoppas. Flört
    Ja jag hade också läst det först, men det står lite olika på olika ställen. Men t.ex på Wikipedia står det att nidationen sker mellan 7-14 dagar efter ägglossning. På FL står det mellan 5-10 dagar efter ägglossning..

sv.wikipedia.org/wiki/Nidbl%C3%B6dning
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a17.html
  • ifyouweremine
    Astrogirl - Attans att det var negativt. Men det kan ju som sagt varit för tidigt. En del plussar ju inte förrän en vecka efter bim. Det har inte dykt upp nån mens idag?

Fick precis veta idag att en kompis till mig blivit gravid. Känns som vi är inne i en period när väldigt många blir gravida hela tiden.. Undrar om folk är uttråkade och närhetstörstande nu när hösten är slut.. eller om alla bara vill ha sommarbarn. :)
  • ifyouweremine

Tar och klistrar in denna igen så vi har den lite aktuell. Börjar ju dra ihop sig för FrökenEllen och ernlia03! Och huga, inte långt kvar för mig heller.. fast jag har kommit fram till att det nog snarare borde vara 13:e till 14:e som är bim om det är 14 dagar lutealfas...

Hur känns det alla ni som har bim i dagarna? Saftochbulle och Astrogirl, ingen mens ännu?

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober
    6 -- Saftochbulle ÄL 22-23 sept (försök nr 6, första barnet)
    8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.

• ifyouweremine

Själv så känner jag mig lite deppig och negativ idag, antagligen för att jag är sjuk. Men tänkte tillbaka lite på ägglossningen och har en jobbig känsla av att vi kan ha missat. Alltså såhär: jag fick positivt på äl-stickan den 28:e, 29:e och 30:e. Enligt min tidigare uträkning borde ägglossningen ha varit den 28:e, men eftersom äl-stickan blev positiv först den dagen så skedde väl ägglossningen 24-48 timmar efter det.. dvs 29:e eller 30:e.

Vi myste varje dag mellan 23:e till 30:e (vi visste inte om min äl skulle synas på stickorna så vi tog det säkra före det osäkra) och det blev rättså jobbigt framåt de sista dagarna, vi är ju inte direkt 20 och nyförälskade längre. Det löste sig alla dagar men antar att det kanske var mindre sperma än vanligt mot slutet. Tänk om det var alldeles för få spermier just när de behövdes som mest...

Och då tänker jag såhär.. eftersom jag hade positivt på ägglossningstesterna i tre dagar i streck, tänk om ägglossningen inte skedde förrän 24-48 timmar efter sista dagen med positivt på stickan, alltså 1:e eller 2:e okt! Då blev det ju plötsligt väldigt tajt att spermierna från den 30:e skulle räcka.

Förlåt för detta negativa inlägg, men jag är sjuk och eländig och behövde bara skriva ner tankarna nånstans.. Förhoppningsvis prickade vi in det ändå, men det känns så onödigt att misslyckas bara för att man hade fel taktik..

• ifyouweremine
    ernlia03 - Förstår att det känns deppigt. Men jag tycker fortfarande det låter mysko med en liten mellanblödning i tisdags.. om du inte brukar ha det. Ge inte upp hoppet! Blodblandade flytningar kan ju vara tecken på mens OCH vara småblödningar efter äggfästningen. Endel har ju dessutom blödningar under hela graviditeten. Har du några symtom i övrigt på att du kanske är gravid?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet